Kerkdiensten in Visp en Raron – zondag 14-8-2022

Rustdag in Eischoll en omgeving

Op deze rustdag wilden we kerkdiensten in Visp en Raron bezoeken. In Raron zou vanmiddag weer een Nederlandstalige vakantiedienst worden gehouden. Vanmorgen kon het kerkgebouw niet voor dat doel gehuurd worden en wilden wij de dienst in de Evangelisch Reformierten Kirche in Visp bijwonen.

We stonden op tijd op en na het ontbijt vertrokken we naar Visp. Onderweg moesten we even wachten voor een rood verkeerslicht bij de werkzaamheden aan de bergweg. Daarna kwamen we een eindje achter een postbus terecht, waardoor de rit naar Visp niet zo voorspoedig verliep.

Vervolgens bleek dat men in Visp op Zwitserse grondige wijze bezig was met wegwerkzaamheden in de omgeving van de kerk, waardoor het vinden van een parkeerplaats lastiger was dan gedacht.

Kerkdienst in Visp

Nadat we een parkeerplaats gevonden hadden, was het nog een aardige puzzel om bij de kerk te komen. De kruising die we zouden moeten passeren was totaal opgebroken. We liepen door een zijstraat omlaag tot waar we het kerkklokje hoorden pingen en werden toen door een behulpzame vrouw verwezen naar een smal pad dat ons bij de kerk bracht.

Evangelisch Reformierten Kirche, Visp. kerkdiensten in Visp en Raron
Evangelisch Reformierten Kirche, Visp

In de dienst ging Pfarrer Christoph Gysel voor. Hij hield voor de ca. twintig bezoekers een preek over het woordje ‘Amen’. Het Bijbelgedeelte dat werd voorgelezen was uit Jesaja 55, maar in de preek werd hieraan voor zover ik het kon volgen niet gerefereerd. Een van de aanwezigen las het Schriftgedeelte in het Nederlands voor, zodat de Nederlandse gasten dit in hun eigen taal hoorden.

In de preek ging de Pfarrer in op het misverstand dat ‘Amen’ iets als ‘Einde’ of ‘Slot’ betekent. Vervolgens legde hij de juiste betekenis uit. Daarnaast verbond hij de kern van het Evangelie, het werk van Christus, met de betekenis van het woord ‘Amen’.

Van Visp naar Eischoll

Na de kerkdienst reden we terug naar Eischoll. Daar dronken we koffie met gebak van bakkerij Zuber uit Visp. We konden buiten op het balkon zitten en overzagen het Rhônedal vanaf Jeizinen tot Ried boven Brig. Het was een prachtige dag, waarop het uitzicht bijzonder fraai was. Daarna aten we een warme maaltijd met minestronesoep, waarna we een rustige middag hielden.

Kerkdienst in Raron

Aan het eind van de middag reden we de berg af naar Turtmann en vandaar via Steg naar Raron, waar we opnieuw de Felsenkirche opzochten.

Raron, Burgkirche (boven) en Felsenkirchte (onder) kerkdiensten in Visp en Raron
Raron, Burgkirche (boven) en Felsenkirchte (onder)

We bezochten de Nederlandstalige vakantiedienst waarin ook nu ds. Meijer voorging. Hij preekte net als vorige week uit de hoofdstuk 2 van de eerste Petrusbrief. Nu was de kerntekst het 21e vers, waar gesproken wordt over het volgen van het voorbeeld dat Christus ons heeft nagelaten.

Ook dit keer nam de predikant de hele perikoop door, waarbij hij verhelderende opmerkingen plaatste en verbanden met andere Bijbelgedeelten aanwees. Hij gaf veel aandacht aan de uitwerking van wat het ‘voorbeeld’ inhoudt en waaruit dat bestaat. Daarin hoorden we overeenkomsten met de preek van vanmorgen, die heel anders van karakter en omvang was. Maar de kern was identiek en het was mooi om dat op te merken.

In deze dienst waren minder bezoekers dan vorige weken. Het was te merken dat er al een groep Nederlanders terug naar huis was voor wie de vakantie er al een eind op zit. Na de dienst praatten we nog even na met enkele kennissen.

Van Raron naar Eischoll

Vervolgens reden we terug naar Turtmann en vandaar omhoog naar Eischoll. Daar aten we een broodje met een restje soep, waarna we zondagavond hielden.