Van Stillington naar Goathland en Grosmont – maandag 2 mei 2022

Ontbijt en vertrek

Na opnieuw een voortreffelijke nachtrust in de cottage in Stillington ontbeten we in het huisje voordat we van Stillington naar Goathland reden. Na het ontbijt pakten we alle spullen in de auto, controleerden nog even of we alles bij ons hadden en namen toen afscheid van Carolyn en David, de verhuurders van dit aardige huisje. David voorzag ons in dit korte gesprekje van zoveel tips over bezienswaardigheden in The North York Moors, dat we gemakkelijk nog een week langer hadden kunnen blijven dan we van plan waren.

We verlieten Stillington en reden aanvankelijk in oostelijke richting over een lokale weg, waarbij we langs diverse aardig dorpen en gehuchten kwamen. Op deze Bank Holiday, een nationale vrije dag, was er in veel dorpen de nodige bedrijvigheid te zien. Zo zagen we diverse ruilbeurzen voor plantjes en zaaigoed en andere activiteiten die met bordjes ‘fair’ werden aangeduid.

Verder naar Goathland

Vlakbij Crambeck kwamen we aan het eind van de weg en sloegen we linksaf, de drukke A64 op, die ons naar Malton bracht. We gingen even van de doorgaande weg af en reden door dit aardige stadje heen, waar aardig wat oude gebouwen staan. Ondanks de Bank Holiday was het er levendig op straat. We stopten hier niet, maar reden verder naar Pickering en vandaar naar Goathland.

We stopten even langs de weg naar Goathland om de stoomtrein die onderweg was naar Pickering te fotograferen. Daarna reden we verder naar het station in Goathland. We wilden wandelen naar Grosmont en daarna terug rijden met de stoomtrein van de North Yorkshire Moors Railway, NYMR.

Goathland Station, North Yorkshire Moors Railway. Van Stillington naar Goathland
Goathland Station, North Yorkshire Moors Railway

Voordat we gingen wandelen informeerde ik aan het loket of we een kaartje konden kopen voor de rit terug van Grosmont naar Goathland. De dame verzekerde me dat we in Grosmont zeker een kaartje zouden kunnen kopen en ook dat er meer dan genoeg plaats zou zijn in de trein.

Vertrek van Goathland naar Grosmont

Voordat we aan de wandeling begonnen wachtten we even de op de trein die over enkele minuten zou binnenlopen en daarna naar Grosmont zou rijden. We waren niet de enigen die zich opstelden om de trein te zien. Toen de locomotief met rijtuigen eindelijk arriveerde stonden beide perrons vol mensen die de stoomtrein bekeken.

Aankomst stoomtrein in Goathland

De trein kwam sissend en piepend tot stilstand met geopende veiligheidsklep. Men had kennelijk duchtig gestookt en meer dan voldoende druk opgebouwd in de stoomketel. Reizigers stapten in en uit en na enkele minuten vertrok de trein weer uit Goathland om de rit naar Grosmont voort te zetten.

Stoomtrein op vertrek in het station van Goathland

Nadat de trein vertrokken was, begonnen wij aan onze wandeling. We kozen voor een pad door de heuvels en niet de eenvoudiger wandeling die dichtbij de spoorbaan zou blijven. Na enkele tientallen hoogtemeters geklommen te zijn over het pad bovenlangs Mill Scar keken we omlaag naar de bocht in de spoorlijn bij Darnholm.

Spoorlijn van de NYMR bij Darnholm Lane

Het landschap zag er schilderachtig uit, ondanks het feit dat het voorjaar nog maar kort geleden begonnen was. Veel bomen stonden nog nauwelijks in blad en het gras was duidelijk nog aan het herstellen van de winter.

Vroeg in het voorjaar bij Darnholm Lane. Van Stillington naar Goathland
Vroeg in het voorjaar bij Darnholm Lane

Over Cass Hill naar Green End en Oak Tree Houses

Nadat we Eller Beck overgestoken waren klommen we omhoog tegen Cass Hill op. Dit was een steil stukje, maar de hellingen in Yorkshire zijn nergens lang. We stonden na een korte inspanning boven en begonnen langs de heuvel in de richting van Green End te lopen.

De omstandigheden om te wandelen waren goed: niet al te warm, bewolkt weer, met af en toe wat dreiging van een spetter regen. Maar het bleef de hele wandeling droog. We liepen over heide en grasland en hoorden hier vooral leeuweriken zingen.

Van de spoorlijn zagen we niet heel veel. Af en toe meenden we rails te zien en op sommige momenten hoorden we een locomotief fluiten. De vergezichten vanaf deze heuvel waren fantastisch, al was het door de bewolking niet helemaal helder en zagen we hier en daar in de verte ook wat regen vallen.

Uitzicht vanaf Cass Hill

Van Oak Tree Houses naar Grosmont Station

Vanaf Cass Hill voerde het pad vooral omlaag, tot we uiteindelijk bij de spoorbaan uitkwamen. We gingen door een tunneltje onder het spoor door en liepen toen een stuk evenwijdig aan de rails. Een eindje voorbij Oak Tree Houses, een karakteristieke rij huisjes dwars op de spoorlijn, kwamen we een trein tegen. Deze was net vertrokken vanuit Grosmont richting Goathland. Voor de trein is dat bergop, dus rookte en siste de locomotief geweldig, terwijl hij de rijtuigen in gang trok.

Trein van Grosmont naar Goathland

Nadat we de trein gezien hadden, moesten we nog even klimmen voordat we op het station arriveerden. We moesten over de heuvel heen, die voor de spoorlijn is voorzien van een tunnel. Voetgangers mogen daar vanaf deze kant niet doorheen lopen. Er is wel een voetgangerstunnel om bij de lokloods te kunnen komen, maar die is alleen toegankelijk vanuit Grosmont.

Vanaf de top van de heuvel konden we het station mooi zien liggen, met het vlakkere land ten noorden van Grosmont in de verte.

Blik op Grosmont vanaf het wandelpad boven de spoortunnel

Grosmont Station en omgeving

We kwamen tegen twee uur aan bij Grosmont Station en gingen meteen de pub in om te kijken of we nog lunch konden krijgen. Ondanks het feit dat er op internet vermeld stond dat er tot 14:30 lunch geserveerd zou worden vertelde de barkeeper ons dat ze gestopt waren, hoewel het nog ruim voor twee uur was en er mensen achter dampende borden zaten te eten.

We weken daarom uit naar The Old School Coffee Shop, waar men prima sandwiches serveerde. Na de lunch verkende we de omgeving van het station in Grosmont, waar de hele middag door een bedrijvige drukte heerste met vertrekkende, aankomende en rangerende treinen.

Grosmont Station

We liepen door het tunneltje naar de lokloods, waar locomotieven en ander materieel opgeknapt en onderhouden worden. Bij de loods werden de locs van verse steenkool en water voorzien, zodat ook hier genoeg te zien.

Terug met de trein naar Goathland

Op het station van Grosmont kochten we een kaartje voor de rit naar Goathland. Hoewel het rolluik van het loketje neergelaten was, bleek het kantoortje toch bemand te zijn. Nadat ik duchtig had aangeklopt antwoordde de beambte en opende even later zijn loket. Om ongestoord geld te kunnen tellen had hij zich even afgesloten van de buitenwereld.

De trein waarmee wij terug zouden rijden naar Goathland zou vanaf Grosmont vertrekken. Kort voor de vertrektijd kwam er een locomotief aanrijden uit het depot en werden de gereedstaande wagons aan de loc gekoppeld.

'Onze' locomotief komt binnenrijden op Grosmont Station
‘Onze’ locomotief komt binnenrijden op Grosmont Station

De tender was goed gevuld voor de klim naar Goathland en het vervolg van de rit naar Pickering. Iets na de geplande vertrektijd blies een van de vele vrijwilligers op de fluit en even later waren we onderweg. Door de hoogte die we moesten overwinnen bleef de snelheid van de trein aan de lage kant, we leken op sommige stukjes bijna tot stilstand te komen, maar de locomotief sleepte de wagons de heuvel op, tot we na twintig minuten weer terug waren in Goathland.

Treinen op Goathland Station

We stapten uit en liepen naar de voetgangersbrug over de sporen. Op dit moment stonden er twee treinen op het station. Het was een fraai gezicht om van bovenaf neer te kijken op de twee treinen en de bedrijvigheid eromheen.

Klik op deze link of scan de QR code voor een overzicht van de wandeling (met de mogelijkheid een GPX bestand te downloaden)

qr wandeling

Van Goathland naar Levisham

We zochten de auto op en verlieten Goathland in dezelfde richting waaruit we vanmorgen gekomen waren. We reden de weg naar Pickering op en sloegen na een kwartiertje rechtsaf in de richting van Levisham.

Al snel begon de weg te dalen. We reden Mill Bank Road steil naar beneden af en na het oversteken van de beek net zo steil omhoog. Meteen na het beklimmen van de steilte reden we Levisham binnen, een pittoresk dorpje met een brede straat met aan weerszijden huizen.

Aan het einde van de brede straat zagen we de lokale pub, met de naam The Horseshoe Inn. Daar hadden we een overnachting geboekt. We werden vlot ingecheckt en kregen een mooie kamer boven de pub en een afgesproken tijd voor het diner.

The Horseshoe Inn, Levisham

In deze pub kregen we een van de beste maaltijden van deze vakantie voorgeschoteld. De sfeer was zoals je van een pub mag verwachten. Gemoedelijk pratende gasten die van hun maaltijd of hun biertje genoten of een spelletje deden. En dat opgeluisterd met een authentieke sfeer en een knapperend haardvuur. Na de wandeling onder frisse omstandigheden was dit een perfecte afsluiting van de dag.