Lötschental – woensdag 17 juli 2019

Van Eischoll naar het Lötschental

Vanmorgen bleek het opnieuw schitterend weer te zijn in Eischoll. Nadat ik naar de Volg brood was wezen kopen beraadslaagden we wat we vandaag zouden doen. De lijst met ideeën was lang genoeg. Uiteindelijk kozen we voor een niet zo inspannende invulling van deze dag. We besloten een wandeling in het Lötschental te gaan maken.

Eischoll gezien tijdens de wandeling naar de winkel

We pakten onze spullen bij elkaar en reden de berg af. Deze keer reden we niet naar Visp maar (voor het eerst deze vakantie) omlaag naar Turtmann. Na een kwartiertje kwamen we beneden in Turtmann aan en sloegen rechtsaf naar Gampel. Daar kozen we voor de weg naar het Lötschental. De weg slingerde met enkele haarspelden omhoog tot we boven Hohtenn de Mittaltunnel inreden die ons bijna bij Goppenstein bracht. Voorbij Goppenstein kregen we nog enkele tunnels / galerijen, waarna we het Lötschental voor ons open zagen gaan.

Wandelen vanaf Fafleralp

We reden door tot het einde van de weg op Fafleralp en trokken onze wandelschoenen aan om een wandeling in de richting van de Gletschertor te maken. We zouden wel we zien hoever we door wilden lopen en konden ieder gewenst moment omdraaien en teruggaan naar de auto.

Vanaf het koeienbruggetje over de Lonza hadden we een prachtig uitzicht op de Lötschenlücke die we de rest van de wandeling steeds in het vizier zouden hebben.

Lonza met daarachter de Langgletsjer en de Lötschenlücke

We liepen in de richting van de gletsjer. Het pad steeg geleidelijk, maar niet gelijkmatig. Af en toe zaten er steile stukjes in, waarna er weer een deel volgde dat veel minder steil was. Bij de Grundsee keken we even naar het mooie groene water en liepen toen verder langs de hoge route, tot we een eindje verder weer op het hoofdpad uitkwamen.

Bloemen langs het pad

Het pad voerde door grasland, waarin ook hier opvallend veel bloemen bloeiden, naaldbossen en af en toe ook kale stenige passages. Op de alp werden koeien geweid. Hier en daar liepen groepjes oudere en jongere dieren te grazen. De beesten hadden schijnbaar alle vrijheid, maar het gebied was met schrikdraad in diverse stukken verdeeld zodat de herders en niet de koeien bepaalden waar de dieren konden lopen.

Koeien op Fafleralp bij de bulderende Lonza

Waar we ook liepen, het gebulder van de Lonza was nooit ver weg. Deze beek stroomde onstuimig met veel verval naar beneden en voerde een enorme hoeveelheid water af. Niet alleen de Langgletsjer, maar ook gletsjers van de bergen aan weerszijden van de Lonza droegen bij aan de hoeveelheid water die we voorbij hoorden stromen.

Aan het einde van het wandelpad

Naarmate we dichterbij het einde van het dal kwamen konden we meer details zien, waaronder beide berghutten die in dit gebied staan en vanuit Fafleralp bereikbaar zijn. De laagste is de Anenhütte, die door wandelaars prima bereikt kan worden. Voor ons was dat vandaag niet het doel van de wandeling. Veel hoger, net boven de Lötschenlücke, zagen we de Hollandiahütte. Om daar te komen moet je over de gletsjer heen en is enige klimervaring niet overbodig.

Gletsjerwereld met Anenhütte en Hollandiahütte

Tegen half drie kwamen we bij de (achterste) brug over de Lonza aan. Nadat we hier even gerust hadden besloten we niet verder te gaan naar de Gletsjertor of de Anenhütte en ook niet over de hoge route aan de andere kant van de beek terug te lopen. We kozen voor dezelfde route als de heenweg.

Bij de brug over de Lonza aan het eind van ons pad

Terug naar Gletscherstafel

Afdalen bleek ook nu gemakkelijker te zijn en sneller te gaan dan klimmen. We vorderden heel wat vlotter dan op de heenweg, maar namen wel de tijd om van de omgeving en de flora en fauna langs het pad te genieten. We liepen nu niet langs de Grundsee, maar kozen voor het pad langs de beek.

Flora en fauna langs het pad

Na enige tijd kregen we de huisjes en schuren van Fafleralp weer in zicht en toen was het niet ver meer naar de parkeerplaats. Daar deden we onze wandelschoenen uit, dronken wat en betaalden voor de parkeerplaats, waarna we wegreden in de richting van het Rhônedal.

Gletscherstafel, Fafleralp, Lötschental
Gletscherstafel, Fafleralp

Vanuit de auto bekeken we de schilderachtige dorpjes in het Lötschental, waarna we de galerijen en tunnels weer inreden om hoog boven het Rhônedal uit te komen. We stopten even bij het stalletje langs de weg om abrikozen te kopen en reden toen naar Eischoll waar de hooibouw in volle gang was.

Hooibouw in Eischoll

De opraapwagentjes reden af en aan totdat het schemerig werd. Wij kookten intussen pasta en aten er met smaak van. Daarna was het tijd om uit te rusten van deze mooie wandeling in een onovertroffen fraai gebied.

Prachtige dag. Ca. 7 km gewandeld. Klik hier voor een overzichtje van de wandeling en enkele foto’s.