Untere Feselalp en Niwenalp – dinsdag 21 juli 2020

Van Unterbach naar Z’Opmisch Hubil

Vanmorgen bleek het opnieuw mooi weer te zijn, hoewel de weersverwachtingen niet onverdeeld positief waren. Het was zonnig, met hier en daar wat bewolking, maar het zag er bijzonder vriendelijk en aangenaam uit. We besloten het vandaag een beetje rustig aan te doen na de lange wandeling van gisteren. We hadden uit de rij ideeën voor deze vakantie een aanzienlijk korter tochtje dan gisteren uitgezocht. Het idee was om zowel Untere Feselalp en Niwenalp in een wandeling te bezoeken. We dachten dat het minder inspannend zou zijn dan gisteren, maar dat is achteraf bekeken nog maar de vraag.

Nadat we alles hadden ingepakt voor de wandeling vertrokken we uit Unterbäch. We reden naar Turtmann en staken daar de weg over om aan de noordkant van het Rhônedal te komen. We draaiden het wegje naar Bratsch op en begonnen aan de beklimming van de zuidhelling van de Niwen.

Op deze helling liggen dorpjes als Jeizinen, Engersch, Brentschen en wat lager Bratsch en Erschmatt. Vroeger kon je hier alleen via de weg over Leuk komen, maar nu ligt er dus ook een wegje vanuit Nieder Gampel. We namen ettelijke haarspeldbochten en stegen hoger en hoger, terwijl de uitzichten navenant beter werden. Uiteindelijk bereikten we aan het eind van een bosweg het startpunt van de wandeling die ik met behulp van Viewranger had uitgezet. Deze plaats bleek de weidse naam “Z’Opmisch Hubil” te dragen.

Wandeling naar Untere Feselalp

Er was op deze plaats geen mens te bekennen en onze auto was de enige die daar geparkeerd stond. Er stonden hier wel wandelbordjes en het eerste doel dat wij voor ogen hadden stond daarop vermeld.

IMG_3111b Wandelbordjes op Z’Opmisch Hubil
Wandelbordjes op Z’Opmisch Hubil

We trokken onze schoenen aan en begonnen aan de klim naar Untere Feselalp. Dat betekende dat we in korte tijd 200 m moesten klimmen. Na de inspanning van gisteren ging dat tamelijk moeizaam en voorzichtig. De fraaie uitzichten over het Rhônedal maakten de inspanning meer dan goed.

IMG_3112b Zicht op de Ergischhorn, het Turtmanntal met in de verte de Turtmanngletscher en zelfs een glimp van de Weisshorn. Untere Feselalp Niwenalp

We klommen door het bos op Jungholz omhoog en kwamen na drie kwartier op de Alp aan. Intussen was er vanuit het westen een dreigende lucht op komen zetten en het duurde niet lang of het begon te spetteren.

Koffie in Trächi Hittu

We waren al neergestreken op het terras van Trächi Hittu, een restaurantje op de alp, om eventueel te kunnen schuilen voor de regen. Dat bleek dus nodig te zijn en samen met enkele andere wandelaars gingen we binnen zitten, waar we onthaald werden op jodelmuziek uit de geluidsinstallatie.

IMG_3117b Untere Feselalp, met links het restaurant Trächi Hittu Niwenalp
Untere Feselalp, met links het restaurant Trächi Hittu

Al spoedig werd het weer droog en konden we onze wandeling vervolgen. In het westen was de lucht helemaal opgeklaard en de zon kwam voorzichtig tevoorschijn. De bui trok verder naar het oosten, waar we hem duidelijk zagen hangen boven het Vispertal.

IMG_3127c Regenbui boven het Vispertal. Untere Feselalp Niwenalp
Regenbui boven het Vispertal

We klommen over het wegje bij de Alp naar boven, zagen de Sennehut waar kaas gemaakt wordt en de leveranciers van de melk even verderop vredig grazend op de Alp.

IMG_3120b Sennehut / Kaasmakerij op Untere Feselalp
Sennehut / Kaasmakerij op Untere Feselalp
IMG_3123b Koeien op Untere Feselalp
Koeien op Untere Feselalp

Van Untere Feselalp naar Niwenalp

We gingen linksaf het pad naar Niwenalp op en liepen geruime tijd op vrijwel dezelfde hoogte over een licht beboste helling naar het oosten. Het viel ons ook nu weer op dat er zoveel bloemen bloeiden. Het leek wel dat we op een eerder moment in het groeiseizoen waren dan andere jaren. Mogelijk was het lang koud en is alles pas laat tot ontwikkeling gekomen.

IMG_3132b Bloemen langs het pad
Bloemen langs het pad

Na een halfuurtje lopen pauzeerden we op een steen die inmiddels opgedroogd was en aten we onze boterhammen op. Talloze vlinders vielen ons daarbij lastig en gingen onbeschaamd op onze handen, kleren en spullen zitten. Na het eten liepen we verder en staken we een bergbeek (Engerschwasser?) over.

IMG_3142b Bergbeek (Engerschwasser?) op de helling van de Niwen
Bergbeek (Engerschwasser?) op de helling van de Niwen

Niwenalp

We schoten lekker op en Niwenalp kwam steeds dichterbij. Voordat we daar aankwamen kregen we een prachtig uitzicht op Turtmann, met de bekende tekst op de startbaan van de vliegbasis b.d. Overigens was het vandaag weer een vliegdag voor de Zwitserse luchtmacht, we hoorden geregeld gevechtsvliegtuigen overvliegen.

IMG_3145b Blik op Turtmann vanaf het pad tussen Untere Feselalp en Niwenalp
Blik op Turtmann vanaf het pad tussen Untere Feselalp en Niwenalp

Toen was het niet ver lopen naar Niwenalp, dat bleek te bestaan uit een hutje waar consumpties werden verkocht (zelfbediening), een paar schuurtjes en een ingewikkeld stelsel van hekwerken om vee te sorteren. Vanaf deze plaats hadden we een prachtig zicht op de Illgraben, die zich aan de andere kant van het Rhônedal bevindt. Vorig jaar waren we bovenlangs deze enorme afgrond gelopen en nu keken we er vanaf de andere kant recht in.

IMG_3157b Illgraben
Illgraben

Van Niwenalp naar Z’Opmisch Hubil

Op Niwenalp was het even zoeken naar het pad dat we wilden nemen. Het paadje was niet duidelijk aangegeven, maar wel duidelijk zichtbaar en daalde steil van de alp af door het bos naar beneden. Ook dit kostte meer inspanning dan we vooraf hadden vermoed. Na een mooie afdaling door het bos bereikten we de weg, waarover we licht stijgend terugliepen naar de auto.

Scan de QR code of klik hier voor een overzicht van de wandeling met de mogelijkheid een GPX bestand te downloaden

QR ocde Outdooractive

Via Leuk terug naar Unterbäch

Toen we daar aankwamen begon het opnieuw een klein beetje te regenen, maar daar hadden we in de auto geen last van. We reden terug naar beneden en kozen voor de weg naar Leuk, waarbij we mooie uitzichten hadden over het Rhônedal met als blikvangers de Illgraben met het Pfynwald en de ongekanaliseerde Rhône bij Leuk en Varen. Beneden in Leuk deden we boodschappen bij Coop, waarna we via Turtmann en Eischoll terugreden naar Unterbäch.

Na het eten betrok de lucht weer en kwamen er verschillende dikke buien overdrijven. Aan de overkant van het dal regende en onweerde het serieus en ook bij ons bleef het niet droog. De regen was waarschijnlijk de oorzaak van een kleine invasie van ongedierte in ons appartement, waarvan een enorme sabelsprinkhaan in de badkamer de indrukwekkendste was.

Prachtige dag gehad, met een wandeling die meer energie kostte dan verwacht.