Langs de Alte Suon – maandag 15 juli 2019

Na een regenachtige nacht

Vannacht had ik het een paar keer flink horen regenen als ik even wakker was. Toen we vanmorgen vanaf het balkon het dal in keken was alles nat en hingen de wolken in dikke proppen laag voor de bergen. Daarbij was het koud ook. We hoefden ons dus niet te haasten en zetten de plannen om vandaag naar Riederalp te gaan dan ook maar uit ons hoofd. Een wandeling langs de Alte Suon zou er misschien nog wel inzitten, maar daarvoor hoefden we niet ver weg.

Eischoll nadat het gedurende de nacht flink geregend heeft

We ontbeten op het gemak en probeerden wat huishoudelijke werkjes op te knappen, wat niet echt lukte omdat de stofzuiger niet meewerkte. Buiten bleef het wel droog en het leek dat de wolken zich terugtrokken uit het dal. In de informatiemap van het huisje had ik de wandeling vanuit het dorp langs de Alte Suon gezien. We besloten om dit tochtje vanmiddag te gaan lopen.

Wandelen boven Eischoll

Nadat we wat gegeten hadden gingen we rond half een naar de parkeergarage om bij de auto onze schoenen aan te doen. Daarna begonnen we aan onze wandeling. We liepen eerst naar beneden om even in het dorp te kijken. In het huis waar we twee jaar geleden op de bovenverdieping hebben gebivakkeerd bleek nu een restaurant gevestigd te zijn. Verder waren er ook diverse volkstuintjes te zien tussen de huizen, die schijnbaar kris-kras door elkaar staan.

Tuintjes in Eischoll

We liepen door het dorp omhoog en verlieten de bebouwde kom in westelijke richting. Het pad steeg voortdurend, af en toe vrij steil, door de weiden tot we op een weggetje uitkwamen dat we een eindje moesten volgen. Het grasland werd deels beregend (ook na de forse regenval van vannacht) en deels gebruikt om dieren te weiden.

Wallische geit

Suonenweg 181 / Alte Suon

Bij de paal met de wandelbordjes kozen we voor de Suonenweg 181, die van Eischoll naar Bürchen loopt. Meteen na de bordjes zagen we de Alte Suon, een soort brede goot naast het wandelpad waardoor onophoudelijk ijskoud water stroomde. Deze suonen zijn in vroeger tijden door de bevolking aangelegd om zich ook in droge tijden te verzekeren van voldoende water voor de bevloeiing van het land, het aandrijven van molens en ook voor drinkwater. Elke suone begint ergens bij een beek die door smeltende sneeuw of een gletsjer wordt gevoed.

Alte Suon

Deze suone bleek een jaar of tien geleden opgeknapt te zijn en werd nu weer gebruikt om water af te tappen voor beregening van de weiden. We zagen diverse aftappunten, een soort sluisjes waarvan de kleppen bediend kunnen worden zodat het water een bepaalde richting opgestuurd wordt.

Naast het uitzicht op het stromende water en de technische voorzieningen om het water daar te krijgen waar men het hebben wilde zagen we ook fraaie landschappen, met geregeld weidse vergezichten over het Rhônedal.

Blik op Eischoll, het Rhônedal en de Sonnige Halden

Picknick met uitzicht op de Bietschhorn

Nadat we ongeveer de helft van de afstand hadden afgelegd zagen we op een mooie plek een prachtig bankje staan. Daar gingen we zitten om even te rusten en koffie te drinken. De bank stond heel strategisch en het weer was zover opgeknapt dat het uitzicht op de Bietschhorn aan de andere kant van het dal magnifiek was.

Bietschhorn

We vervolgden onze weg langs het kabbelende water, dat op sommige plekken door buizen onder de grond liep en bereikten na enige tijd Breitmatten, een gehuchtje met wat herdershutten, een kapelletje en een flinke kaasmakerij.

Alte Suon

Van Breitmatten terug naar Eischoll

Breitmatten ligt ‘om de hoek’ en daardoor hadden we prachtige uitzichten op Unterbäch, Bürchen, de March en de Ergishorn, die beide een laagje verse sneeuw hadden. Ook de Berner Alpen en het begin van de Goms konden we hier zien. De omgeving van Breitmatten bleek heel schilderachtig te zijn met typerende houten bouwsels en gemaaide weiden.

Breitmatten

We liepen vanaf Breitmatten terug naar Eischoll. Het pad daalde aanvankelijk heel steil door de bossen naar beneden. Even verder kwamen we weer op grasland terecht, waar we wat gemoedelijker afdaalden en de kerktoren van Eischoll al weer konden zien.

Afdalen door het grasland boven Eischoll

Na een laatste stukje door het bos bereikten we het dorp waar we ons huisje opzochten en in de parkeergarage weer van schoenen wisselden. Daarna reden we naar Visp om boodschappen te doen voor het avondeten.

Na de maaltijd was het tijd om uit te rusten en (opnieuw) van het schitterende uitzicht vanaf het balkon te genieten.

Mooie dag! Bijna 7 km gelopen met zo’n 300 m hoogteverschil.