Inlooptochtje op Moosalp – donderdag 4-8-2022

Van Eischoll naar Moosalp

Vanmorgen was het stralend weer toen we wakker werden. Op het balkon was het al aardig warm aan het worden en de vooruitzichten voor vandaag waren opnieuw zeer zomers. Voordat we aan ons inlooptochtje op Moosalp zouden beginnen, ging ik zoals gebruikelijk eerst brood kopen. Ik ging te voet en probeerde uit te vinden hoe ik het handigste zou kunnen lopen om zo snel mogelijk bij de Volg te zijn. Onderlangs ons huis liep een voetpad dat bijna rechtstreeks naar de kerk voerde. Vandaar was het een korte wandeling door de dorpsstraat tot ik bij de winkel was.

De kerk van Eischoll in het heldere ochtendlicht

Na mijn inkopen gedaan te hebben, liep ik op gemak terug, nadat ik eerst een plaatje had gemaakt van Eischoll in het morgenlicht. We ontbeten in het appartement en zochten de spullen voor de wandeling bij elkaar. Na een bakje koffie gingen we op weg.

We reden Eischoll uit en kwamen vervolgens in Unterbäch, waar we in 2020 en 2021 verbleven. Onderweg zagen we de nieuwe hangbrug over de Millibach, die de twee dorpen voor voetgangers verbindt. Daarna kwamen we in Bürchen en reden door de verzameling dorpjes en buurtschappen omhoog. Nadat we de laatste huizen achter ons hadden gelaten was het nog 6,5 km. naar Moosalp. Toen we daar bijna waren, begon de motor van de auto te stotteren alsof een van de vier cilinders niet langer meedeed. We besloten voorzichtig door te rijden en eerst onze wandeling te maken.

Inlooptochtje op Moosalp

Op Moosalp parkeerden we de auto op de parkeerplaats die toen nog lang niet vol stond. Daarna betaalden we parkeergeld bij de meter, trokken we onze wandelschoenen aan, smeerden geducht tegen zonnebrand, maakten een praatje met Nederlanders die een hete camping in Salgesch waren ontvlucht en gingen op pad. We liepen langs de koeienstallen en draaiden meteen na de laatste stal linksom de heuvel op.

Moosalp met een van de grote koeienstallen

We liepen over de alp en gingen afwisselend door beboste en meer open delen. We hoorden koeienbellen, maar hebben vandaag de Moosalpkoeien niet gezien. Op een zeker moment weken we om onduidelijke redenen af van de route af die ik had uitgetekend en bereikten we na een uurtje al de Böniger See, terwijl we volgens plan eerst langs een kleiner meertje hadden moeten lopen.

De bank die bij de Böniger See stond werd juist ontruimd door een gezelschap van Belgen, zodat wij daar konden zitten om ons brood te eten en koffie te drinken. We zaten heerlijk met uitzicht op de volgegroeide See en genoten van onze maaltijd.

Op Stand

Na de lunch besloten we door te lopen naar Stand. Meteen vanaf de Böniger See liepen we over een steil paadje in enkele minuten naar dit magnifieke uitkijkpunt. Het panorama dat we hier zagen was schitterend. De bergen in de Berner Alpen lagen er prachtig bij in het heldere middaglicht. De Bietschhorn, recht tegenover dit deel van Wallis, was daarbij de kenmerkende en imponerende blikvanger.

Bietschhorn

Aan de andere kant van Stand keken we het Mattertal in. Daar kwam achterin het dal al wat bewolking opzetten, wat door enkele Nederlanders werd geïnterpreteerd als een signaal om snel weg te gaan in verband met naderend onweer. Grächen lag er op dat moment nog prachtig bij en het onweer zou nog uren wegblijven.

Grächen, gezien vanaf Moosalp

We daalden af van Stand en kwamen na enig zoeken weer bij de Böniger See. Op Moosalp zijn zoveel paadjes, die lang niet allemaal op de kaarten staan, dat een vergissing snel gemaakt is. We wilden van de Böniger See naar de Breitmattensee lopen, maar ook nu kwamen we op een ander pad terecht dat ons al een aardig eind terugbracht in de richting van Moosalp.

Böniger See op Moosalp

Van de Böniger See terug naar Chalte Brunne

We wandelden over het brede pad, dat ook door mountainbikers op fietsen en herders op quads wordt gebruikt, terug naar Chalte Brunne, zoals de parkeerplaats op Moosalp heet. Onderweg kregen we nog een mooi uitzicht op de Riedgletsjer boven Grächen en daarnaast op allerlei prachtige en indrukwekkende natuurverschijnselen van flora en fauna.

Riedgletsjer boven Grächen

Tegen half drie waren we terug op de parkeerplaats, waar twee postbussen stonden te wachten op hervatting van de dienst. We verwisselden van schoeisel en keken nog even uitgebreid rond voordat we de rit naar Visp begonnen.

Postbussen (met mogelijkheid tot fietsvervoer) op de Moosalp

Over Zeneggen naar Visp

We hadden besloten om meteen naar de auto te laten kijken en gingen daarom op pad richting Visp om de dealer op te zoeken. Nadat we het eerste stuk van de weg van Moosalp naar beneden hadden afgelegd kozen we er niet voor om via Bürchen te rijden, maar langs Zeneggen. De weg daalde door de bossen en weiden tot we in het dorp Zeneggen af konden slaan naar Visp. Na nog enkele bochten kwamen we op de ons bekende weg van Bürchen naar Visp uit.

Niet veel later stonden we bij de garage, waar we uiterst vriendelijk, snel en correct werden geholpen. Binnen een half uur had men de diagnose gesteld, het kapotte onderdeel verwisseld en konden wij weer verder rijden. Hulde voor ACW Auto-Center Visp!

Van Visp naar Eischoll

We maakten van de gelegenheid gebruik om nog wat inkopen te doen bij COOP in Eyholz en reden toen op gemak terug naar Eischoll, waarbij de auto weer functioneerde als voorheen. We reden over Bürchen en Unterbäch en waren tegen half zes terug in ons appartement.

Daar pakten we de spullen uit, fristen ons een beetje op en kookten een maaltijd van aardappels, kip cordon bleu en witlofsalade. Boodschappen zijn in Zwitserland relatief duur en dit jaar zeker nu de Frank voor het eerst meer waard is dan de Euro.

Daarna hielden we een rustige avond en gingen niet al te laat slapen. Laat op de avond begon het flink te waaien en nadat we volop weerlicht hadden gezien boven de Berner Alpen, begon het bij ons ook stevig te regenen en hoorden we nu en dan wat gerommel in de verte.