Rocky Mountains National Park – zaterdag 13 juli 2013

Via de Canyon van Big Thompson River naar Estes Park

Vanochtend was ik vroeg wakker en ging ik vroeg ontbijten, zodat ik al voor acht uur onderweg was in noordelijke richting over de I 25. Mijn doel voor vandaag was Rocky Mountains National Park. Ik volgde de snelweg tot Loveland, waar ik afboog naar het westen en recht op de bergen afreed. Het weer was vannacht tot rust gekomen. Het was nu droog en de lucht zag er vriendelijk  uit met wat hoge wolken.

Voorbij Loveland reed ik de Canyon van de Big Thompson River in. Dit bleek, net als Boulder Canyon een echte Canyon te zijn met een sterk slingerende weg, hoge rotswanden en onderin een beek, die fel stroomde. Kennelijk had het hier en in de bovenloop van de beek gisteren ook geregend.

Canyon van de The Big Thompson River

Toen ik de Canyon uitreed ging het landschap open en reed ik een weidse hoogvlakte op, waarop de inwoners van de plaats Estes Park zich bezighielden om toeristen te plezieren.

Rocky Mountains National Park

Ik vervolgde mijn weg over Rt 34 en reed even later Rocky Mountains National Park in. De nationale parkpas gaf ook hier gratis toegang.

Rocky Mountains National Park, Sheep Lakes
Sheep Lakes en Old Fall River Road

Vrij snel na de poort bereikte ik het eerste uitkijkpunt, Sheep Lakes. Er waren op dat moment geen schapen te zien in deze weidse vochtige vallei. Even verderop sloeg ik rechtsaf, de Old Fall River Road op. Dit eenrichtingsweggetje (alleen omhoog te berijden) was vroeger de enige weg in het park. Nu is het een van de mooiste routes door het park, al biedt hij niet veel weidse uitzichten. Het weggetje slingerde zich door het bos omhoog. Langs de weg zag ik Chasm Falls, een aardig watervalletje dat te voet bereikbaar was van de parkeerplaats langs het weggetje.

Rocky Mountains National Park, Chasm Falls

Verder waren er weinig gelegenheden om te stoppen, behalve bijna op het eind, waar boven de boomgrens een groepje Elk liep te grazen. Kennelijk waren ze gewend aan auto’s en mensen, want ze gingen rustig door met eten.

Rocky Mountains National Park, Elk
Alpine Visitors Center en omgeving

Bovenop de berg bevond zich Alpine visitors center en een shop/restaurant. Het was nog maar 11.00 uur toen ik daar aankwam, dus ging ik nog niet lunchen, maar maakte ik wel gebruik van de gelegenheid en het fraaie weer om hier een poosje rond te kijken.

Daarna reed ik over de Trail Ridge road terug naar de plek waar Old Falls Road begon. Deze route is geasfalteerd en geschikt voor tweerichtingsverkeer. Langs deze route maakte ik verschillende stops om het uitzicht te bewonderen. Gore Range bood fraaie uitzichten op de bergen die op de waterscheiding liggen, Lava Cliffs bleek te bestaan uit een wand van lava met hier en daar nog een plak sneeuw en beneden een meertje van smeltwater.

Bij Forest Canyon liep ik het korte loopje naar het uitzichtpunt en verder stopte ik nog bij Many Parks Curve en West Horseshoe Park.

Rocky Mountains National Park
Lunch in het visitors center

Toen was ik beneden en keerde ik om terug te rijden naar Alpine Visitors Center. Ik was daar terug om 13.00 en toen was het even zoeken naar een parkeerplaats. Nadat ik die gevonden had, at ik een broodje in het restaurant met uitzicht op een grote kudde Elk aan de andere kant van de vallei.

Over Milner Pass naar het dal van de Colorado River

Na de lunch vervolgde ik mijn weg naar het westen. Hoewel Alpine Visitor Center op 3595 m. hoogte ligt, is dat toch niet de waterscheiding. Die ligt een eindje verder op Milner Pass (3279 m.) Na het passeren van de waterscheiding volgde de afdaling in het dal van de Colorado River, dat hier Kawuneeche Valley heet.

De afdaling was behoorlijk steil met veel haarspelden. De begroeiing aan deze kant van de waterscheiding was weelderiger. Het landschap zag er veel groener uit dan aan de oostkant van de waterscheiding. Ook was het gebergte minder ruig en steil. Het was een behoorlijke rit naar Granby, waarbij het er in het zuiden weer dreigend begon uit te zien.

Milner Pass, Continental Divide

Over Berthoud Pass terug naar Denver

De pas tussen Winter Park en Empire (Berthoud Pass) was geheel in wolken gehuld. Ook regende het af en toe hard en was er onweer te zien. De pas voerde me opnieuw over de waterscheiding, dit keer op een hoogte van 11315 ft (= 3449 m.)  Het bleef af en toe regenen tot ik Denver binnenreed. Ik reed een rondje door de binnenstad, waar heel wat hoge gebouwen staan en waar op dit tijdstip (eind van de middag) nog veel mensen op straat liepen.

Denver

Vervolgens reed ik naar Centennial, dat ten zuiden van Denver ligt, waar ik een kamer had besproken bij Comfort Suites. Ik kreeg een vorstelijke kamer met een apart zitgedeelte. ’s Avonds kwam er onweer opzetten en regende het lange tijd.

Afgelegde afstand 255 mijl.

Voor meer foto’s van deze vakantie klik hier (deel 1) of hier (deel 2) of hier (deel 3)