Van Hoofddorp naar Evanston (WY) – dinsdag 1-8-2023

Inpakken en wegwezen bij Best Western

Na een korte nachtrust liep de wekker om 5:10 uur af. We stonden op en maakten ons klaar voor de reis van Hoofddorp naar Evanston (WY). Vanaf 6:00 uur konden we ontbijten in het restaurant bij het hotel. Toen we beneden kwamen, zat er nog niemand. Wij aten snel een broodje met een kop koffie en gingen toen onze spullen halen om op tijd in de bus te kunnen zitten.

We stapten in de gereedstaande bus, die precies om 6:30 uur vertrok. Het was nog rustig op de weg en de chauffeur koos voor de route over de snelweg naar Schiphol. Al voor 7:00 uur stonden we bij de machines die een deel van het incheckproces hebben overgenomen van menselijke medewerkers.

Inchecken en diverse controles op Schiphol

We gingen aan de slag met deze automaat en na enige tijd produceerde deze instapkaarten en bagagelabels voor ons. Vervolgens moesten we toch nog in de rij gaan staan om onze koffer af te kunnen geven.

Nadat we de koffers hadden achtergelaten bij een KLM-medewerker liepen we verder naar de veiligheidscontrole. Het advies was om zoveel mogelijk van je spullen in je tas te stoppen, zodat je zo min mogelijk losse spullen moest aanbieden bij de controle.

Na dit korte oponthoud gingen we langs de douane, die ook grotendeel geautomatiseerd is. Wij moesten zelf ons paspoort scannen en een foto van ons gezicht laten maken, waarna we door mochten lopen.

Wachten op boarding en een laatste veiligheidscheck

We hadden nog ruim de tijd voordat we aan boord van het vliegtuig zouden mogen gaan. We keken wat rond in diverse winkeltjes op Schiphol en genoten van een kop koffie in het zonlicht met uitzicht op de bedrijvigheid op het platform.

Ons vliegtuig zou vertrekken vanaf gate E24, de allerlaatste uitgang van pier E. Tegen 9:00 uur wandelden we daarheen en zagen de Airbus 330 NEO al klaarstaan.

Airbus A330 NEO van Delta Airlines, klaar voor vertrek naar Salt Lake City. Van Hoofddorp naar Evanston
Airbus A330 NEO van Delta Airlines, klaar voor vertrek naar Salt Lake City

Voordat we in mochten stappen werden ons de extra vragen gesteld die bij een vlucht naar Amerika horen. Was onze handbagage van onszelf? Had iemand ons iets meegegeven? Hadden we onze bagage steeds bij ons gehad? Was dit onze eerste vlucht van de dag? Kennelijk waren onze antwoorden naar tevredenheid en konden we aansluiten in de rij.

Instappen en installeren

Het instappen verliep ordelijk. Delta werkte met verschillende groepen passagiers die om de beurt naar voren werden geroepen om aan boord te mogen gaan.

Wachten op het instappen voor de vlucht naar Salt Lake City

Terwijl de mensen instapten konden we zien dat er nog volop vracht aan boord werd gebracht. Nadat iedereen gezeten was duurde het dan ook nog even voordat we echt vertrokken. Het vliegtuig werd achteruit geduwd, de motoren werden gestart en we begonnen aan het korte ritje naar de startbaan.

Take off en begin van een lange vlucht

Nadat we even gewacht hadden op een vliegtuig dat voor ons vertrok was het onze beurt. Het vliegtuig draaide de baan op, het toerental van de motoren werd verhoogd en het toestel begon aan zijn aanloop. Bekijk voor de start onderstaand filmpje:

We stegen vlot op en draaiden al snel naar het noordwesten om de oversteek over de Atlantische Oceaan naar Noord-Amerika te maken. Voordat we echt boven de wolken uitkwamen konden we de kustlijn van Noord-Holland prachtig zien liggen tussen de verspreide wolken door.

Blik op de Noordzeekust van Noord-Holland

We begonnen nu aan het langste deel van de reis van Hoofddorp naar Evanston. De komende 9,5 uur vlogen we op meer dan 10 km hoogte in noordwestelijke en later zuidwestelijke richting. De route liep over Groenland, langs de kortste verbinding over de wereldbol.

We werden goed verzorgd en hadden een bijzonder rustige en voorspoedige vlucht. Vanaf onze plaats was niet veel te zien, maar we vingen wel een glimp van de kust van Groenland op, wat altijd een indrukwekkend gezicht is.

De oostkust van Groenland, vanaf 11 km hoogte

Aankomst in Salt Lake City

Na een voorspoedige vlucht zette de piloot een half uur voor aankomst de daling in. Geleidelijk daalden we naar beneden, waarbij we ook wat meer van het landschap te zien kregen. Dit deel van Amerika is droog en kaal, met hier en daar enorme zoutvlaktes.

De daling verliep in een rechte lijn en rond 12:30 plaatselijke tijd zette de piloot het enorme vliegtuig zachtjes op de grond. Na een kort ritje stonden we bij de gate en konden we uitstappen.

We moesten eerst onze koffers ophalen en daarna pas door de douane gaan. Dat duurde allemaal wel eventjes, maar echte vertraging of problemen hadden we daardoor niet.

Het ophalen van de huurauto kostte uiteraard ook wat tijd, maar ook hier gebeurde er niets abnormaals en verliep de procedure zoals vanouds. Al verbaasden we ons opnieuw hoeveel administratie er nog nodig was om een gereserveerde en betaalde huurauto mee te krijgen.

Op Temple Square in Salt Lake City

We konden nu aan de laatste etappe van onze lange reis van Hoofddorp naar Evanston (WY) beginnen. Met de Honda CR-V die we de komende dagen zouden rijden koersten we voorzichtig naar het centrum van de stad, waar we vlakbij Temple Square parkeerden.

We stapten de hitte van Salt Lake City in en liepen het tempelplein op. Het was hier bijna 30 graden Celsius en de zon scheen uitbundig.

Salt Lake City, tempelplein. Monument voor de pioniers met Mormoonse gidsen die uitleg geven over hun religie

Op het tempelplein werd hard gewerkt aan het aardbevingsbestendig maken van de tempel, waardoor een groot stuk van het plein niet toegankelijk was. We liepen even rond en bekeken de gebouwen die wel toegankelijk waren.

Salt Lake City, Assembly Hall op Temple Square. Van Hoofddorp naar Evanston (WY)
Salt Lake City, Assembly Hall op Temple Square
Salt Lake City, Tabernacle orgel

Na een laatste blik op het Seagull Monument liepen we terug naar de auto en begonnen aan de rit naar Evanston.

Salt Lake City, Seagull Monument op Temple Square. Van Hoofddorp naar Evanston (WY)
Salt Lake City, Seagull Monument op Temple Square

Van Salt Lake City naar Evanston

Het laatste stuk van onze reis van Hoofddorp naar Evanston legden we in onze huurauto af. We reden eerst langs het State Capitol van Utah, dat prachtig gelegen is in een hoger deel van de stad.

Utah State Capitol, Salt Lake City

We reden door de buitenwijken van de stad, langs Utah University naar de oprit van Interstate 80. We gingen in oostelijke richting de bergen in, waarna we al snel de regen inreden die we vanuit Salt Lake City al boven het landschap hadden zien hangen.

Na een voorspoedig rit kwamen we na anderhalf uur op onze bestemming aan. We namen onze intrek in Best Western Dunmar Inn in Evantson. Na wat uitpakken en een snelle en eenvoudige maaltijd bij de plaatselijke McDonalds gingen we slapen na bijna 22 uur in touw te zijn geweest.

Lobby van Dunmar Inn Evanston (c) foto: website Best Western

Mooie dag en voorspoedige reis gehad!