Zermatt – donderdag 12-8-2021

Van Unterbäch naar Zermatt

Voor vandaag hadden we het plan om naar Zermatt te gaan, vooral gezien de positieve weersverwachtingen. Ik was dus wat vroeger bij de Volg dan andere dagen. Dat was geen probleem, aangezien de winkel om 7:00 uur open gaat en zo vroeg was ik nu ook weer niet.

Na het ontbijt pakten we in en reden de berg af naar Visp. In Visp sloegen we rechtsaf het Vispertal in. Voorbij Stalden, bij Illas, sloegen we rechtsaf het Mattertal in. De rit verliep voorspoedig in binnen een uur stonden we geparkeerd in Randa. Een kennis had ons geadviseerd om in Randa te parkeren en zo de drukte in Täsch te vermijden. Dat is goed bevallen, maar in de Regionalzug was het allesbehalve rustig. We konden nog twee zitplaatsen vinden en reden gemaskerd op Zermatt aan.

Van Zermatt naar Trockener Steg

Van het station van de Zermatt-Gotthardt-Bahn was het een aardig eindje lopen naar het dalstation van de bergbanen van Zermatt. We liepen door de winkelstraat waar het al aardig druk was. Daarna was het minder druk en liepen wein een wat rustiger deel van dit supertoeristische dorp. Bij het kabelbaanstation kochten we een kaartje voor de Matterhorn Glacier Trail. Dat betekende dat we heen tot Trockener Steg konden kabelen en terug vanaf Schwarzsee konden afdalen met dezelfde gondeltjes. Tussen Trockener Steg en Schwarzsee zouden we wandelen.

Het ritje van Zermatt naar Trockener Steg duurde bijna een half uur. Al die tijd konden we het landschap rondom de Matterhorn bewonderen. Het was prachtig weer en hoe hoger we stegen, hoe meer bergtoppen er zichtbaar werden.

Wandelen vanaf Trockener Steg over de Matterhorn Glacier Trail

Het was bijna 12 uur toen we op Trockener Steg uitstapten en ons klaarmaakten om terug te lopen naar Schwarzsee. Het panorama in de omgeving van het station op ruim 2900 meter boven de zeespiegel was overweldigend, met de Matterhorn als voornaamste blikvanger.

Matterhorn vanaf Trockener Steg
De Matterhorn, gezien vanaf Trockener Steg

We daalden af tot vlak boven de Theodulgletschersee en aten daar onze boterhammen op, terwijl we genoten van het uitzicht op de vele vierduizenders die hiervandaan te zien zijn.

Na de lunch liepen we om de see heen en begonnen te klimmen in de richting van de Obertheodulgletscher, waarbij het uitzicht naar het noorden en noordoosten aanzienlijk ruimer werd. In het noorden zagen we de Weisshorngroep met de Weisshorn en Zinalrothorn als markante toppen.

Weisshorngroep.Zermatt
Weisshorngroep met Zinalrothorn (l) en Weisshorn (r)

In het noordoosten zagen we de Mischabelgroep, die het Mattertal van het Saastal scheidt. Bekende toppen zijn daar de Dom (hoogste berg die volledig op Zwitsers grondgebied ligt) en bergen als de Täschhorn, Alphubel en Rimpfischhorn. Dichterbij lagen de beide Rothorns, waarvan de onderste met een kabelbaan te bereiken is.

Mischabelgroep
Mischabelgroep met o.a. de Dom en dichterbij de Unter- en Oberrothorn

Iets meer naar het oosten was het eindstation van de Gornergratbahn duidelijk zichtbaar, met links daarachter de uitlopers van de Mischabelgroep.

Gornergrat, met het eindstation van de Gornergratbahn

In zuidelijke richting zagen we beroemde bergen als Castor en Pollux, de Breithorn en de opvallende Klein Matterhorn. Bovenop deze verkleinde Matterhorn bevindt zich het hoogste kabelbaanstation van Europa en zo te zien werd er nog flink gebouwd aan uitbreiding of vernieuwing van de faciliteiten op deze bijna 3900 m. hoge berg.

Klein Matterhorn
Klein Matterhorn, met het kabelbaanstation en de bouwkranen.

Richting Furggbach

De Matterhorn Glacier Trail bleek een prachtige wandelroute te zijn, die inderdaad dichtbij de gletsjers langs voerde en langs enkele gletsjermeertjes liep. Het pad ging wat op en neer rond een gemiddelde hoogte van 2900 m. Daarbij hadden we gedurende lange tijd een prachtig uitzicht op de Matterhorn. Het pad werd redelijk druk belopen in beide richtingen, maar in het gebied was zoveel ruimte dat dat nergens hinderlijk werd.

Toen we de Furggsee gepasseerd hadden en ongeveer recht onder de Hörnlihütte stonden begon het pad te dalen naar de bedding van de Furggbach, die ogenschijnlijk vlak voor ons uit de Furgggletsjer tevoorschijn kwam.

Hörnlihütte aan de voet van de Matterhorn

We liepen een eindje door het dal van de Furggbach met de beek mee en kwamen toen op het punt waar we de beek met een brug konden oversteken. Op die plek stonden we ongeveer recht onder de oostwand van de Matterhorn en konden omhoog kijken naar deze imponerende berg, die zeer in trek is bij bergbeklimmers.

Matterhorn oostwand

Via Hirli naar Schwarzsee en Zermatt

We klommen nu ca. 100 m. tot we bij Hirli kwamen. Vandaar was het niet heel ver meer naar Schwarzsee, hoewel dit beslist geen gebaande vlakke weg was. Het meertje lag er schilderachtig bij en van alle kanten kwamen mensen aanlopen om voor de laatste Talfahrt bij de baan te zijn.

Schwarzsee

Scan de QR code of klik hier voor een overzicht van de wandeling met de mogelijkheid een GPX bestand te downloaden.

QR wandeling

Van Zermatt terug naar Unterbäch

Wij waren op tijd en lieten ons naar beneden takelen. Na ca. 15 minuten waren we terug in Zermatt, waar we de drukte inliepen. In korte tijd waren we in het centrum van het dorp, waar we op een terras iets dronken en keken naar de voorbijlopende mensen.

Zermatt Bahnhofstrasse
Zermatt Bahnhof
Zermatt, station

Daarna gingen we op pad naar het station, waar we de trein naar Randa namen. Van daar was het nog ongeveer 45 minuten rijden naar Unterbäch, waar we een pizza opwarmden en nagenoten van deze bijzonder fraaie dag.