Wandeling bij Saas-Fee – vrijdag 12-8-2022

Van Eischoll naar Saas-Fee

Gisteren waren we al van plan om naar Saas-Fee te gaan, maar toen veranderden we op het laatste moment van gedachten omdat het weer er niet zo stralend uitzag. Vanmorgen toen we wakker werden zag het weer er beter uit dan gisteren. En volgens de app van Meteo Swiss zou het in Saas vandaag ook prachtig weer worden. We besloten dus opnieuw tot een wandeling bij Saas-Fee.

Nadat ik brood had gehaald en we ontbeten hadden, maakten we ons dan ook klaar voor vertrek naar Saas-Fee. Intussen hadden we de wasmachine voor ons laten werken en konden we voor vertrek de was te drogen hangen op het balkon.

We reden de berg af naar Visp en sloegen daar, net als maandag, rechtsaf. Bij Illas gingen we nu niet naar rechts, het Mattertal in, maar reden we rechtdoor, het Saastal in. Deze weg liep in een vrijwel rechte lijn richting Saas-Grund. Althans, zo zag het eruit op de kaart. De weg was in werkelijkheid vrij bochtig, maar echte haarspelden of grote richtingsveranderingen kregen we niet tot we in Saas-Grund waren. Daarna kregen we twee haarspeldbochten en waren we in Saas-Fee.

Wandelen vanaf Hannig

Nadat we onze wandelschoenen hadden aangetrokken gingen we op pad naar het dalstation van de Hannigbaan, die ons op Hannig zou brengen. We kochten een kaartje, stapten in een gondel en lieten ons omhoog takelen.

In de baan van Saas-Fee naar Hannig

Op Hannig stapten we uit. We smeerden ons in tegen de zonnebrand en gingen op weg. We liepen een stuk van de Gemsweg, maar zouden niet helemaal naar Plattjen gaan. In plaats daarvan zouden we vanaf de Gletschersee teruglopen naar Saas-Fee.

Hannig, bergstation boven Saas-Fee

We starten onze wandeling bij Saas-Fee op een hoogte van 2340 meter en daar was het vrij fris. Overal om ons heen zagen we hoge bergen, waaronder drie- en vierduizenders met bekende namen. Het viel niet altijd mee om de juiste naam bij de juiste berg te vinden, maar daar hielpen de informatieborden langs het pad wel bij.

Dom (midden, rechtertop) 4546 m.

Meteen na de start van de wandeling kregen we de Dom in zicht. Met 4546 m. is dit de hoogste berg die helemaal op Zwitsers grondgebied ligt. De berg is veel minder opvallend en karakteristiek dan de Matterhorn, die helemaal vrij staat, maar bijna 100 meter lager is.

Feegletsjer (m) en Fallgletsjer (r) boven Saas-Fee. Links de Alallinhorn met besneeuwde top

Naast markante bergtoppen zagen we ook de uitgestrekte en imposante gletsjers die het uitzicht vanuit Saas-Fee domineren. Ook de gletsjers hebben allemaal een naam. We meenden de Feegletsjer (de grootste) en de Fallgletsjer (vlak voor ons) te kunnen onderscheiden.

Pauze op Schönegge

We onderbraken onze wandeling bij Saas-Fee om ons brood op te eten. Dit keer duurde het even voor we een geschikte zitsteen gevonden hadden. Het waaide nog steeds hard en we moesten echt even zoeken voor een we plekje in de luwte gevonden hadden. Terwijl we onze boterhammen aten, genoten we van het uitzicht rondom en gaven onze ogen de kost.

Bergstation Hannig, met aan de andere kant van het dal de Fletschhorn en Laginhorn

We zagen Hannig, waar we begonnen waren met lopen, en aan de overkant van het Saastal de toppen boven Kreuzboden. We konden het kabelbaanstation goed zien liggen, met even daarboven, na enig turen, de Weissmieshütte. Aan die kant van het Saastal zijn veel fraaie wandelingen te maken. De meeste zijn vrij lang en niet altijd even eenvoudig.

Van Schönegge naar de Gletschersee

Na de lunch liepen we verder en daalden in korte tijd ruim 150 meter af over Schönegge om daarna in zuidelijke richting verder te lopen tot we op de morene van de Feegletsjer zouden komen. We moesten de beek van de Fallgletsjer oversteken en het pad ging daar wat op en neer om de grootste stenen te omzeilen.

Het pad van Schönegge naar de morene

We kwamen al snel op de morene aan en draaiden toen naar het oosten, waarbij we een magnifiek uitzicht hadden op de verschillende beken die uit de gletsjers tevoorschijn kwamen en het dal zowat compleet onder water zetten.

De beek van de Feegletsjer
Eenzame wandelaar te midden van het smeltwater

De Gletschersee, die zich aan het eind van dit dal zou moeten bevinden, bleek door het vele smeltwater compleet overstroomd te zijn en was dus niet te zien.

Van de Gletschersee naar Saas-Fee

We daalden de morene af en keken even op de brug over de Feeru Vispa naar het bulderende water, dat onderweg was naar Visp om daar in de Rhône te stromen. Daarna vervolgden we onze wandeling in de richting van Saas-Fee. Na een laatste afdaling van enkele tientallen meters kwamen we op het asfalt terecht en liepen op gemak naar het dorp.

Daar dronken we wat op een van de terrassen en constateerden dat Saas-Fee minder druk en mondain was dan Zermatt, waar we maandag waren geweest. De sfeer was er wat gemoedelijker en dorpser en de enorme drommen mensen die we bij Zermatt hadden gezien waren hier niet.

Oude schuren in Saas-Fee

Van Saas-Fee naar Eischoll

Nadat we de Dorfstrasse hadden bekeken liepen we terug naar de parkeergarage, waar we van schoeisel wisselden en vervolgens vertrokken naar Visp. Daar deden we boodschappen bij de Lidl, waarna we omhoog reden naar Eischoll.

We kookten een maaltijd met opnieuw ijsbergsla en genoten daarna rustig na van een prachtige wandeling bij Saas-Fee, waarop we heel veel moois gezien hadden.

Klik hier voor een overzicht van de wandeling.