Van Hawes naar Kendal en Harrogate – vrijdag 29 april 2022

Van Simonstone Hall naar Wensleydale Creamery

Voor vandaag hadden we een prachtige route door de Dales met een wandeling in Grassington gepland. Daarna zouden we uiteindelijk in Harrogate uit moeten komen. We hadden echter niet gedacht dat we van Hawes naar Kendal en Harrogate zouden rijden. Kendal lag royaal buiten het gebied waar we verbleven en hadden willen zijn. De wijziging van de planning werd veroorzaakt door een lekke band, waardoor de titel van deze pagina ook “De dag van de lekke band” zou kunnen zijn.

We begonnen vanmorgen met een vorstelijk ontbijt in Simonstone Hall. In het restaurant werd een ontbijt op bestelling geserveerd, waarvan we lekker aten. Daarna was het tijd om in te pakken, uit te checken en op pad te gaan.

Simonstone Hall. Van Hawes naar Kendal en Harrogate
Simonstone Hall

Eerst liepen we even rond het fraaie gebouw en fotografeerden het huis en vooral het uitzicht over Wensleydale. Het was vandaag schitterend weer en de weiden lagen te stralen in de het zonlicht van de ochtend. Door het zonnetje werd de temperatuur al snel aangenaam.

Uitzicht op Hawes en Wensleydale vanaf Simonstone

We stapten in de auto en reden eerst naar Hawes. Daar brachten we een bezoekje aan de winkel van Wensleydale Creamery, de regionale kaasmakerij. We keken rond in de winkel en in het proeflokaal en kochten wat kaas voor thuis.

Van Hawes naar Garsdale

We verlieten Hawes in westelijke richting en reden via de A684 in de richting van Moorcock House. Zodra we het dorp verlaten hadden werd het landschap leger en algauw reden we door de velden waar hier en daar schapen liepen, maar waar het vooral stil en verlaten was. Bij Moorcock House volgden we de weg nog een eindje richting Sedbergh om bij Garsdale Head linksaf te slaan het wegje naar de hei op.

We waren van plan om over de heuvel heen te rijden naar Lea Yeat en vandaar door te steken naar Ribblehead. Zover zijn we niet gekomen, want door een scherpe steen raakte de linkervoorband lek nog voor we goed en wel op hoogte waren. We besloten terug te gaan en op zoek te gaan naar een mogelijkheid om de lekke band te vervangen.

Dat viel nog niet zo mee. De garages in Hawes en Sedbergh die ik belde hadden geen banden op voorraad. Wel was een garagehouder in Sedbergh bereid om ons te ontvangen en te kijken wat hij voor ons kon doen. Ik verkeerde in de veronderstelling dat de band een ‘run-flat’ exemplaar was, wat de mogelijkheid zou bieden Sedbergh wel te halen.

Lekke band..., flat tyre, Van Hawes naar Kendal en Harrogate
Lekke band…

Nadat we op weg gingen en met een matig vaartje richting het westen koersten leek het al spoedig slechter te gaan. In Garsdale stopten we langs de weg in een scherpe bocht en constateerden dat verder rijden niet mogelijk zou zijn.

Samen met de AA naar Kendal

Toen we daar stonden dacht ik pas aan de ANWB en mijn lidmaatschap van de Wegenwacht. Een telefoontje naar het nummer van de alarmcentrale was voldoende om de hulpverlening in gang te zetten. De dame in Den Haag beloofde ons dat we na een tot anderhalf uur hulp konden verwachten.

Garsdale

We hadden dus even tijd om de omgeving te verkennen. Na een praatje met de boer naast wiens erf we gestrand waren liepen we een eindje terug naar het kerkje van Garsdale. We keken even binnen en liepen een rondje over het kerkhof, waar een prachtige rododendron stond te bloeien naast bloeiende narcissen. Ook hier kregen we het idee dat de ontwikkeling van bomen en planten in de lente in dit gebied anders verloopt dan bij ons.

Church of St. John the Baptist, Garsdale
Garsdale, St. John the Baptist

Het was gelukkig aangenaam weer om een poosje te wachten in het zonlicht temidden van de geluiden van de natuur in Yorkshire. Het duurde ook niet vreselijk lang voordat het busje van de AA arriveerde. De wegenwachter, die Adrian bleek te heten, zag meteen dat deze band niet meer te repareren viel. ‘New tyre required’ was zijn korte samenvatting van zijn bevindingen. In zijn bus had hij een multifunctioneel reservewieltje, dat ook op onze auto paste. Na een kwartiertje sleutelen konden we weer rijden. Adrian had contact gezocht met een bandenboer in Kendal die een passende band voor ons op voorraad had.

Garsdale, Rododendron omringd door narcissen

We kregen het adres van Wheel-Tech Services in Kendal. Nadat we dit ingesteld hadden op onze navigatie reden we voor AA uit naar het opgegeven adres. Vanmorgen waren we vlak buiten Hawes al in Cumbria terechtgekomen, aangezien een deel van het National Park Yorkshire Dales zich buiten Yorkshire in Cumbria bevindt. Door dat we naar Kendal reden kwamen we veel verder in Cumbria dan we gepland hadden.

Dat is ons niet tegengevallen. We reden door een prachtig heuvelachtig landschap, dat sterk aan de Dales deed denken, maar waar wat meer bomen groeiden. De wegen kronkelden er net als in de Dales, al waren ze hier wel iets breder en was er ook meer verkeer.

Na dik drie kwartier arriveerden we bij Wheel-Tech Services in Kendal. Daar legde men in korte tijd een nieuwe band op de velg. Alle lof voor de service van de AA en van het bedrijf in Kendal!

Wiel verwisselen bij Wheel-Tech Services, Kendal

Van Kendal naar Harrogate

Nadat we betaald hadden bij Wheel-Tech Services, reden we een klein eindje verder tot we in het centrum van Kendal een parkeerplaats vonden bij M&S Foodstore. We liepen even terug naar de winkelstraat en namen bij Mc Donalds een verlate lunch. Daarna deden we wat inkopen bij M&S, waarna we aan de rit naar Harrogate begonnen.

We hadden nog ruim 100 km voor de boeg, veel meer dan we vandaag in totaal hadden willen rijden. De weg voerde eerst naar het zuidoosten en vervolgens globaal gezien naar het oosten. We reden net ten zuiden van het National Park Yorkshire Dales en het landschap was gedurende de hele rit mooi en afwisselend.

We passeerden bekende plaatsen als Ingleton, Settle en Skipton, maar ook kleinere minder bekende plaatsen die soms bijzonder schilderachtig aandeden.

The Yorkshire Hotel

Aan het eind van de middag bereikten we Harrogate, waar we na enig zoeken een parkeerplaats vonden vlak voor The Yorkshire Hotel, waar we een overnachting hadden geboekt.

The Yorkshire Hotel, Harrogate

We kregen een kamer op de vierde verdieping die op dat moment in het volle zonlicht stond. Nadat we wat spullen uit de auto in de kamer hadden gebracht gingen we voor een dinertje naar beneden. Het restaurant dat in het hotel gevestigd is droeg de weidse naam “The Pickled Sprout”. Ze serveerden daar een prima maaltijd, onder het geluid van muziek die on-Engels hard stond.

Fish and Chips bij The Pickled Sprout, Harrogate

Na het eten was het tijd om te ontspannen na deze bijzondere dag.