Wandeling van Bellwald naar Blitzingen – maandag 22 juli 2019

Van Eischoll naar Bellwald

Vanmorgen scheen de zon uitbundig boven het Rhônedal. Het beloofde opnieuw een prachtige dag te worden. Voordat ik naar de Volg ging om brood te kopen bekeken we eerst enkele webcams. Onze keuze viel op basis van wat we daar zagen op de Goms. We wilden daar een wandeling van Bellwald naar Blitzingen maken.

Eischoll in de morgen

Ik maakte mijn gebruikelijke wandeling naar de Volg en liep terug met het brood dat ik had gekocht. Na het ontbijt pakten we onze spullen in en maakten ons gereed voor vertrek. We reden de berg maar weer eens af in de richting van Visp en gingen daarna verder naar Brig, Bitsch, Mörel, Deisch, Fiesch en uiteindelijk Fürgangen.

Bellwald

Daar parkeerden we bij het stationnetje van de smalspoorbaan en de kabelbaan en trokken onze wandelschoenen aan. We waren precies op tijd klaar om met het baantje van 11:05 uur mee omhoog te kunnen. Beneden was helemaal niemand, de baan werd bediend vanuit het bergstation. Na een minuut of vijf stapten we uit in Bellwald en betaalden voor het ritje.

Grosses Wannenhorn gezien vanuit Bellwald

We keken eerst even rond in Bellwald. Daar was al heel wat te zien: een mooie oude dorpskern met de typische houten huizen en schuren, een fraaie kerk met een fantastisch barok interieur en niet te vergeten het uitzicht op diverse imponerende bergen in de verte.

Interieur Pfarrkirche Bellwald
Orgel Pfarrkirche Bellwald

Wandeling over de Gommer Höhenweg

Nadat we de dorpskerk uit de zeventiende eeuw en het naastgelegen kapelletje bekeken hadden gingen we op pad voor onze wandeling over de Gommer Höhenweg. Dit hoogtepad begint in Bellwald en loopt helemaal door tot Oderwald, 27 km verder. Op allerlei plaatsen kun je afdalen in het dal en daar met openbaar vervoer terugreizen naar je uitgangspunt. We hadden het plan om tot Blitzingen te lopen, een bescheiden stukje van het totaal.

Het eerste deel van de wandeling liep op de verharde weg die van het oude Bellwald omhoog voert naar de nieuwere delen van het dorp die vooral uit vakantiehuizen en hotels bestaan. Gezien de ligging en het uitzicht vanuit het dorp leek het ons geen wonder dat er zoveel belangstelling is om in deze plaats vakantie te vieren.

Bellwald met in de verte de Weisshorn

Op een gegeven moment verlieten we de verharde weg en liepen door graslanden in oostelijke richting. Vandaag bevonden we ons op ongeveer 1600 meter, waar de temperatuur zeer aangenaam was. Er bloeiden honderdduizenden bloemen in de alpenweiden en het gekraak van de krekels was niet van de lucht.

Nadat we bijna een uur gelopen hadden, zagen we op een mooie plek een bank staan. Die werd bestempeld tot koffiebank, waarna we er neerstreken en onze boterhammen opaten. Het was heerlijk om in de schaduw te zitten omringd door een mooi landschap en allerlei geluiden uit de natuur.

Van Kapelle Apollonia naar Wiler (Goms)

Toen we verder liepen daalden we eerst af naar Kapelle Apollonia, een kleine kapel die al honderden jaren op dit fraaie plekje staat.

Kapelle Apollonia, Bellwald

Het pad voerde hierna nog een stukje door grasland, waarna we het bos inliepen. Tussen de bomen liepen overal koeien. Op een bordje stond te lezen dat het weiden van het vee in het bos een zeldzaamheid geworden is, maar dat het hier in de Goms nog gedaan wordt.

Na het oversteken van enkele beken, waaronder een die heel steil van de berg afliep, kregen we Blitzingen in zicht. Voordat we het dorp bereikten kwamen we langs Wiler, een verzameling huisjes en schuren met een kapelletje.

Wiler, boven Blitzingen

Van Wiler (Goms) naar Blitzingen

Vanaf Wiler was het niet ver meer naar Blitzingen, een fraai dorp met een karakteristieke kerk. Het dorp is in het begin van de twintigste eeuw grotendeels afgebrand maar helemaal in stijl terug opgebouwd. We waanden ons in een authentiek dorp van honderden jaren oud.

Blitzingen

De kerk van Blitzingen bleek net zo overdadig ingericht te zijn als die van Bellwald (en meer Gommer kerken) We keken er even binnen en bekeken de barokke altaren en het orgel dat qua stijl enigszins uit de toon viel.

Altaren in de Pfarrkirche van Blitzingen
Orgel Pfarrkirche, Blitzingen

We hadden het plan opgevat om iets te drinken in de Taverne die langs het wandelpad reclame maakte voor een heerlijk terras en een goede keuken. Helaas bleek de zaak ’s maandags gesloten te zijn. We liepen daarom door naar het stationnetje van de Matterhorn-Gotthardbahn. Deze smalspoorlijn verbindt de dorpen in de Goms met elkaar.

Smalspoor in de Goms bij Blitzingen

Met de trein van Blitzingen naar Fürgangen

Het treintje kwam iets te laat aanrijden, waarna we zonder kaartje instapten en ons mee lieten rijden naar ons uitgangspunt. De conducteur kreeg het voor elkaar om tijdens dit korte stukje iedereen die geen kaartje had toch te voorzien van een plaatsbewijs. Ons viel het grote verschil met Nederland op: de conducteur nam zijn werk serieus en controleerde daadwerkelijk of mensen wel betaald hadden voor de reis. En, blijkbaar is deze treinverbinding zo veilig dat de man met een goedgevulde beurs aan contanten door de trein liep en daarover niet lastig gevallen werd.

Trein van de Matterhorn Gotthardbahn op station Fürgangen

Van Fürgangen naar Eischoll

Op Fürgangen stapten we uit. We deden onze schoenen uit en stapten in de hete auto en reden door het hete landschap (34 graden Celsius) naar Eischoll, waar we niet meteen naar huis gingen maar doorreden naar boven Eischollalp op. Overal waren boeren aan het hooien en zagen we huisjes staan die kennelijk als vakantiewoning werden gebruikt. We stopten bij restaurant Egga om iets te drinken en reden daarna terug naar huis.

Diner bij restaurant Pöstli in Eischoll

Voor onze maaltijd gingen we naar restaurant Pöstli dat sinds bijna een jaar gevestigd is in het pand waar wij twee jaar geleden op een bovenverdieping verbleven. We hadden diverse positieve verhalen gehoord en gelezen over dit restaurant en na de maaltijd konden we die volmondig beamen. Ze kookten een voortreffelijke maaltijd en de sfeer was buitengewoon goed.

Entrecote van Eringer rund, geserveerd op een hete steen

Na de maaltijd liepen we op gemak naar huis, waar we terugkeken op een prachtige, afwisselende dag in een schitterend deel van het Rhônedal. Voordat het helemaal donker werd kleurde de avondhemel prachtig rood in het westen. Een indrukwekkende afsluiting van een mooie dag!

Avondschemering over het Rhônedal

Totaal ca. 6,5 km gewandeld. Klik hier voor een overzicht van de wandeling.