Panoramaroute Giw – maandag 9-8-2021

Ontbijt en vertrek naar Visperterminen

Vanmorgen was het prachtig weer toen we opstonden. Ik hoefde vandaag niet naar de bakker en kon nog wat aan het verslag van zaterdag schrijven voordat we gingen ontbijten. Na het ontbijt dronken we koffie en toen pakten we alles in voor een echte inlooptocht, want het wandelingetje van afgelopen zaterdag kun je niet zo noemen vonden we. Voor vandaag hadden we de panoramaroute bij Giw uitgezocht.

We reden onder een strakblauwe lucht de berg af naar Visp en sloegen in de stad rechtsaf naar Visperterminen. De weg begon al snel te stijgen en met enkele flinke lussen kwamen we boven de stad uit en begonnen aan de rit naar Visperterminen. De weg voerde onder andere langs de beroemde wijnhellingen waar de Heidadruif wordt verbouwd. Langs enkele kleinere dorpjes als Unterstalden, Oberstalden en Bizinen bereikten we Visperterminen. We reden het dorp door naar boven.

Op een gegeven moment moesten we parkeergeld betalen om verder te mogen rijden naar Giw. Het smalle weggetje slingerde zich door het bos en later door de weiden naar boven tot we op Giw aankwamen. Dit eindpunt van de kabelbaan ligt op 1962 m. en hier wilden we onze wandeling beginnen.

Wandelen vanaf Giw

We deden onze schoenen aan en begonnen aan de Panoramaroute, een rondwandeling van ca. 5 km met 300 m. klimmen en 300 m. dalen. De naam van de route was goed gekozen: we liepen door een panorama van drie- en vierduizenders.

Weisshorn vanaf Panoramaweg boven Giw
Balfrin met daarachter de Mischabelgroep vanaf Panoramaweg Giw

In zuidelijke richting hadden we geregeld zicht op de Weisshorn en Balfrin met daarachter de Mischabelgroep, die prachtig lagen te blinken in het zonlicht. Het pad steeg redelijk steil door bossen en weiden en we moesten nog wel even wennen aan de hoogte en de steilte.

Aan de andere kant van het dal konden we Zeneggen prachtig zien liggen, met daarboven de uitlopers van de Augstbordhorn.

Zeneggen boven Vispertal. Panoramaweg Giw
Zeneggen boven het Vispertal

Lunch en daarna verder naar Gebidum

Bij een bocht in het pad aten we ons brood en dronken we koffie, waarna we met een veel aangenamere stijging doorliepen naar de Gebidumpass (2200 m.) Dit was bijna het hoogste punt van onze wandeling.

Gebidumpass tekst. Panoramaweg
Op de Gebidumpass

Vijf minuten later kwamen we bij de Gebidumsee, een meertje waar je omheen kunt lopen en waarin gevist werd door liefhebbers van de forellenvangst. Boven de Gebidumsee zagen we de andere kant van het panorama: een fraai uitzicht op de Bietschhorn, die er prachtig bij stond in de middagzon.

Gebidumsee met Bietschhorn

Terug naar Giw

We namen alle tijd om hier rustig rond te kijken en liepen toen verder. Vanaf de Gebidumsee liepen we nog een stukje omhoog, waarna we na enig gepuzzel aan de afdaling begonnen. We konden hiervandaan mooi in het Rhônedal kijken en zagen hoe de Vispa in de Rhône stroomde.

Rhônedal vanaf Gebidum
Blik in het Rhônedal vanaf Gebidum

Het pad daalde vrij steil naar beneden en was niet overal even duidelijk aangegeven. De app met topografische kaarten van Zwitserland op de telefoon kwam hierbij weer goed van pas.

Wandelpad naar Giw
Wandelpad in de richting van Giw

Na een uurtje kwamen we terug bij het kabelbaanstation van Giw, waar we van schoeisel wisselden en aan de rit naar Visp begonnen. Onderweg probeerden we de Waldkapelle te bereiken, maar dat bleek per auto niet mogelijk te zijn. We besloten dan maar door te rijden en kwamen via Visperterminen weer in Visp aan.

Na een kort bezoek aan de Lidl reden we terug de berg op naar Unterbäch waar we keurig voor etenstijd aankwamen, een maaltijdje kookten en verder een rustige avond hielden.

Mooie dag!

Scan de QR code of klik hier voor een overzicht van de wandeling