Wandeling op Moosalp – zaterdag 18 juli 2020

Boodschappen doen in Turtmann en Visp

Vanmorgen na het ontbijt hebben we eerst boodschappen gedaan voor vandaag en morgen. We reden tegen 10:00 uur de berg af naar Turtmann, waar we bij de voortreffelijke bakkerij Moreillon brood en gebak kochten. Daarna reden we naar Visp waar we bij de Lidl de overige boodschappen insloegen. Op het oog was er sinds verleden jaar nauwelijks aan de snelweg gewerkt, maar bij Visp was de tunnel naar het Vispertal gesloten om de aansluiting op de snelweg te realiseren. Er wordt dus nog steeds gewerkt aan een betere en snellere verbinding tussen Sierre en Brig, al is er waarschijnlijk niemand die weet wanneer dat hele traject gereed zal zijn.

Tegen de middag waren we terug in Unterbäch, waar we de boodschappen uitpakten, koffie dronken en lunchten. Toen we aankwamen hingen er donkere wolken rond de March en betwijfelden we of de geplande uitstap naar Moosalp wel zo’n goed idee was. Na het eten was het echter een heel stuk opgeklaard en besloten we om ook deze zomer naar Moosalp te rijden.

Van Unterbäch naar Moosalp

Vanuit Unterbäch is dat geen heel lange rit. We reden naar Mauracker en vandaar omhoog door de diverse “wijken” die samen Bürchen vormen. Bij de slagboom begon het weggetje naar Moosalp. Eerst een stuk door het bos, daarna over de weiden van Bürchneralp, tot we bij de parkeerplaats op Moosalp aankwamen, waar nog precies een plaats vrij was om de auto te parkeren.

We trokken onze wandelschoenen aan en begonnen aan een tweede inlooptocht, na ons rondje van gisteren op Brandalp. We liepen een andere route dan voorgaande jaren, maar kregen uiteraard wel bekende dingen te zien:

IMG_2960b Restaurant Moosalp
Restaurant Moosalp
IMG_2958b De lege, kraakheldere koeienstallen
De lege, kraakheldere koeienstallen
IMG_2963b De koeien op de Alp
De koeien op de Alp

We hadden de route zo gepland dat we meteen naar Stand liepen en daar kwamen we na korte tijd aan, nadat we achterom gekeken hadden naar de March, die boven Moosalp uittorent.

IMG_2971b De March en een groepje wandelaars op Moosalp
De March en een groepje wandelaars op Moosalp

Stand

Het uitzicht vanaf Stand is fenomenaal. Ook vandaag stelde dit uitkijkpunt niet teleur. De bergen aan weerszijden van het Saastal waren prachtig te zien, met de opvallende Riedgletsjer die boven Grächen naar beneden stroomt. Verder naar het zuiden waren Klein Matterhorn en de omliggende bergen goed zichtbaar. De “grote” Matterhorn is hier vandaan niet te zien. Ook de bergen aan de westzijde van het Mattertal waren niet allemaal te zien. Sommige liggen verscholen achter andere en er was vandaag ook wat bewolking. Aan de noordkant van Stand hadden we een prachtig uitzicht op de Berner Alpen, met de Bietschhorn als markante blikvanger.

IMG_2973b Wandelbordjes op Moosalp
Wandelbordjes op Moosalp
IMG_2975b Uitzicht op de Mischabelgroep vanaf Stand (Moosalp)
Uitzicht op de Mischabelgroep vanaf Stand (Moosalp)
IMG_2979b Uitzicht naar het noorden vanaf Stand (Moosalp)
Uitzicht naar het noorden vanaf Stand (Moosalp)

Bönigersee en Breitmattusee

We liepen van Stand naar de Bönigersee, die we in een minuut of vijf bereikten. Dit keer was er nog wat water te zien in het meertje, dat grotendeels begroeid was met gras.

IMG_2986b Bönigersee (Moosalp)
Bönigersee (Moosalp)

Van de Bönigersee was het eveneens maar een klein eindje lopen tot de Breitmattusee, die er prachtig bijlag in het heldere middaglicht.

IMG_2994b Breitmattusee (Moosalp)
Breitmattusee (Moosalp)

We daalden af naar Breitmatte, waar we pauzeerden tegenover het huisje dat daar staat. Vergeleken met eerdere jaren was het nu vrij rustig met wandelaars en mountainbikers, hoewel de parkeerplaats helemaal vol stond met auto’s.

IMG_2997b Breitmatte
Breitmatte

Over Ledi en Bürchneralp terug

Na de koffie liepen we verder. Dit keer kozen we voor het pad naar het noorden in de richting van Zeneggen. In korte tijd verloren we aardig wat hoogtemeters, die we ook weer zouden moeten klimmen om terug op Moosalp te komen. Onderweg zagen we opvallend veel bloemen staan, waaronder grote aantallen baardige klokjes.

IMG_2361b Baardig klokje
Baardig klokje

Inmiddels waren we afgedraaid naar het westen en liepen we geleidelijk stijgend over Ledi naar Bürchneralp, waar we precies in de haarspeldbocht bij restaurant Panorama op de weg uitkwamen. Onderweg hadden we geregeld een fraai uitzicht op de Berner Alpen, waar de Bietschhorn nu vrijwel zonder wolken te zien was.

IMG_3006b Bietschhorn, gezien vanaf Ledi (Bürchneralp)
Bietschhorn, gezien vanaf Ledi (Bürchneralp)

Van Bürchneralp was het nog ongeveer een kilometer lopen tot we terugkwamen op de parkeerplaats op Moosalp, waar inmiddels al heel wat auto’s verdwenen waren, maar het uitzicht op de Mischabelgroep nog fraaier was dan vanmiddag op Stand.

IMG_3011b Parkeerplaats Moosalp met de Mischabelgroep in de achtergrond
Parkeerplaats Moosalp met de Mischabelgroep in de achtergrond

Scan de QR code of klik hier voor een overzicht van de wandeling met de mogelijkheid een GPX bestand te downloaden.

QR code Outdooractive

Van Moosalp naar Unterbäch

Er zat een flinke groep mensen te wachten op het binnenhalen van de koeien. We besloten daar niet op te wachten en reden de berg af over dezelfde weg als vanmiddag. Rond 17:45 waren we terug in Unterbäch, waar we een maaltijd kookten en uitrustten van deze prachtige dag.

We concludeerden opnieuw dat Moosalp een aanrader is en blijft voor iedereen die een gemakkelijk tochtje wil lopen, maar wel veel bergen en mooie vergezichten wil zien.