Rarner Chumma en Giw – zaterdag 25 juli 2020

Boodschappen een waterval in Turtmann

Voor vandaag hadden we een rustig dagje gepland. Nadat ik naar de Volg was geweest om het absoluut noodzakelijke voor het ontbijt te kopen, gingen we eerst ontbijten. Daarna dronken we op het balkon koffie, terwijl we uitkeken over het zonnige Bürchen, het buurdorp van Unterbäch. We bespraken het plan om vandaag naast het doen van boodschappen een bezoekje te brengen aan Rarner Chumma en Giw.

Na de koffie reden we de berg af naar Turtmann, waar we brood en gebak kochten bij de voortreffelijke bakker die daar aan de Kantonstrasse zit.

Daarna reden we even verder het dorp in tot bij de waterval van de Turtmanna, die ruim 40 meter naar beneden stort in een afgedamde kom die gebruikt werd door mensen die aan het pootjebaden waren.

IMG_3495 Turtmann waterval
Turtmann waterval

Van Turtmann naar Chrüter Beizli op Rarner Chumma

Nadat we de waterval bekeken hadden reden we terug naar de Kantonstrasse en vervolgens richting Niedergesteln. Daar zochten we het weggetje naar Rarner Chumma op, om opnieuw een bezoekje te brengen aan het buffet Chrüter Beizli en te genieten van het magnifieke uitzicht dat je vanaf Rarner Chumma hebt.

Buffet Chrüter Beizli op Rarner Chumma

We bestelden twee salades voor lunch en een karafje rode wijn. Terwijl de salades klaar werden gemaakt, met kruiden uit het tuintje bij het buffet, genoten wij van het uitzicht over het Rhônedal. Het restaurantje ligt tegenover de plaatsen waar we nu en in voorgaande jaren op vakantie waren en we konden deze dorpen prachtig zien liggen in de heldere lucht.

Blik op Eischoll vanaf Rarner Chumma
Unterbäch, met ons appartement in de rode cirkel, gezien vanaf Rarner Chumma

We deden de voortreffelijke salades alle eer aan en lunchten genoeglijk in deze prachtige omgeving, waar af en toe een trein voorbijkwam over de lijn van de BLS, die dan getrouw werd gefilmd door enkele enthousiaste treinhobbyisten, die daarnaast van eten en drinken ook een hobby hadden gemaakt. Terwijl zaten te eten streken enkele wandelaars neer op het terras om uit te rusten van hun tocht en ook wat te gebruiken van het buffet.

Lunch met Grosse Salatteller, Walliser Teller en rode wijn op Chrüter Beizli

Via de Lidl in Visp op pad naar Visperterminen

Na de lunch reden we terug naar beneden en gingen we in de Lidl in Visp boodschappen doen voor vandaag en morgen. Daarna reden we de weg naar Visperterminen op, iets wat we gisteren ook een beetje van plan waren, maar toen niet hebben gedaan omdat het zo regende. Nu was het prachtig weer en we reden onder de stralende zon omhoog.

Kenmerkend voor de weg naar Visperterminen zijn de hoogstgelegen wijnhellingen van Europa. Hier wordt tot een hoogte van ca. 1200 m. wijn verbouwd. De weg voerde tussen de wijngaarden door. We passeerden diverse kleinere dorpen en buurtschappen voordat we in Visperterminen aankwamen. Daar zagen we een bordje staan dat de weg wees naar Giw en we besloten nog een eindje door te rijden.

Van Visperterminen verder omhoog naar Giw

Op een gegeven moment moesten we betalen om verder te mogen rijden bij een soort centrale parkeermeter voor het bovenliggende gebied. Het eerste uur was gratis en daarmee dachten we het wel te kunnen doen. Het was een prachtige rit omhoog tussen alpenweiden en bossen. Af en toe kwamen we onder de stoeltjeslift door die de verbinding tussen Visperterminen en Giw onderhoudt.

We arriveerden op Giw (1926 m.) en liepen daar een heel klein rondje, genoten van het uitzicht en maakten wat foto’s. Deze plaats is vergelijkbaar met Stand op Moosalp: we hadden een prachtig uitzicht in de richting van de Mischabelgroep, de Weisshorngroep en de Berner Alpen. Het was niet helemaal onbewolkt, de hoogste bergen hadden allemaal een wolkje bij zich.

Blik op de Weisshorngroep vanaf Giw
Balfrin, met daarachter de Mischabelgroep, gezien vanaf Giw
Blik op Kalpetran in het Mattertal vanaf Giw

Van Giw naar Unterbäch

We reden op gemak terug naar beneden en besloten niet te stoppen in Visperterminen. Terug in Unterbäch dronken we koffie, aten een warme maaltijd en hielden daarna zaterdagavond.