Turtmanntal – dinsdag 10-8-2021

Van Eischoll naar het Turtmanntal

Voor vandaag hadden we het Turtmanntal op het programma gezet. Vanmorgen bleek het schitterend weer te zijn en tijdens het wandelingetje naar de Volg voelde ik de zon al warm worden, al was het in de schaduw nog behoorlijk fris.

Na het ontbijt pakten we onze spullen in en vertrokken in de richting van Eischoll en dan verder berg af tot bijna in Turtmann. Zover hoefden we niet te dalen, een eindje voor Turtmann sloegen we linksaf het weggetje naar het Turtmanntal op. Geruime tijd reden we in grote lussen boven het Rhônedal, waarbij we de dorpjes Unterems en Oberems passeerden. Toen draaiden we het dal in en begon de slingerende tocht langs de dichtbeboste bergwand tot we uit het bos kwamen en het dal zich voor ons opende.

Het Turtmanntal is een klein zijdal van het Rhônedal. ’s Winters is het dal niet toegankelijk en mogelijk daardoor ziet het er nog ongerept uit. Er is wel menselijke activiteit zichtbaar, maar geen grootschalige zaken als enorme hotels of allerlei voorzieningen voor de wintersport.

Wandelen vanaf Unners Sänntum

Ongeveer tien minuten nadat we het dal ‘open hadden zien gaan’ bereikten we Unners Sänntum, waar tegenwoordig een grote parkeerplaats is. Tegen betaling van 4 Frank mochten we hier twaalf uur lang blijven staan. We trokken onze schoenen aan, waarbij ik ontdekte dat mijn rechterzool bezig was om los te komen van de schoen en begonnen aan de wandeling naar de Stausee. Dat was het doel voor deze dag. In 2017 waren we bij de hut geweest, dat leek ons nu te ver voor de tweede serieuze wandeling van de vakantie.

De omstandigheden waren ideaal, je zou het zelfs een beetje warm kunnen noemen. Het weggetje steeg zeer geleidelijk en we konden een redelijk tempo volhouden, al stonden we natuurlijk geregeld stil om rond te kijken en plaatjes te schieten.

Blik in het Turtmanntal vanaf de weg naar de Stausee
Turtmannschlucht vanaf de weg naar de Stausee

Het weggetje liep boven de kloof van de Turtmanna langs, een indrukwekkend gat waarin we het water van de beek zagen stromen.

Vanaf het pad hadden we ook een mooi uitzicht op het eind van het dal, waar de Turtmanngletsjer het beeld domineerde. Rechts ervan waren de Bishorn met daarachter een stukje van de Weisshorn zichtbaar.

pad naar Stausee, met Bishorn, Weisshorn, Stierhorn en Turtmanngletsjer
Blik naar het zuiden met v.l.n.r. Bishorn met erachter een puntje van de Weisshorn, Stierhorn en Turtmanngletsjer

We liepen op gemak door naar boven en nog voor we het stuwmeertje bereikt hadden pauzeerden we om ons brood op te eten en koffie te drinken. We waren beslist niet de enigen die vandaag dit pad hadden gekozen voor een wandeling. Toen we zaten te eten liepen er mensen in beide richtingen voorbij.

Bij de Stausee

Na onze pauze liepen we verder omhoog, terwijl het uitzicht steeds fraaier werd. De prachtige witte wand van de Bishorn stak af tegen de blauwe lucht. Daaronder was de Turtmannhütte zichtbaar. Wij zouden vandaag zover niet komen, maar dat was ook niet de bedoeling.

Bishorn met Turtmannhütte
Bishorn met de Turtmannhütte

We bereikten de beide stuwmeertjes en liepen nog iets verder in de richting van de gletsjer tot waar het pad ongeveer ophield. Het uitzicht op de ijsmassa’s van de Turtmanngletsjer was indrukwekkend.

Turtmanngletsjer

Terug over het Schluchtenpfad

We begonnen aan de terugweg en liepen over hetzelfde pad terug, waarbij we toch andere dingen zagen omdat we nu de andere kant op keken. Toen we bij punt 2034 aankwamen verlieten we het brede pad en liepen de rest van de route over het Schluchtenpfad.

Dit bleek een fraai wandelpad te zijn dat vlak langs de kloof liep, zodat we ook vanaf de andere kant naar beneden konden kijken en de Turtmanna konden zien. We concludeerden dat dit pad zeer de moeite waard was om een keer te lopen. Het was steil, met op sommige plaatsen kettingen, maar nergens gevaarlijk.

Turtmannschlucht vanaf het Schluchtenpfad

Dit pad daalde heel wat steiler af dan het weggetje, zodat we in korte tijd terug waren op de parkeerplaats, waar we van schoenen verwisselden en begonnen aan de rit naar Unterbäch.

Daar aten we opnieuw ijsbergsla, waarna we uitrustten van de wandeling en nagenoten van deze prachtige dag.

Klik hier of scan de QR code voor een overzicht van de wandeling met de mogelijkheid een GPX bestand te verkrijgen: