Riederalp – vrijdag 19 juli 2019

Van Eischoll naar Mörel

Vanmorgen was het opnieuw prachtig weer. Nadat we buiten en op de webcam poolshoogte genomen hadden besloten we vandaag naar Riederalp te gaan. Dit plan hadden we eerder deze week al een paar keer gewijzigd en uitgesteld maar nu zag het er zo mooi uit, dat we het gingen uitvoeren.

Na de gebruikelijke wandeling naar de Volg en het ontbijt maakten we de spullen klaar en reden de berg af naar Visp. Daarvandaan was het niet ver naar Brig dat wel als de hoofdstad van het Duitstalige deel van Wallis wordt beschouwd. We reden Brig voorbij en stopten in Mörel bij de kabelbaan naar Riederalp.

We kochten kaartjes en binnen 10 minuten konden we mee met de grote gondel die ons naar Riederalp Mitte bracht. De westelijke baan maakt tegenwoordig gebruik van kleine gondels en was voortdurend in bedrijf. Met ons kaartje konden we van beide banen gebruik maken.

Van Riederalp naar Villa Cassel

Boven gekomen smeerden we ons in tegen zonnebrand en gingen op pad. Er bleken heel veel (wandel)paden in dit gebied te zijn, waardoor het niet heel eenvoudig was om het pad naar Villa Cassel op Riederfurka te vinden. Gelukkig konden we het gebouw steeds zien liggen, waardoor het ook weer niet razend ingewikkeld was om koers te houden.

Villa Cassel

Na een uur bereikten we de villa die in de steigers bleek te staan. Gedurende dit jaar wordt er gerestaureerd en is de tentoonstelling en de rest van de faciliteiten niet toegankelijk. We aten ons brood op een bankje met uitzicht op de bergen rondom de Aletschhorn en genoten van het uitzicht op de gletsjers, de bergtoppen en de bewoonde gebieden.

Sparrhorn, hoog boven Belalp, gezien vanaf Riederfurka
Aletschbord bij Belalp, aan de overkant van de Massaschlucht

Over de Moränenweg door het Aletschwald

Na het brood en de koffie beraadslaagden we welk pad we zouden volgen. Aanvankelijk was het plan om de Panoramaweg bovenlangs te volgen, maar bij nader inzien leek de Moränenweg die iets lager liep aantrekkelijker. Het bleek een goede keuze te zijn, hoewel je jezelf kunt afvragen of je in dit gebied wel verkeerd zou kunnen kiezen…

Het pad voerde door het Aletschwald, dat al sinds 1933 beschermd natuurgebied is. Er mag daar niets verstoord worden, er wordt niet aan natuurbeheer gedaan, behoudens het vrijhouden van de paden en het blussen van eventuele branden.

De Moränenweg door het Aletschwald

Het pad volgde een oude morene en daalde en steeg lichtjes gedurende de wandeling. In het bos groeiden vooral naaldbomen en daarnaast struikgewas als Alpenrozen en heel veel kruidachtige planten en grassen. Opvallend waren de vele bomen die in allerlei merkwaardige vormen op en om de rotsen waren gegroeid.

Merkwaardige boomgroei in het Aletschwald

De grote Aletschgletsjer

Nadat we een halfuurtje gelopen hadden kregen we voor het eerst de grote Aletschgletsjer te zien. Het Aletschgebied staat niet alleen bekend om zijn prachtige ligging op een terras dat veel zon ontvangt. Achter de bergrug boven de Riederalp en de Bettmer- en Fiescheralp komt de grootste gletsjer van Europa naar beneden. De kronkelende ijsmassa met de twee donkere strepen is in een oogopslag te herkennen.

Grote Aletschgletsjer

Het zicht op de gletsjer en op de bergen erachter veranderde voortdurend terwijl wij steeds verder liepen in de richting van Moosflue. Langs het pad was hier en daar uitleg te vinden over de gevolgen van de krimpende gletsjer voor het berglandschap. Men verwacht dat hellingen die eerder op hun plaats werden gehouden door het ijs nu zullen gaan instorten en dat het dal daardoor smaller zal worden.

Van de Blausee met de baan terug naar Riederalp

Het pad bracht ons uiteindelijk op de panoramaweg die we aanvankelijk hadden willen volgen. Het was nu niet ver meer naar Moosflue. Gezien de tijd besloten we daar niet heen te lopen, maar vanaf Breitebode af te dalen naar de Blausee. Dit meertje lag prachtig in het zonlicht te schitteren. Verschillende mensen zaten bij het water en hielden op die manier vakantie.

Blausee

We ontdekten dat de kabelbaan van Riederalp naar Moosflue een tussenstation heeft bij Blausee. We besloten hiervan gebruik te maken om gemakkelijk en snel naar Riederalp terug te keren. Het baantje bracht ons in enkele minuten ruim 300 m. lager, zodat we rond half vier terug waren op Riederalp. Daar moesten we nog een eindje lopen naar de grote baan die ons terug in Mörel zou brengen.

Van Mörel naar Eischoll

We daalden mee met de cabine van 16:03 uur en konden twintig minuten later de parkeergarage verlaten om terug te rijden naar Eischoll. Onderweg tankten we de auto af en kochten wat boodschappen bij de Lidl in Visp, waar het vandaag voor het eerst in onze vakantie boven de 30 graden was.

Rond half zes waren we terug in Eischoll, waar we de was verzorgden, eten kookten en uitrustten van alweer een prachtige dag in de Alpen.

We wandelden vandaag 5,56 km. Klik hier voor een overzichtje van de wandeling.