Grand Teton National Park – donderdag 3-8-2023

Vertrek uit Jackson

Vanmorgen genoten we van een prima ontbijtbuffet in Elk Horn Inn. Er waren behoorlijk wat gasten in het hotel, die vermoedelijk allemaal gekomen waren om Grand Teton National Park te bezoeken. Na het ontbijt vertrokken we uit het hotel en reden langs een benzinestation om de auto vol te tanken en wat drinken voor onderweg te kopen.

Daarna reden we door het centrum van het dorp naar de weg die naar het park leidde. Ik had een route voorbereid die eerst de uitkijkpunten aan zou doen met een fraai uitzicht op de bergen in het ochtendlicht en daarna langs de andere interessante delen van het park zou leiden.

Snake River Overlook

Het was echter behoorlijk bewolkt, waardoor het uitzicht op de bergen niet optimaal was. Toch reden we de route die we hadden voorbereid bijna helemaal. Eerst naar het noorden over Rt 89 tot Snake River Overlook. Hier stopten we om even rond te kijken over de rivier de Snake, die hier een flinke bocht maakt.

Snake River Overlook, Grand Teton National Park

Op de rivier zagen we verschillende rafts varen. Later vandaag ontdekten we dat deze een eind stroomopwaarts bij Jackson Lake Dam te water gaan en vervolgens de rivier afzakken tot het eindpunt van de geboekte trip is bereikt.

Bij dit uitkijkpunt zagen we het eerste wild van deze vakantie: een enorme raaf die in een dode boom zat te krassen naar de bezoekers.

Raaf (common raven)
Raaf (Common Raven)

Schwabacher Landing

We reden terug in de richting van Jackson en gingen de weg af om even te stoppen bij Schwabacher Landing. Nadat we het hobbelweggetje naar beneden hadden uitgereden tot op de parkeerplaats stapten we uit en liepen het uitgezette pad langs deze zijtak van de Snake River.

Het water was hier erg kalm, waardoor de bomen prachtig weerspiegelden. Bij helder weer zou je de bergen ook in het water kunnen zien, maar dat was vandaag helaas niet het geval.

Spiegelingen bij Schwabacher Landing, Grand Teton National Park

Tijdens dit wandelingetje zagen we ons tweede wilde dier: een jonge wilde eend. Hij leek wat laat te zijn, maar de winters in Grand Teton National Park duren lang, dus het broedseizoen is later dan we in Nederland gewend zijn.

Jonge wilde eend bij Schwabacher Landing

Mormon Row

We reden opnieuw een eindje terug naar Jackson en sloegen toen linksaf Antilope Flats Road in. Na een paar honderd meter bereikten we Mormon Row, een groepje huizen en schuren uit de tijd dat Mormonen hier een nederzetting hadden.

Het leven moet voor deze mensen niet eenvoudig zijn geweest als je bedenkt dat de winters in Grand Teton National Park ettelijke maanden duren en het groeiseizoen er dus bijzonder kort is. Om dan voldoende voedsel te verbouwen en verzamelen om mensen en dieren de winter lang in leven te houden moet beslist geen geringe opgave zijn geweest.

Schuurtje op Mormon Row
Schuur op Mormon Row

Jenny Lake

We waren van plan om langs Mormon Row naar het zuiden te rijden en dan langs de Gros Ventre River terug naar de hoofdweg, maar het weggetje langs Mormon Row was afgesloten. Daarom reden we dezelfde weg terug en gingen bij Moose Junction de parkloop op.

Nadat we ons pasje hadden laten zien kregen we opnieuw toegang tot Grand Teton National Park en begonnen we aan het rijden van de loop. Langs de route zijn overal plaatsen waar je kunt stoppen om iets moois te zien. De meeste stops kijken uit op een bijzondere bergtop of op een gletsjer. Vanwege de laaghangende bewolking sloegen we deze stops maar over.

Wat we wel deden was het rondje langs Jenny Lake. Dit eenrichtingsweggetje met de naam Jenny Lake Road voerde ons door het bos naar een prachtig uitkijkpunt over Jenny Lake.

Jenny Lake, Grand Teton National Park
Jenny Lake

Hier stopten we om rond te kijken naar het fraaie landschap en om wat foto’s te maken. Het was nog steeds droog, al werd de lucht vanuit het zuiden wel dreigender.

Signal Mountain Lodge

We maakten de loop langs Jenny Lake af en reden toen verder, opnieuw naar het noorden. Wegens de bewolking besloten we Signal Mountain niet op te gaan. Het ritje heen en weer zou behoorlijk wat tijd vragen en het uitzicht vanaf de berg zou waarschijnlijk teleurstellen.

Een eindje verder gingen we van de weg af bij Signal Mountain Lodge en lunchten daar in het restaurant, annex lounge, annex souvenirshop.

Jackson Lake Dam en Oxbow Bend

Na de lunch bekeken we de laatste plekjes in Grand Teton National Park die op ons lijstje stonden voordat we op weg gingen naar Yellowstone National Park.

Eerst kwamen we bij Jackson Lake Dam, een stuwdam op de plaats waar Jackson Lake weer versmalt tot de Snake River. De dam werd ooit gebouwd om het water in het meer op te sparen en zodoende irrigatie in Wayoming mogelijk te maken.

Jackson Lake Dam

De laatste stop was bij Oxbow Bend, een ruime bocht in de Snake River waar voedsel voor Moose groeit. We stopten daar even en bekeken de indrukwekkende dreigende lucht die beetje bij beetje dichterbij kwam. Moose hebben we niet gezien.

Oxbow Bend, Snake River, Grand Teton National Park

Op weg naar Yellowstone National Park

We gingen nu op weg naar Yellowstone en reden verder naar het noorden over Rt. 89. We lieten Jackson Hole achter ons en reden de bergen in, die geleidelijk hoger en steiler werden. Een groot stuk van de route leidde door bos dat ooit was afgebrand. Overal stonden al jonge naaldboompjes die het nieuwe bos gaan vormen.

Nadat we de ingang van Yellowstone hadden gepasseerd stopten we even langs de Lewis River, waar we een plaatje schoten van de snelstromende rivier.

Lewis River, Yellowstone National Park

West Thumb Geyser Basin

De eerste ‘grote’ bezienswaardigheid die we in Yellowstone Ntl. Park tegenkwamen was West Thumb Geyser Basin. We stopten op de parkeerplaats en liepen naar het begin van de rondwandeling.

We zagen allerlei thermische activiteit: overal stegen stoompluimen omhoog, het rook hier en daar zwavelachtig en langs het pad zagen we borrelende en dampende bronnen.

Blackpool

Blackpool was een helderblauwe bron. Het water stroomde dampend over de rand naar Yellowstone Lake. In het uitstromende water groeiden allerlei kleurige micro-organismen die voor een fraaie tekening zorgden.

West Thumb Geyser Basin. Kleurige micro-organismen zorgen voor een fraai kleurenpalet

We liepen de complete rondwandeling en waren net op tijd terug bij de auto omdat het nu toch begon te regenen.

Via Old Faithful naar West Yellowstone

We reden verder terwijl het steeds harder begon te regenen. Op weg naar Old Faithful passeerden we drie keer de continentale waterscheiding. Verder moesten we bijna 20 minuten wachten bij onduidelijke wegwerkzaamheden.

Toen we bij Old Faithful kwamen regende het zo hard, dat we niet zijn uitgestapt maar op gemak doorreden naar West Yellowstone. Vanuit de auto zagen we al diverse plaatsen die we morgen wilden bezoeken.

In West Yellowstone namen we onze intrek bij Best Western Weston Inn. Daarna probeerden we enkele restaurants voor diner, maar het was overal erg druk en de mensen stonden buiten te wachten tot ze naar binnen mochten. Daarom kozen we opnieuw voor makkelijk en snel bij McDonalds.