Glacier National Park – dinsdag 8-8-2023

Ontbijt bij Two Medicine Grill

Nadat we heerlijk geslapen hadden in de kamer in de Whistling Swan stonden we op om een dag in Glacier National Park door te brengen. We liepen eerst naar de General Store om de betaling die gisteren niet gelukt was in orde te maken. Daarna gingen we een deur verder bij Two Medicine Grill naar binnen om te ontbijten. Toen we daar zaten ontdekten we dat deze zaken binnendoor met elkaar verbonden zijn.

We ontbeten op z’n Amerikaans: eieren met spek en toast. Na deze stevige start liepen we terug naar het motel om onze spullen in te pakken. Nadat alles in de auto geladen was, reden we weg. We stopten even bij de benzinepomp om water te kopen en daarna gingen we echt op weg.

Van East Glacier Park naar Babb

Vandaag wilden we eerst Many Glacier bezoeken. Dit deel van Glacier National Park is bereikbaar vanuit Babb, een plaatsje dat zo’n 9 mijl ten noorden van St. Mary ligt. Vanaf het motel was dit ongeveer een uur rijden. De route was prachtig. We reden over Rt 49 naar Kiowa, waarbij we geruime tijd uitzicht hadden op Two Medicine Lake.

Daarna vervolgden we onze weg over de bekende Rt. 89 naar St. Mary. Van St. Mary was het nog een kwartiertje naar Babb. Daar sloegen we linksaf de weg naar Many Glacier in. Voor dit deel van het park is gedurende bepaalde maanden en tijden een reservering verplicht als je met een voertuig het park in wilt. Ik had deze reservering gistermorgen aangevraagd en gekregen.

Many Glacier

De weg naar Many Glacier was eveneens prachtig. Er werd aan de weg gewerkt, waardoor we een heel stuk over gravel moesten rijden. Na controle van de voertuigreservering en de annual parkpas mochten we het laatste stuk over verharde weg naar Many Glacier rijden.

Many Glacier Hotel, Glacier National Park

We parkeerden bij Many Glacier Hotel, een enorm gebouw in dezelfde stijl als Glacier Park Lodge, waar we gisteravond hebben gegeten. We liepen vanaf de parkeerplaats, waar genoeg plaats was, door het hotel naar de achterkant. Daar stapten we naar buiten en stonden aan de oever van Swiftcurrent Lake.

Swiftcurrent Lake Nature Trail

We wilden het rondje rond het meer lopen. Dit staat bekend als Swiftcurrent Nature Trail en is en een pad van ongeveer 4 km rondom het meer. We liepen het rondje met de klok mee en genoten van het prachtige uitzicht over het meer en het wandelen door de bossen.

Swiftcurrent Lake, Glacier National Park
Many Glacier Hotel aan Swiftcurrent Lake

Het hotel was niet steeds te zien, maar duidelijk was wel dat de spoorwegmaatschappij meer dan een eeuw geleden een prachtig plekje voor dit hotel had uitgezocht.

Vanaf het hotel vaart er een bootje over het meer. Passagiers moeten aan de andere kant uitstappen en een eindje lopen voor het tweede deel van de vaartocht.

Swiftcurrent Lake met het bootje dat rondvaarten verzorgt
Bij het bruggetje over de verbinding tussen Swifcurrent Lake en Josephine Lake

We liepen het hele rondje en kwamen geregeld mensen tegen. Beren hebben we niet gezien, ondanks de waarschuwingsborden en de overvloedige aanwezigheid van allerlei bessen. Zodra het bos wat minder dichtbegroeid was, waren de uitzichten fantastisch.

Swiftcurrent Lake Trail, brug over Swiftcurrent Creek

Lunch in Many Glacier Hotel

Na ruim een uur waren we terug bij het hotel, waar we gingen lunchen in de Swiss Lounge. Net als Glacier Park Lodge waren ook hier twee restaurants die vanuit dezelfde keuken werden bediend, maar verschilden in prijs en sfeer.

Many Glacier Hotel, Lobby

Terug naar St. Mary

Na de lunch liepen we nog even rond in Many Glacier Hotel en bekeken de vernuftige constructie met de enorme boomstammen. Daarna gingen we terug naar de auto, waarbij we een toerbus zagen die voor het hotel stond te wachten op passagiers.

Many Glacier Hotel, met een toerbus die door Glacier National Park rijdt

We reden terug naar Babb en stopten alleen nog even bij een uitkijkpunt over Swiftcurrent Creek.

Swiftcurrent Creek vanaf Rt 3 tussen Many Glacier en Babb

Na een deels stoffig traject kwamen we bij Babb, waar we rechtsaf sloegen om terug te rijden naar St. Mary, waar de Going to the Sun Road begint. Er was wat verkeer op de weg, maar ik had de indruk dat de regeling met voertuigreserveringen de drukte wel een beetje temperde.

Going to the Sun Road

In St. Mary sloegen we rechtsaf en na vertoning van onze jaarpas mochten we Going to the Sun Road oprijden. De eerste mijlen had dat nog zonder aanvullende voertuigreservering gekund, maar bij Rising Sun moesten we ook die laten zien en reden we naar het oosten richting Logan Pass.

Het eerste overbekende uitkijkpunt was Wild Goose Island, een eilandje in Saint Mary Lake, dat schilderachtig afsteekt tegen het water en de bergen op de achtergrond.

Wild Goose Island in Saint Mary Lake

Het uitzicht was fraai, maar in de verte kwam bewolking opzetten, waardoor de bergen al minder goed zichtbaar waren tegen de grijze lucht. We vroegen ons af of we het droog zouden houden.

Naar Logan Pass

We vervolgden de weg en stopten een eindje verder nog een keer bij Saint Mary Lake om terug te kijken naar het eilandje en de omliggende bergen in dit deel van Glacier National Park goed te bekijken.

St. Mary Lake, met Wild Goose Island vanuit het westen gezien
Toerbus bij Saint Mary Lake

Een eindje verder was een volgende stopplaats met uitzicht op Jackson Glacier, de enige gletsjer in het park die vanaf de weg zichtbaar is. Ook hier stopten we en keken even rond, vooral ook naar de steeds dikker wordende lucht.

Jackson Glacier

We naderden Logan Pass en konden nog een keertje stoppen bij het uitzicht op de pas en op Reynolds Creek die daar naar beneden stroomt. Toen spetterde het al een beetje en het duurde maar even of we reden in de regen.

Glacier National Park, Going to the Sun Road. Uitzicht op Logan Pass in de regen, met beneden Reynolds Creek

We reden de laatste honderden meters naar de pas door de regen en kwamen toen boven aan. Op de parkeerplaats was nog een plekje te vinden en nadat het iets minder hard was gaan regenen stapten we uit en liepen naar het winkeltje op de pas.

Van Logan Pass naar beneden

In het winkeltje was het een enorme drukte van mensen die schuilden voor de regen. De winkel deed goede zaken en verkocht volop sweaters en T-shirts aan doorweekte mensen. De nieuwe kleding werd ter plaatse omgewisseld voor het natte goed, zodat men weer verder kon.

Nadat wij enkele snuisterijen hadden gekocht reden we verder en begonnen aan de afdaling van Logan Pass. Het bleef nog een hele tijd bewolkt en regenachtig, waardoor het uitzicht in de nevels gehuld was. We kropen langs de rotswand naar beneden tot een plaats waar wat meer ruimte was en stopten daar even.

Inmiddels was het nagenoeg droog en konden we meer zien. We zagen de pasweg omlaag gaan tot bij de grote haarspeldbocht en helemaal onderin het dal verdween de weg uit het zicht, in de richting van Lake McDonald.

Going to the Sun Road, westzijde met de haarspeldbocht in de verte

We vervolgden onze weg naar beneden en reden verder naar het westen. Langs Lake McDonald werd volop aan de weg gewerkt. Mijlenlang reden we over onverharde wegen, wat voor heel veel vieze auto’s zorgde.

Uiteindelijk kwamen we in West Glacier aan, waar we de gewone weg weer opdraaiden.

Van West Glacier naar Somers

Het was nu nog bijna een uur rijden naar ons hotel. We kwamen langs Hungry Horse en Columbia Falls, allemaal plaatsen die profiteren van de nabijheid van Glacier National Park.

De route ging door Kalispell heen naar Somers. Daar namen we onze intrek in Best Western Flathead Lake Inn en Suites. We pakten de smerig geworden auto uit en installeerden ons op een ruime kamer op de tweede verdieping.

Best Western Flathead Lake Inn met onze smerige Honda

Voor het diner keken we bij The Montana Club. Omdat daar een wachttijd van 40 minuten gold gingen we een klein eindje terug en aten een heerlijk diner bij Dusty Star Saloon and Smokehouse.

Pulled Pork met Coleslaw en Fries

Daarna reden we terug naar Somers en keken terug op een prachtige dag in Glacier National Park.