Van Zürich naar Kapelle – vrijdag 15 april 2011

Aankomst in Zürich

De hele nacht vlogen we op grote hoogte en met grote snelheid in alle rust boven Afrika in noordelijke richting. Het lukte om wat te slapen en te dommelen. In dit vliegtuig was het warmer dan tijdens de vlucht op de heenreis. Bovendien werden we nu minder gestoord door heen en weer geloop bij de toiletten en de trap naar het slaapvertrek voor de bemanning, waar we op heenreis vlakbij zaten. Daardoor schoot de nacht behoorlijk snel op en naderden we Zürich al voordat het licht werd.

Rond een uur of half vijf kwamen we boven Algerije. Ook nu vlogen we vlak langs de grens van Libië, hoewel de tocht recht over dat land iets korter zou zijn geweest. In Algerije zagen we weer lichtjes branden van dorpen en stadjes op de grond. Tussen de grens van Zuid-Afrika en dit deel van Afrika heb ik weinig licht gezien, maar ik heb dan ook niet steeds naar buiten gekeken.

Om even over vijf kwamen de stewardessen met de bekende hete doekjes langs en daarna volgde een ontbijtje met koffie en thee, wat ons prima smaakte. Intussen vlogen we over de Middellandse Zee in de richting van Genève, waar we het Zwitserse luchtruim binnengingen. Om bergen en sneeuwtoppen te kunnen zien was het nog te donker, maar de bewoonde wereld was prima te zien door de straatverlichting omdat er geen bewolking was.

Intussen was het vliegtuig al een flink stuk gedaald en zweefden we in de richting van Zürich Airport. We maakten nog een wachtlusje en daalden toen verder naar de landingsbaan, waar we precies om 6.10 uur arriveerden. We reden naar de Gate en stapten uit. Meteen bij de uitgang werd ons paspoort al gecontroleerd. Mensen die mogelijk in Johannesburg door de controle geglipt waren, zouden hier worden uitgeselecteerd en Europa niet binnen mogen.

Overstappen naar Brussel

We liepen door naar het ondergrondse treintje dat ons naar de A-pier bracht. Daar werden we nogmaals gecontroleerd door de douane, waarna we onze wandeling naar de gate voor onze vlucht naar Brussel konden beginnen.

Zürich Airport, schoon en luxueus

Het was een aardig eindje lopen, maar we hoefde niet bang te zijn om te laat te komen. Onze vlucht was op tijd geland en we hadden tijd genoeg om de aansluiting te halen. Wel moesten we nog een keer de veiligheidscontrole doormaken. Ook deze keer konden we doorlopen, waarna we de uitgang bereikten waar het vliegtuig naar Brussel al klaar stond.

Zürich Airport, vliegtuigen voor Europese bestemmingen in het ochtendlicht

Deze vlucht zou uitgevoerd worden door Edelweiss, een Zwitserse maatschappij die kennelijk af en toe door Swiss wordt ingehuurd om vluchten te verzorgen. Op de afgesproken tijd begon het instappen. De Airbus A320 zat aardig vol. Wij zaten op de eerste rij in de Economy class, waarschijnlijk omdat ik al meer dan 24 uur van te voren had kunnen inchecken op deze aansluitende vlucht na onze vlucht uit Johannesburg.

Van Zürich naar Brussel

Om even voor half acht werden we achteruit geduwd en reden we over het platform naar de startbaan. Enkele vliegtuigen gingen ons voor, waarna we voor de vierde keer deze week een aanloop namen en het luchtruim kozen.

Take-off van Zürich Airport

Inmiddels was het volop dag, helder weer met zonneschijn. We konden de Alpen dan ook uitstekend zien hoewel het in de verte wel wat heiig was. Ook op de grond was er genoeg te zien: bebouwing, wegen en rivieren. We vlogen in westelijke richting en draaiden boven Basel naar het noorden om over de Elzas en de Vogezen naar Wallonië te vliegen. Ergens boven Luik draaiden we af naar het westen en daalden in een kleine twintig minuten naar Zaventem. De Maas was goed te zien, net als het Albertkanaal en enkele kaarsrechte Belgische snelwegen.

Landing op Brussels Airport

Met een flinke bons zette de piloot ons aan de grond en reed ons vervolgens naar de Gate waar we uitstapten en voet zetten op Belgische bodem. Tijdens het taxiën zagen we een Boeing 777 van United Airlines in de nieuwe kleuren, die na de fusie met Continental Airlines op alle vliegtuigen zal worden aangebracht.

United Airlines Boeing 777 in de kleuren van Continental Airlines
United Airlines Boeing 777 in de kleuren van Continental Airlines op Brussels Airport

Na een forse wandeling bereikten we de bagageband waar we nog een poosje moesten wachten op onze koffers. Even later kwamen ze onbeschadigd uit de krochten van Brussels Airport tevoorschijn. De douane achtte het niet nodig om ons te ondervragen of onze koffers te bekijken.

Van Brussel naar Kapelle

We liepen naar de parkeergarage, rekenden af, zochten de auto op en reden in een uurtje naar Zeeland. Ik zette Henk af in ‘s-Gravenpolder en reed naar huis om uit te blazen van een lange reis, met opnieuw zeer veel indrukken.