Yakspfad – donderdag 23 juli 2020

Van Unterbäch naar Törbel

Vandaag was het prachtig weer toen we opstonden. Gisteren hadden we al bedacht dat we het Yakspfad wel zouden kunnen lopen vandaag. Ik had deze wandeling voorbereid als rondwandeling van ruim 7 km met nogal wat klimmen en dalen. Omdat ons dat een beetje veel van het goede leek besloten we heen en terug dezelfde weg te nemen.

Na het ontbijt pakten we onze spullen in en reden via Bürchen naar Moosalp, waar we zaterdag hadden gewandeld, en daarna aan de andere kant van de pas naar beneden tot in Törbel, waar de huizen in terrassen boven elkaar gebouwd zijn.

IMG_3307 Törbel Yakspfad
Törbel

We parkeerden vlak boven de kerk, betaalden parkeergeld en trokken onze schoenen aan. Meteen vanaf de parkeerplaats hadden we het mooiste uitzicht op de Weisshorn dat we vandaag zouden krijgen. Ook het uitzicht op de Mischabel met de Riedgletsjer was fantastisch, maar dat zou in de loop van de dag nog verbeteren.

IMG_2431 Weisshorn
Weisshorn

Wandeling vanuit Törbel het Mattertal in

We liepen het dorp uit en gingen een paadje op dat naar de Törbelbach leidde. Toen we die overgestoken waren, begon het pad serieus te stijgen en moesten we voetje voor voetje doorstappen om niet helemaal buiten adem te raken. Het uitzicht op Törbel, dat we bijna voortdurend hadden, gaf aanleiding om af en toe even uit te blazen.

IMG_3317 Törbel vanaf het pad door het bos
Törbel vanaf het pad door het bos

Nadat we een kapelletje gepasseerd waren troffen we een bankje aan, waarop we uitgebreid pauzeerden om ons brood te eten en koffie te drinken. Na het eten ging het nog even steil omhoog totdat we bij Isch aankwamen. Daarna liep het pad verder naar het zuiden door beboste hellingen richting Ober Riedflüe, dat er vervallen en verlaten uitzag en daarna licht dalend naar Mittler Riedflüe, een groep huisjes waar wel menselijke activiteit te zien was.

IMG_3332 Mittler Riedflüe vanuit het noorden
Mittler Riedflüe vanuit het noorden

Bij de Yakfarm

We moesten nog een aantal smalle stroompjes passeren voordat we de weiden van de Yakfarm opliepen. Het pad daalde ca. 60 meter af tussen drievoudig schrikdraad voordat we de farm bereikten. Van een behoorlijke afstand was de Tibetaanse aankleding met vlaggen en vaantjes al zichtbaar.

IMG_3336 Yakfarm boven Embd
Yakfarm boven Embd

We liepen de boerderij op Roti Flüo op, waar geen Yak te zien was. Kennelijk lopen de runderen ’s zomers op grotere hoogte, net als al het vee in Zwitserland. De boer was er wel, maar die had haast. We konden niet meer bespreken dan zijn toestemming om onze flesjes aan de kraan bij te vullen.

Van Roti Flüo terug naar Isch

We pauzeerden hier een poosje, bekeken de fantasievolle aankleding van het bedrijf en de diverse bijzondere planten die er groeiden. Daarna begonnen we aan de terugweg die we over hetzelfde pad zouden lopen.

IMG_3338 Yakfarm, Roti Flüo, Embd
Yakfarm, Roti Flüo, Embd

We liepen hetzelfde pad, maar omdat we nu de andere kant op liepen zagen we toch weer andere dingen dan op de heenweg. De bewolking was ook niet precies hetzelfde vandaar dat we pas op de terugweg een fraai plaatje van de Riedgletsjer boven Grächen konden schieten.

IMG_3342 Riedgletsjer, boven Grächen
Riedgletsjer, boven Grächen

We kwamen weer langs Mittler Riedflüe, dat er van deze kant anders uitzag dan vanuit het noorden.

IMG_3357 Mittler Riedflüe
Mittler Riedflüe

Omdat we naar de Yakfarm een behoorlijk eind hadden moeten dalen, moesten we nu toch weer stevig klimmen om het hoogste punt van de wandeling weer te bereiken. We kregen daarvoor wel een uniek uitzicht terug: de dorpen Törbel en Visperterminen in een beeld is iets wat ik nog nooit eerder had gezien.

IMG_3366 Törbel en Visperterminen in een oogopslag Yakspfad
Törbel en Visperterminen in een oogopslag

Van Isch naar Törbel

Toen we weer op Isch aankwamen zagen we iets dat we vanmiddag niet hadden gezien: bij dit hutje liepen vier muildieren, die al klingelend met hun bellen nieuwsgierig op ons afkwamen en zich tegoed deden aan het gras dat daar groeide.

IMG_3373 Muildieren op Isch
Muildieren op Isch

Nadat we Isch hadden gepasseerd begon de afdaling naar Törbel, dat we al een poosje hadden zien liggen. De hoogtemeters die we eerder vandaag met moeite hadden overwonnen stappen we nu lustig weg. We kwamen langs het kapelletje bij het pad en toen was het niet ver meer naar Törbel.

IMG_3388 Kapelletje bij Hilfbrand
Kapelletje bij Hilfbrand

Tegen half vijf waren we terug in Törbel, waar we opnieuw de terrassen met huizen bewonderden en daarna de auto opzochten.

IMG_3395 Törbel
Törbel

Klik hier voor een overzicht van de wandeling

Van Törbel over Moosalp naar Unterbäch

Gezien de tijd besloten we terug te rijden over Moosalp en niet via Visp, om te voorkomen dat we in Visp in de dagelijkse file zouden komen te staan. We reden dus de weg terug omhoog naar Moosalp, maar toen we daar kwamen was het net melkenstijd en was de weg tijdelijk afgesloten om de koeien te laten oversteken.

IMG_3405 Melkenstijd op Moosalp
Melkenstijd op Moosalp

Tientallen mensen stonden hiernaar te kijken. Sommigen waagden zich tussen de koeien, wat niet goed afliep voor een oudere man die uitgleed en vervolgens in de smurrie terecht kwam.

Nadat de weg was vrijgegeven reden we aan de andere kant van de pas naar beneden. In Unterbäch deden we even boodschappen bij de Volg en daarna gingen we eten koken en kleren wassen.

Het was een prachtige dag!