Van Hull naar Guisborough – vrijdag 27 april 2018

Van Hull naar Bempton Cliffs

Vanmorgen werden we na een goede nachtrust gewekt door het omroepsysteem van de veerboot. Vandaag wilden we van Hull naar Guisborough rijden, met onderweg enkele onderbrekingen bij bezienswaardige plaatsen. Na de ‘wekker’ stonden we op en maakten ons klaar voor het ontbijt. We ontbeten in hetzelfde buffetrestaurant waar we gisteren dineerden. Nu was daar een royaal ontbijtbuffet ingericht met een ruime keus aan Britse en Europese gerechten.

Intussen meerde Pride of Rotterdam aan in Hull en werden we gemaand om ons gereed te maken voor de ontscheping. Het duurde niet lang voordat de deur naar het autodek werd geopend en we in de auto konden stappen. Na een poosje wachten konden we via een helling als in Europoort naar beneden rijden en sloten we aan in de rij voor de douane. De douanebeambte liet ons doorrijden, waarna we noordwaarts reden naar onze eerste tussenstop bij Bempton Cliffs.

De kliffen zijn beroemd vanwege de vele zeevogels die er broeden. We betaalden toegang bij het kantoortje van de vogelbescherming, die dit gebied beheert. Daarna liepen we naar de kust, waar we de vogels in enorme aantallen tegen de kliffen zagen zitten en heen en weer vliegen.

Een veel voorkomende bijzondere vogel die er broedt is de Jan van Gent. Ze zaten in groten getale op de rotsen en vlogen statig door de lucht. Daarnaast zitten er duizenden andere vogels, waaronder papegaaiduikers, maar die heb ik niet gezien.

Jan van Genten op Bempton Cliffs. Van Hull naar Guisborough
Jan van Genten op Bempton Cliffs
Baltsende Jan van Genten
Jan van Genten bij Bempton Cliffs

Robin Hood’s Bay

Nadat we hier uitgebreid rondgekeken hadden, reden we door de regen verder naar het noorden, langs Scarborough, dat een forse stad bleek te zijn, tot we bij Robin Hood’s Bay kwamen. We parkeerden bovenaan en liepen daarna de steile weg af naar beneden.

Robin Hood’s Bay bleek een aantrekkelijk en schilderachtig stadje te zijn, met smalle steile straatjes en een typische Engelse sfeer. De weg die naar beneden voerde liep dood op het strand, waar we de Noordzee opkeken.

Robin Hood's Bay. Van Hull naar Guisborough
Robin Hood's Bay, The Bay Hotel op het randje van de Noordzeekust
Robin Hood’s Bay, The Bay Hotel op het randje van de Noordzeekust

Van Robin Hood’s Bay naar Whitby

Nadat we het dorp hadden bekeken en gefotografeerd en ergens een lekkere lunch hadden genomen liepen we terug naar de parkeerplaats en vervolgende we onze rit van Hull naar Guisborough. We reden verder naar het noorden tot we bij Whitby kwamen. Net buiten het stadje konden we de ruïne van Whitby Abbey zien staan.

Whitby Abbey. Van Hull naar Guisborough
Whitby Abbey

We bekeken de ruïne van een afstand en gingen er niet heen. Voor morgen hadden we al een abdij ruïne op de planning staan en we wilden ook wat van Whitby zien. We parkeerden in het centrum van het stadje en wandelden langs de haven en door de oude straatjes aan de andere kant van de rode draaibrug.

De haven van Whitby. Van Hull naar Guisborough
De haven van Whitby
Kreeftenkorven op de kade van Whitby
De rode draaibrug van Whitby
Whitby, The Board Inn
River Esk, gezien in de richting van de Noordzee, Whitby. Van Hull naar Guisborough
River Esk, gezien in de richting van de Noordzee, Whitby

In Whitby liepen heel veel mensen rond die zich verkleed hadden als figuren uit Dracula, het boek dat in Whitby speelt. Ook hier begon het na een tijdje te regenen, maar toen hadden we al heel wat karakteristieke plekjes gezien. We zochten de auto’s op en vertrokken voor het laatste stukje van de rit van Hull naar Guisborough.

Van Whitby naar Guisborough

Via de A171 reden we in korte tijd naar Guisborough, waar we onze intrek namen in Gisborough Hall, een hotel in een statig landhuis. We kregen kamers in de nieuwbouw, die mooi tegen het oude huis aangebouwd was.

Guisborough, Gisborough Hall. Van Hull naar Guisborough
Guisborough, Gisborough Hall Hotel

We dineerden vorstelijk in het restaurant van Gisborough Hall het hotel en maakten het niet te laat voordat we naar bed gingen.