Van Canmore naar Banff – woensdag 18 juli 2018

Ontbijt in Best Western Canmore

Na een goede nachtrust werden we dit keer niet zo heel vroeg wakker. Kennelijk waren we zelf al aardig gewend aan het tijdsverschil en het uur dat we gisteren ingeleverd hadden maakte het verschil met Nederland ook wat kleiner. Voordat we op pad gingen van Canmore naar Banff ontbeten we in de grote ontbijtzaal van het Best Western hotel, waar het erg druk was. We konden merken dat we in een belangrijk toeristisch gebied van Canada waren aangekomen. Rondom ons werden allerlei talen gesproken en duidelijk was te zien dat mensen vanuit allerlei werelddelen hier geslapen hadden.

Best Western Canmore. Van Canmore naar Banff
Best Western Canmore

We gingen na het ontbijt terug naar boven en genoten tussen het inpakken door nog even van het magnifieke uitzicht op de Three Sisters van Canmore. Het avondlicht van gisteren was mooier dan het harde licht van nu, maar ook nu maakten de karakteristieke bergen indruk. We checkten uit en gingen even langs bij Shell om te tanken en water te kopen voor vandaag.

De bergen bij Canmore in het ochtendlicht

Van Canmore naar Lake Minnewanka

Daarna reden we de snelweg op, die we volgden tot we bijna in Banff waren. We sloegen af naar Lake Minnewanka en reden de weg naar het meer op. We parkeerden op de grote parkeerplaats en liepen naar het water toe. De eerste bootjes waren al verhuurd en voeren bij de steiger vandaan. Ook de rondvaartondernemer bereidde zich voor op vaartochtjes.

Lake Minnewanka (Banff). Van Canmore naar Banff
Lake Minnewanka (Banff)

Wij gingen niet varen, maar liepen een eindje langs het water van het meer en namen wat foto’s terwijl we daarnaast probeerden niet gestoken te worden door de vele muggen die hier rond zwermden. Nadat we een goede indruk van het meer en de omgeving gekregen hadden reden we verder, de stuwdam over en met een boog terug naar de weg die naar het meer leidde. Op dat stukje weg zagen we de eerste grote wilde dieren van deze vakantie:

Rocky Mountain sheep
Mule deer

Ook al was er niet veel verkeer op deze weg, toch maakten we hier al kennis met het fenomeen dat iedereen langs de kant stopte om de dieren te fotograferen. We zouden dat nog wel vaker gaan zien.

Norquay Mountain

Toen we bij de snelweg terug waren volgden we deze een paar kilometer en sloegen toen af, Norquay Mountain op. Er loopt een goede weg omhoog naar dit skigebied, waar ook ’s zomers vertier is in de vorm van de gondelbaan vanwaar je Banff en omgeving zou kunnen zien. Ook vanaf het uitkijkpunt vlak voor het eind van de weg was Banff goed te zien. We stonden daar even stil en namen de omgeving in ons op. Op deze tijd van de dag keken we een beetje tegen het licht in, maar dat maakt het uitzicht niet minder indrukwekkend.

Uitzicht op Banff en Vermilion Lakes vanaf Norquay Mountain. Van Canmore naar Banff
Uitzicht op Banff en Vermilion Lakes vanaf Norquay Mountain

Vermilion Lakes

We reden de berg af en draaiden vervolgens Vermilion Lakes Road op. Deze doodlopende weg voerde ons langs de meren in het dal van de Bow rivier. De drie meren zijn niet erg diep en weerspiegelen de omliggende bergen op bijzonder fraaie manier. We reden eerst naar het eind van de weg en stopten op onze terugweg bij elk meer om even te kijken en te fotograferen. Ook hier zwermden de muggen bijzonder actief en hinderlijk rond, zodat we niet al te lang bleven.

Vermilion Lakes Banff. Van Canmore naar Banff
Vermilion Lakes Banff

Van Banff naar Johnston Canyon

Het was inmiddels tijd om te lunchen en we reden Banff binnen om een Tim Hortons op te zoeken. Marianne meende er een te zien in een hotel of soortgelijk groot gebouw. Ik meende me te herinneren dat Banff net als andere plaatsen een soort strip had, waar restaurants en benzinestations allemaal bij elkaar gevestigd waren. Dat bleek niet zo te zijn, dus reden we naar de vestiging in het grote gebouw. We kochten daar lunch en aten het lekker op.

We reden daarna Banff weer uit en volgden opnieuw de snelweg een stukje tot we de afrit naar Parkway 1A zagen. Daar gingen we van de snelweg af en reden de oude weg naar Lake Louise op. Ook hier reden nog behoorlijk wat auto’s, maar de weg was veel mooier en rustiger dan de vierbaansweg die nu de hoofdroute door het dal van de Bow rivier vormt. Al gauw kregen we een uitkijkpunt op de rivier, die net als veel meren een kenmerkende blauwe kleur had. Dit wordt veroorzaakt door fijne slibdeeltjes die met het gletsjersmeltwater meekomen en zorgen voor een aparte breking van het licht, zodat het water intens blauw kleurt.

Uitzicht op de Bow rivier en de spoorlijn vanaf Rt 1A

Johnston Canyon

Een eind verder aan deze weg bereikten we Johnston Canyon, een kloof in de bergen vergelijkbaar met Marble Canyon. Websites waarschuwen voor enorme drukte bij deze bezienswaardigheid en de auto’s stonden vandaag dan ook al honderden meters voor de parkeerplaats langs de kant van de weg geparkeerd. Wij namen de gok en reden de parkeerplaats op en konden zonder moeite een plekje vinden. Wel was het erg druk met toeristen die met bussen vol aan- en afgevoerd werden.

We liepen het pad langs de Canyon op en volgden dit tot de Lower Falls. Nog verder lopen zou teveel tijd hebben gekost. Het pad was keurig aangelegd en op sommige plaatsen tegen de rotswand aangebouwd met stalen jukken. Kennelijk was er net een bus vol toeristen op weg naar de uitgang, want we kwamen een lange rij gehaaste mensen tegen die zich naar het begin van de Canyon repten. De wandeling was zeer de moeite waard, door de afwisselende uitzichten die we op de kloof en het snel stromende water hadden.

Johnston Canyon Lower Falls

Verder naar Castle Mountain

Nadat we de Canyon gezien hadden, vervolgden we onze weg over Rt. 1A. We kwamen als spoedig bij Castle Junction, dezelfde kruising die we gisteren hadden gezien toen we vanaf de Vermilion Pass het dal van de Bow rivier in kwamen rijden. Vanaf deze plaats hadden we een mooi uitzicht op de de Castle Mountain, een karakteristiek gevormde berg, die inderdaad aan een kasteel deed denken.

Castle Mountain

Ons plan was om helemaal door te rijden tot Lake Louise, maar de weg was na Baker Creek Mountain Resort afgesloten wegens renovatie. We bereikten Lake Louise dus niet en konden ook niet bij de beroemde Morants Curve komen. Op de terugweg naar Castle Junction zagen we nog wel een ander fraai uitzicht op de spoorlijn en de Bow rivier.

Uitzicht op de spoorlijn en de Bow rivier ter hoogte van Castle Mountain

Van Castle Mountain terug naar Banff

Bij Castle Mountain draaiden we de snelweg op en reden terug naar Banff. We stopten als laatste nog bij het uitkijkpunt aan de snelweg en reden daarna Banff binnen om even bij Bow Falls te kijken. Ook hier konden we vrij gemakkelijk een plekje vinden en wandelden we even rond bij de fraaie watervallen in de Bow rivier.

Bow Falls Banff

Daarna reden we naar Charlton’s hotel en checkten daar in. We kregen een mooie kamer aan de achterkant van het gebouw. Nadat we ons geïnstalleerd hadden, reden we terug naar downtown Banff, waar we een parkeerplaats vonden en pizza en pasta aten in Athena Pizza & Spaghetti House. Onder het eten viel er een flinke regenbui, een teken dat het weer niet helemaal stabiel meer was.

Banff gezien vanuit het restaurant

Na het eten keken we nog even binnen in wat winkeltjes, zochten daarna de auto op en gingen terug naar ons hotel voor de nacht.

Schitterende afwisselende dag met prachtig weer en veel natuurschoon!