Moosalp – zaterdag 7-8-2021

Naar de bakker in Unterbäch

Vanmorgen scheen de zon heerlijk over Unterbäch. Toen we opstonden bleek het mooi weer te zijn, net als gisteren toen we aankwamen. Ik hervatte mijn gewoonte van eerdere jaren en liep (zonder mondkapje!!) naar de Volg. Mijn wandeling ging nu omhoog, in plaats van ongeveer op hetzelfde niveau zoals vorig jaar het geval was. Ook was de afstand iets groter dan verleden jaar. Tijdens de wandeling naar boven maakte ik een eerste plaatje van de kerk vanuit dit standpunt. Links bovenin kun je Moosalp zien, de bestemming van vandaag.

Unterbäch Kirche
Unterbäch, kerk

Nadat ik geld had gepind bij de bank wilde ik de Volg binnengaan. Toen ontdekte ik pas dat ik het noodzakelijke maskertje vergeten was. Ik besloot me van de domme te houden en ging de winkel in om een broodje te kopen. De dame bij de kassa vermaande me voortaan wel gemaskerd binnen te komen, maar toonde begrip voor het feit dat ik het kapje had vergeten. In Zwitserland geldt voor alle binnenruimtes ‘Maskenpflicht’ zoals ze dat noemen. Dit staat overal aangegeven en men houdt zich er meestal voorbeeldig aan.

Wandeling naar “Im Mattli”

Tijdens de wandeling terug naar “Im Mattli” had ik een prachtig uitzicht op de Bietschhorn die nu nog duidelijk zichtbaar was aan de overkant van het Rhônedal. Vlakbij het huis kon ik ons onderkomen en deze prachtige berg in een plaatje vangen.

Im Mattli, Unterbäch. Moosalp
Unterbäch, Im Mattli, met de Bietschhorn erachter.

Boodschappen doen in Turtmann en Visp

Na het ontbijt reden we de berg af naar Turtmann om bij de voortreffelijke bakker Moreillon in Turtmann inkopen te doen voor morgen. Daarna gingen we naar Visp, waar we bij de Lidl samen met veel andere Nederlanders boodschappen haalden. We brachten daarna de boodschappen naar Unterbäch, aten een eenvoudige lunch en trokken er toen op uit voor onze eerste wandeling.

Korte wandeling op Moosalp

We reden Unterbäch uit en kwamen in Bürchen, waar de rechtsaf sloegen in de richting van Moosalp, waar we al eerder een inlooptocht hadden gewandeld. Het viel ons op dat er veel auto’s langs de kant van het weggetje stonden en toen we boven kwamen bleek de parkeerplaats helemaal bezet te zijn met kraampjes en tafels voor een soort markt met creatieve producten.

We konden een parkeerplaats vinden en maakten ons klaar voor de wandeling. Er was regen voorspeld en boven de March kwamen al grijze wolken aanzetten, vandaar dat we voorlopig een parkeerbewijs voor 1,5 uur kochten en daarna het pad naar de March opliepen.

Moosalp
Drukte op de Moosalp

Het pad steeg vrij steil en onder het geklingel van de Moosalpkoeien maakten we onze eerste hoogtemeters van deze vakantie. Nadat we enkele bochten in het pad hadden gerond kwamen we op een plaats die ons geschikt leek om koffie te drinken. Maar toen begon het ook net te spetteren, waarop we besloten terug te gaan naar de auto en een alternatief plan te bedenken.

Koeien op de Moosalp

Koffiedrinken in de regen

We kwamen droog bij de auto terug, maar af en toe bleef het zachtjes regenen, waarop we besloten de wandelschoenen uit te trekken en koffie te drinken in een restaurantje. Na een laatste blik op de koeien van de Moosalp vertrokken we in de richting van Bürchen.

Vlak onder Moosalp bevindt zich een panoramarestaurant, waar we neerstreken onder een van de vele parasols. Ze maakten daar een voortreffelijke koffie, die we opdronken terwijl de regen steeds harder begon te vallen.

Na de koffie reden we door de regen op gemak terug naar Unterbäch, waar we een maaltijd kookten en daarna een rustige avond hielden.