Fort William – Burntisland, zaterdag 4-5-2024

Ontbijt en vertrek

Na een voortreffelijke nachtrust in Cruachan Hotel stonden we op de inmiddels gebruikelijke tijd op en gingen ontbijten in de eetzaal van het hotel. Vandaag wilden we de rit Fort William – Burntisland maken, maar daarvoor genoten we van het uitgebreide ontbijtbuffet. Het was de eerste keer deze vakantie dat we een buffet hadden en dit buffet was goed voorzien van allerlei Britse ontbijtproducten.

We konden voor het eerst witte bonen in tomatensaus nemen. Kennelijk is dat iets dat in Schotland minder gebruikelijk is dan in Engeland. Een ander verschil dat ons is opgevallen is het feit dat men in Schotland niet standaard melk bij de thee serveert, terwijl dat in Engeland vanzelfsprekend is.

Na het ontbijt pakten we in en leverden de kamersleutel in bij de receptie. Na een korte wandeling bereikten we de extra parkeerplaats waar we onze auto gisteravond hadden geparkeerd. We legden onze bagage in de auto en reden het terrein af, terug richting Spean Bridge. Na een korte stop bij Morrisons om wat inkopen te doen gingen we op weg.

Van Fort William naar House of Bruar

De route leidde ons eerst naar Spean Bridge waar we met een gangetje van max. 30 mijl per uur heen sukkelden. Ook voorbij Spean Bridge gold de snelheidsbeperking i.v.m. de moutainbikewedstrijd nog, maar vrij snel daarna konden we doorrijden in het normale tempo. We volgende de A86, die ons in zuidoostelijke richting voerde.

Van de Ben Nevis zagen we vandaag niet zoveel als gisteren. De top zat in de wolken, maar het massief was hier en daar vanaf de weg goed zichtbaar. Het landschap was bergachtiger, meer alpine dan we hiervoor hebben gezien, maar de elementen heide, bos en water zagen we vandaag een groot deel van de dag terugkomen.

Ben Nevis Range vanuit de auto
Blik op de Ben Nevis Range vanaf de weg
Zicht op de Ben Nevis vanaf de A86

Voordat we bij Laggan waren, sloegen we de weg naar Dalwhinnie in. Door behoorlijk heuvelachtig terrein bereikten we de destilleerderij waar de Dalwhinnie whisky wordt gemaakt. Het aantal destilleerderijen dat we hebben gezien in deze vakantie is niet op twee handen te tellen. Het leek ons toe dat ieder dorp van een beetje omvang zijn eigen whisky maakt.

Dalwhinnie destilleerderij

Nadat we Dalwhinnie gepasseerd waren, was het nog een mijl of 20 tot we bij House of Bruar aankwamen. Nadat we vorige week zaterdag wat hadden rondgekeken deden we nu enkele aankopen. Het bedrijf levert ook via internet en rekent niet eens veel verzendkosten, maar voor het aanschaffen van kleding is dat toch wat riskant.

House of Bruar, tuinafdeling

Van House of Bruar naar Firth of Forth Bridge

We moesten nu nog ongeveer een uur rijden naar Burntisland, waar we de komende twee nachten zouden slapen. Aanvankelijk hadden we het plan via Dunblane en Stirling te rijden, maar dat zou ons een uur extra kosten, dus zagen we daarvan af.

Ook het spontane idee om even rond te lopen in het centrum van Perth brachten we niet ten uitvoer omdat Google Maps aangaf dat het daar op dit moment heel druk was. In plaats daarvan besloten we via het pleintje te rijden vanwaar je de indrukwekkende Forth Bridge kunt zien.

Tomtom stuurde ons keurig naar het zuidoosten, langs Perth en Kinross, tot we vlak voor de autobrug over de Firth of Forth van de weg af gingen bij Queens Ferry en daar langs het smalle kronkelweggetje afdaalden tot de waterkant. De spoorbrug lag nu aan onze linkerhand en torende hoog boven ons uit.

Firth of Forth (spoor)brug

We bekeken de indrukwekkende staalconstructie en verbaasden ons over de vele onderdelen die als een soort meccanobouwwerk samengevoegd waren tot een spoorbrug. We zagen enkele treinen over de brug rijden en gingen toen verder naar onze bestemming.

Burntisland

Na een korte rit kwamen we aan in Burntisland waar we werden opgewacht door Karen die ons haar fraaie appartement liet zien en uitlegde hoe alles werkte. We kregen de beschikking over een complete benedenverdieping die deels in Vicotriaanse stijl was ingericht. We pakten onze spullen uit en belden naar restaurant The Compass om een tafeltje te reserveren voor het diner.

Burntisland, interieur van het appartement waar we het weekend verbleven

Daarna vertrokken we naar Bagety Bay, waar we eerst wat boodschappen voor zondag deden bij de Asda en daarna naar The Compass gingen om te eten. In het grote restaurant, waar het behoorlijk druk was, kregen we een voortreffelijke maaltijd voor een bedrag dat we de hele vakantie nog niet hadden gezien. Kennelijk rekent men in Noord Schotland hogere prijzen dan rondom Edinburgh.

Na het eten reden we terug naar Burntisland en rustten uit van opnieuw een fraaie dag, al was het weer vandaag niet zo helder en stralend als vorige dagen.