Maligne Lake – zaterdag 21 juli 2018

Van Jasper naar Maligne Lake

Na een goede nachtrust op de zolder van onze hotelkamer stonden we op en keken naar buiten. Het regende gestaag en het uitzicht was vooral grijs gekleurd. We hielden ons gemak en maakten ons rustig klaar voor het ontbijt, voordat we naar Maligne Lake zouden rijden.

Het ontbijt werd geserveerd in The Inn Grill, waarvoor we een kortingsvoucher hadden gekregen van het hotel. Er stond een royaal buffet klaar, waarvan we met smaak aten. In het restaurant maakte we een praatje met een Belgisch gezin dat we in Canmore ook al ontmoet hadden. Zij genoten net als wij van de vakantie in dit schitterende land.

Na het eten pakten we in en meldden ons af bij de receptie. Daarna gingen we op pad. Eerst naar de supermarkt om water en appels te kopen. Daarna zijn we toch maar op weg gegaan naar het doel van vandaag: Maligne Lake. Ik had even gekeken of het weer in het oosten misschien beter zou zijn, maar de vooruitzichten waren overal regenachtig.

We reden Jasper uit en sloegen net buiten het dorp rechtsaf de weg naar Maligne Lake in. Als eerste stopten we bij een uitkijkpunt over Maligne Canyon. Daar keken we even rond, maar het was nattig en koud, vandaar dat we besloten eerst helemaal door te rijden naar het meer en op de terugweg te bezien of het dan gunstiger zou zijn om te stoppen.

Uitzicht over Maligne Canyon. Duidelijk zijn de dode bomen te zien

Maligne Lake

We reden dus helemaal door naar Maligne Lake, een rit van ongeveer 44 km, waarover we bijna een uur deden. Ondanks het matige weer waren we beslist niet alleen onderweg. Er reden meer auto’s, campers en touringcars en op de diverse parkeerplaatsen stonden ook overal voertuigen. We vroegen ons af wat deze mensen allemaal aan het doen waren op deze kille regenachtige zaterdag.

Tegen 12:00 uur bereikten we Maligne Lake en stapten uit om foto’s te maken. Het was hier amper 5 graden en door de regen voelde het heel koud aan. We maakten wat foto’s bij de plaats waar bootjes te water gelaten kunnen worden. Daarna reden we naar het bezoekerscentrum om daar even rond te kijken en wat foto’s te maken.

Maligne Lake, aanlegsteiger rondvaartbootjes
Maligne Lake Boat House

We liepen even binnen bij de souvenirwinkel, annex restaurant voor een sanitaire stop. Zin in eten hadden we nog niet en in het winkeltje beperkten we ons tot kijken. We begonnen aan de terugweg en stopten toen vaker.

Medicine Lake

Natte omstandigheden langs de weg naar Medicine Lake

Een van de eerste stops was bij Medicine Lake. Het regende toen nog steeds. We bekeken de informatie op de borden, waarop uitgelegd werd hoe het komt dat het waterpeil van Medicine Lake zo wisselend is. Het meer kan alleen via ondergrondse grotten afwateren. Als de aanvoer van smeltwater groter is dan de afvoercapaciteit van het gangenstelsel stijgt het water. In de nazomer, wanneer er bijna geen smeltwater meer naar beneden komt, is de afvoercapaciteit groter dan de aanvoer en daalt het peil van het meer. Nu stond er behoorlijk wat water in het meer, mogelijk ook door de regen van de laatste dagen.

Maligne Canyon

Van Medicine Lake was het niet ver meer naar de parkeerplaats bij Maligne Canyon. Deze parkeerplaats ligt aan het bovenste deel van de canyon en daar was het tamelijk druk. We gingen eerst wat eten in het restaurant bij de canyon. Tijdens het eten regende het nog, maar toen we na het eten buiten kwamen was het droog.

We besloten dan ook om een wandeling te maken langs de canyon. Over de canyon is een aantal bruggen gebouwd en je kunt je wandeling zo indelen dat je een of meerdere bruggen bezoekt. We liepen tot de derde brug en dat was net een mooi rondje. Het was behoorlijk druk op het pad, maar dat belette ons niet om de canyon goed te bekijken. Deze canyon is een van de diepste van de Rocky Mountains en het bijzondere is dat het water dat uit Medicine Lake verdwijnt in Maligne Canyon weer boven de grond komt. Dat verschijnsel hebben we niet gezien omdat dat lager in de canyon gebeurt.

Een van de zes bruggen over de kloof van Maligne Canyon
Maligne Canyon ter hoogte van de eerste brug

Terug naar Jasper

Nadat we het rondje gelopen hadden reden we verder naar Jasper, waar we nog wat inkopen deden voordat we naar het hotel gingen. We zochten Sawridge Inn op en checkten daar in. Bij het plannen van onze reis was er geen hotel in Jasper dat een kamer beschikbaar had van vrijdag tot en met maandag, vandaar dat we in twee hotels hebben geslapen.

Sawridge Inn bleek een groot en goed hotel te zijn, waar we met genoegen twee nachten zouden kunnen slapen. We installeerden ons en reden daarna nog even terug naar Jasper om bij A&W een hapje te eten en nog een vergeten boodschapje te doen.

Mooie dag, ondanks het wat mindere weer.