Op de Moosalp – zaterdag 13 juli 2019

Naar de winkel en ontbijten

Vanmorgen bleek het prachtig weer te zijn. De zon scheen door de ramen het huisje in en buiten zag alles er stralend mooi uit, al hingen er overal rondom de bergtoppen nogal wat wolken. Toen ik even vanaf het balkon naar buiten keek voelde ik wel dat het niet warm was. Er stond een frisse wind die vanuit het westen door het dal blies. Het leek een mooie dag te worden voor een wandeling op de Moosalp.

Ik liep gewoontegetrouw naar de Volg om brood te kopen en maakte tijdens dat wandelingetje een plaatje van de kerk van Eischoll. Bij de geldautomaat tapte ik wat Zwisterse Franken, zodat we niet op een houtje zouden hoeven bijten.

De kerk van Eischoll

Nadat ik brood had gekocht liep ik terug naar boven. Het wandelingetje duurde wat langer dan in 2017 en was ook ietsje steiler. Thuisgekomen stond de ontbijttafel al klaar. We aten ons brood op en gingen toen boodschappen doen.

Inkopen doen in Visp

We reden naar Visp, waar we bij de Lidl alles konden vinden dat we nodig hadden. De prijzen bleken op ongeveer hetzelfde niveau te liggen als bij de duurdere supermarkten in Nederland. De Lidl was wel veel goedkoper dan de Coop, waar we gisteren wat boodschappen deden.

Nadat we onze boodschappen hadden gedaan reden we naar Turtmann om bij de voortreffelijke bakkerij in het dorp brood en koeken voor morgen te kopen. We konden hier goed slagen en reden toen terug naar ons huisje in Eischoll.

Van Eischoll naar Moosalp

We aten een eenvoudige lunch en pakten daarna onze wandelspullen in, waarna we met de auto naar Moosalp vertrokken. Het ritje duurde iets meer dan een half uur en voerde eerst langs Unterbäch en toen door de vele buurtschappen die samen Bürchen vormen. Nadat we de bebouwing achter ons hadden gelaten begon de route door het bos, om uiteindelijk op 2000 m. hoogte op de bekende parkeerplaats te eindigen. We parkeerden de auto, betaalden bij de parkeermeter en trokken onze wandelschoenen aan.

Daarna gingen we op pad. Dit keer liepen we een rondje met de klok mee. Op Moosalp was ook deze keer weer van alles te zien. Grasland, waar de koeien graasden, bos, diverse meertjes en vooral heel veel bloemen.

Böniger See, Moosalp
Grasklokjes op Moosalp
Breitmattusee, Moosalp

Op Stand

Naast alle bezienswaardigheden die onder handbereik waren genoten we ook van de vergezichten op de bergen rondom Moosalp. Vanaf Stand konden we een hele rij Berner Alpen zien. Ook het Simplongebied, de Mischabelgroep en de bergen rondom de Weisshorn waren goed te zien, al verborgen alle toppen zich helaas in de wolken. Ondanks dat het wat heiig was konden we de bergen boven Zermatt, met als markant herkenningspunt Klein Matterhorn, duidelijk zien.

Bergen boven Zermatt met Breithorn en Klein Matterhorn, gezien vanaf Moosalp

We pauzeerden met koffie en een koekje met uitzicht op een hutje waar waarschijnlijk wel eens herders verblijven. Het was een mooi plekje, uit de wind en in de zon.

Prachtig plekje om even te pauzeren

We liepen in totaal ruim 6,5 km, waarna we weer arriveerden bij de enorme koeienstal die op Moosalp staat. De herders waren juist bezig om de koeien te verzamelen. We hebben dat niet afgewacht, hoewel er veel mensen stonden te kijken naar de activiteiten van de herders en het vee.

Via Törbel en Visp terug naar Eischoll

We reden aan de andere kant van Moosalp, dat eigenlijk een bergpas is, naar beneden over Törbel en Stalden. Het weggetje omlaag gaf veel meer de indruk van een pasweg dan de weinig spectaculaire route vanuit Bürchen.

Afdalen naar Törbel

Van Stalden naar Visp was maar een eindje. Toen moesten we uiteraard nog wel terug omhoog om via Unterbäch in Eischoll te komen. Daar kookten we soep en rustten uit van een prachtige middag in de bergen.

Klik hier voor een overzicht van de wandeling op Moosalp