Dag 1 – Canterbury – vrijdag 21-10-22

Van Kapelle naar Calais

Vanmorgen na het ontbijt vertrokken we van huis voor dag 1 van een korte herfstvakantie in Engeland. Deze dag wilden we van Kapelle via Calais en Dover naar Canterbury rijden. Het was aangenaam weer om te reizen. In Kapelle was het bewolkt, maar droog en dat droge weer zouden we de hele dag houden. Voor eind oktober hadden we heerlijke temperaturen en rustig weer om te reizen.

We reden door de Westerscheldetunnel naar Zeeuws-Vlaanderen en gingen vervolgens via Oostburg en Sluis de grens met België over. Bij Brugge bereikten we weer een snelweg, waarover we met gezwinde spoed in de richting van de Franse grens reden. Al ruim 10 kilometer voor de grens zagen we borden met waarschuwingen voor files.

Toen we op een paar kilometer van de grens waren, zagen we dat de waarschuwing terecht was. Het verkeer stopte helemaal en daarna sukkelden we langzaam verder. Het bleek dat de weg op de grens permanent was afgezet. Al het verkeer moest over een betrekkelijk kleine parkeerplaats rijden. Daar stonden twee Franse douanebeambten toe te kijken hoe het verkeer langzaam aan hen voorbijreed. We zagen niet dat er iemand aangehouden of gecontroleerd werd, wat ongetwijfeld tot nog meer vertraging had kunnen leiden.

Door deze vertraging waren we te laat voor de boot van 12:05 uur. In Calais verliep het inchecken en de controles door douanes van beide landen bijzonder vlot, maar we werden desondanks toch omgeboekt op de boot van 13:35 uur. Achteraf hadden we nog wel meegekund op de boot van 12:05. In Calais is de paspoortcontrole gelokaliseerd na de incheckhokjes, waardoor ze daar niet goed kunnen inschatten hoeveel tijd de grenscontroles nog zullen kosten.

Van Calais naar Dover

Nadat we de laatste paspoortcontrole hadden gehad reden we naar het opstelterrein. We hadden het idee dat we er weinig of niets van herkenden en dat bleek te kloppen. We kwamen op een gloednieuwe uitbreiding van het haventerrein van Calais terecht die nu ongeveer een jaar in gebruik is. Er was hier ruimte voor heel veel auto’s en de indeling van het plein leek veel logischer en praktischer dan de oude terminal, die overigens nog wel in gebruik is.

Calais, nieuwe ferry terminal

De enorme taxfreeshop op dit terrein was nog niet helemaal gereed. Boven in dit gebouw zou een restaurant o.i.d. komen, maar dat was nu nog niet bereikbaar. We wachtten in het fraaie herfstweer op de aankomst van ‘onze’ boot en aten intussen onze broodjes op.

Spirit of Britain aangemeerd in Calais

Het duurde niet lang of de ‘Spirit of Britain’ voer de haven van Calais binnen en meerde aan bij de brug waarover de auto’s in en uit het schip konden rijden. Toen alle auto’s eraf waren, begon men meteen met laden en even later stonden wij achter op het schip tussen de vrachtwagens. Het personenautodek bleef deze reis leeg.

Precies op tijd werden de trossen losgegooid en vertrokken we zachtjes achteruit, waarna het enorme schip gekeerd werd en we met toenemende snelheid de haven van Calais uitvoeren. Na een voorspoedige en rustige overtocht van anderhalf uur kwamen we in Dover aan. Omdat we helemaal achterop de boot stonden, konden we als een van de eersten van boord af.

Van Dover naar Canterbury

We reden een eindje in de richting van Folkestone en gingen daar de weg af om binnendoor via Lyminge, Elham en Barham naar Canterbury te rijden. Dit was een fraaie route over behoorlijk smalle wegen door het liefelijke landschap van Kent. De herfst was hier duidelijk verder dan in Nederland. Veel bomen waren prachtig gekleurd en er lag ook al het nodige blad op de grond.

Na een mooie rit door de Kent Downs bereikten we bij Bishopsbourne de A2, waarover we in korte tijd naar Canterbury reden. Na een tankstop bij Esso in Wincheap reden we naar House of Agnes, waar we een overnachting hadden geboekt.

Deze B&B op een steenworp afstand van Westgate heeft een ruime parkeerplaats waar je je auto kunt parkeren. Daarna is het centrum van de stad lopend te bereiken en hoef je je geen zorgen te maken om parkeerkosten etc.

House of Agnes B&B, Canterbury

Evensong en orgelconcert in Canterbury Cathedral

We checkten in bij House of Agnes en brachten onze spullen in de kamer. In 2017 en 2019 hadden we hier ook gelogeerd en dat was beide keren goed bevallen. Nadat we ons geïnstalleerd hadden, liepen we de stad in om ergens wat te drinken en wat rond te kijken in afwachting van de Evensong.

Canterbury Old Weavers House
Royal Museum and Library, Canterbury. dag-1-canterbury
Royal Museum and Library, Canterbury

Even na vijven stonden we voor de poort van de Cathedral Grounds. Deze was nu wel open, nadat we vanmiddag hadden gezien dat de poorten gesloten waren. We mochten het terrein op en de kerk in voor de Evensong.

Canterbury Cathedral

Op deze vrijdag in de schoolvakantie bestond het koor alleen uit de Lay Clerks, de mannelijke zangers van het kathedraalkoor. Zoals meestal op vrijdag gebeurt, werd het grootste deel van de liturgie zonder orgelbegeleiding gezongen. Er was wel een organist aanwezig. Voor en na de dienst speelde hij op het gerestaureerde orgel en hij begeleidde de Hymn aan het eind van de dienst. De Evensong maakte opnieuw indruk op ons en de kwaliteit van de koorzang was fantastisch.

Na de Evensong bleef een deel van de aanwezigen zitten om het orgelconcert bij te wonen. Wij verhuisden naar een bank aan de andere kant van het koor, vanwaar we de organist konden zien zitten. Na een korte toelichting speelde de Director of Music, David Newsholme, de Sonate in G van Edward Elgar.

Hij bracht de compositie met verve en liet veel verschillende klanken van het nieuwe kathedraalorgel horen. Na de (ver)(nieuw)bouw bleek het orgel nog steeds opgesteld te staan in de triforia boven de kooromgang. Er is ook nu geen front voor het grote orgel. De klank van het instrument kon mij niet zo bekoren. Veel registers klonken bijna steriel en de versmelting van de verschillende klanken stelde mij wel wat teleur. Er zijn zeker mooiere kathedraalorgels te vinden in Engeland.

The Parrot en House of Agnes

Na afloop van het concert liepen we naar buiten, waar het inmiddels al behoorlijk schemerde en een klein beetje motregende na een prachtige herfstdag. De gebouwen aan de Cathedral Grounds stonden er fraai bij in het schemerlicht.

Canterbury Cathedral Grounds. dag-1-canterbury
Canterbury Cathedral Grounds

We liepen de poort door en zochten The Parrot op, een pub waar we eerder geweest waren en goed gegeten hadden. Ook nu serveerden ze hier een prima warme maaltijd in een gezellige, rustige en ongedwongen sfeer.

Nadat we hier goed en heerlijk gegeten hadden liepen we door het donker terug naar House of Agnes. Daar zochten we onze kamer op voor de nacht.

Het was een mooi begin van deze vakantie.