Van Aldergrove naar Nelson – maandag 16 juli 2018

Van Aldergrove naar Bridal Veil Falls

Vanmorgen stonden we op tijd op. Onze gastvrouw zou vroeg vertrekken en we wilden haar nog groeten. Ook wij wilden niet al te laat op pad, omdat we een flinke rit van Aldergrove naar Nelson voor de boeg hadden. We ontbeten samen met Peter, laadden de spullen in de auto en vertrokken in de richting van Abbotsford.

Al gauw reden we Hwy 1 op en konden we een eindje lekker doorrijden totdat we vlak voor Chilliwack in een file belandden. Er was een vrachtauto met te hoge lading onder een viaduct doorgegaan. Daardoor stroopte het verkeer op. Toen we het ongeluk gepasseerd waren, was het niet ver meer naar Bridal Veil Falls.

In het gelijknamige park parkeerden we de auto en gingen op pad om de waterval te zien. Na een korte wandeling bereikten we het vallende water, dat zeer fraai vanaf de rotsen naar beneden viel.

Bridal Veil Falls bij Chilliwack. Van Aldergrove naar Nelson
Bridal Veil Falls bij Chilliwack

Hope Slide

We liepen door het bos terug naar de parkeerplaats en reden verder in de richting van Hope. Tijdens het rijden belden we even naar Nederland om onze ouders even te spreken. Intussen draaiden we bij Hope van Rt 1 af en gingen we Rt 3 op, die ons gedurende de dag langs de Amerikaanse grens naar het oosten zou voeren. Rt. 3 was geen snelweg, maar hele stukken zijn wel vierbaans, waardoor we lekker konden doorrijden. Bovendien was het niet druk op de weg.

Bij Hope Slide stopten we even om foto’s te maken van deze enorme bergstorting die nog steeds duidelijk zichtbaar was, al is het inmiddels meer dan vijftig jaar geleden dat deze rotsmassa naar beneden kwam. We reden verder en passeerden Manning Provincial Park, dat heel uitgebreid bleek te zijn.

Lunch bij A&W in Princeton

Rond het middaguur bereikten we Princeton, waar we stopten bij A&W om te lunchen. Deze hamburgertent serveerde haar rootbeer nog ouderwets in bevroren glazen. De lunch smaakte goed en nadat we nog even een sanitaire stop hadden gemaakt stapten we de hitte weer in en reden verder.

Lunch bij A&W

Na de lunch vervolgden we onze rit van Aldergrove naar Nelson. Vanaf Princeton reden  verder naar het oosten door afwisselende landschappen, maar de teneur was wel dat het steeds warmer werd. Vanaf Keremeos zagen we met grote regelmaat fruit stands langs de weg. In deze winkeltjes / marktkramen / uitgebouwde loodsen werd allerlei fruit uit de streek verkocht. Veel kersen, abrikozen, perziken en nectarines. Daarnaast ook uien, knoflook, sweetcorn en allerlei landelijke artikelen. Dit gebied wordt de Okanagan genoemd en staat bekend om zijn heerlijke klimaat en de vele boomgaarden. We stopten een paar keer om wat fruit te kopen en reden toen verder.

Ergens langs Rt. 3 tussen Keremeos en Osoyoos

Osoyoos

We bereikten Osoyoos, waar het heet en droog was. Tussen de wijngaarden door reden we het stadje in, dat sterk gericht is op toerisme op de meren bij Osoyoos. Ook hier werd veel fruit verkocht. Op het meer werd gerecreëerd met bootjes en jet-ski’s. Aan de andere kant van het meer reden we omhoog tot bij het bekende uitzichtpunt, vanwaar we prachtig uitkeken op de omgeving. Net als een aantal jaren geleden was er vanaf dit punt een bosbrand zichtbaar, een bekend fenomeen in de zomermaanden.

uitzicht op Osoyoos

Van Osoyoos via Castlegar naar Nelson

We vervolgden onze reis over Rt. 3 naar Rock Creek, Midway, Grand Forks en Castlegar. De stadjes lagen allemaal in valleien, daartussen voerde de weg over de bergen, met soms flinke bergpassen. Rond de stadjes werd volop landbouw bedreven: weidegrond, maar ook fruitteelt. Opvallend was wel dat er overal flink beregend werd. De hele dag was het prima weer om te reizen. De temperaturen stegen ruim boven de 30 graden, maar met airco in de auto was dat goed te doen.

Bij Castlegar kozen we voor Rt. 3A naar het noorden. Na een halfuurtje kwamen we aan in Nelson, waar we incheckten bij Best Western. Op aanraden van de receptioniste gingen we voor een maaltijd naar Hume hotel. Dat bleek een goede tip te zijn. Dit restaurant serveerde ons een voortreffelijk dinertje, waarna we door de winkelstraat terugliepen naar het motel en gingen slapen.

Best Western Nelson

Mooie dag met veel kilometers. Het rijdt hier wel een stuk prettiger dan in Nederland. Het is veel minder druk en de wegen zijn ruimer en overzichtelijker.