Uitstap naar Zermatt – dinsdag 16 juli 2019

Afweging van de verschillende plannen

Vanmorgen hingen er nogal wat wolken boven de Berner Alpen tegenover Eischoll. Ook in oostelijke richting zagen we veel bewolking boven Brig en de Goms. Het westen van het Rhônedal zag er wel wat beter uit. Het was dus niet zo makkelijk om te bepalen waar we vandaag heen zouden gaan. Gelukkig zijn er tegenwoordig overal webcams, zodat we vanaf de laptop konden kijken hoe het weer was op plaatsen waar we mogelijk nog heen wilden deze vakantie. De webcams in Zermatt lieten deze morgen prachtige beelden van een strakblauwe lucht en fraai afgetekende bergen zien. Ons besluit was snel genomen: vandaag zouden we een uitstap naar Zermatt maken!

Eischoll in het morgenlicht

Eerst ging ik broodjes kopen bij de Volg, waarbij ik het gebruikelijke plaatje schoot van de kerk van Eischoll. Na het ontbijt maakten we een lunch voor vanmiddag klaar en pakten alles in wat we nodig dachten te hebben. Daarna reden we de berg af naar Visp om daar rechtsaf te slaan, het Vispertal in.

Van Eischoll naar Täsch

Boven Stalden gingen we op de rotonde bij Illas rechtsaf het Mattertal in. Voorbij St. Niklaus reden we een eindje parallel aan de smalspoorbaan die tussen Zermatt en Visp rijdt (en Visp met Brig en andere kantons in het oosten van Zwitserland verbindt) De maatschappij vernieuwde de afgelopen jaren veel van het materieel. We zagen vandaag alleen nieuwe treinen rijden.

Smalspoor tussen Visp en Zermatt

Net voor Randa ging het dal open en kregen we uitzicht op de Breithorn en Klein Matterhorn. De bergen stonden prachtig strak afgetekend tegen een helderblauwe lucht.

Zicht op de Breithorn en Klein Matterhorn vanuit de auto

Van Täsch naar Zermatt met de Pendelzug

We kwamen in Täsch en parkeerden de auto in de enorme parkeergarage bij het station van Täsch. Daar trokken we onze wandelschoenen aan en zochten onze spullen bij elkaar. We liepen naar de kaartjesautomaten en kochten kaartjes voor de pendeltrein. Zermatt is autovrij, vandaar dat we het laatste stukje met de trein moesten doen. We reden op het tracé van de smalspoorbaan in een modern treinstel naar het station van Zermatt.

Pendeltrein Täsch – Zermatt

Met de Gornergratbahn van Zermatt naar Riffelalp

In Zermatt staken we de straat over en liepen meteen het stationsgebouw van de Gornergratbahn in, waar we een kaartje kochten voor een enkele reis naar Riffelalp. De trein vertrok binnen enkele minuten en begon aan de klim door Zermatt naar de hoger gelegen stations langs de tandradspoorlijn. Meteen buiten het station kwam de Matterhorn prachtig in beeld. We zouden deze markante berg de rest van de dag regelmatig net zo scherp en wolkloos kunnen zien.

De Matterhorn boven Zermatt

Wandelen van Riffelalp naar Ze Seewjinu Mountain Lodge

Op Riffelalp stapten we uit en troffen we de laatste voorbereidingen voor onze wandeling. We verlieten het stationnetje en begonnen te lopen in de richting van de Grünsee. Het pad was prachtig aangelegd en voerde ons door bossen en over puinhellingen met af en toe uitzicht op de andere kant van het dal waardoor de Findelbach stroomde.

Het pad van Riffelalp naar Grünsee

De Matterhorn was tijdens het eerste deel van de wandeling niet of nauwelijks te zien, we kregen hier en daar wel mooie doorkijkjes op de Weisshorn, die vanaf deze kant maar voor een deel zichtbaar is. Toch was de besneeuwde graat onmiskenbaar te zien.

De Weisshorn

We vorderden gestaag en kort nadat we koffie hadden gedronken en onze boterhammen hadden gegeten bereikten we Ze Seewjinu Mountain Lodge, waar we een kop soep aten op het terras.

Langs de Grünsee naar Sunnegga

Daarna was het maar een klein eindje lopen naar de Grünsee, waar het heel erg druk was met mensen die zaten te kijken of pogingen deden om te zwemmen. We liepen nog een stuk verder het dal in en staken toen de Findelbach over en begonnen aan de weg naar Sunnegga. Deze helling was veel minder begroeid met bos en nu zagen we heel veel bloemen, insecten en vogels.

Zwarte vanille orchis
Puttertje

Het was nog een behoorlijk stuk lopen naar Sunnegga. Alle hoogtemeters die we in de eerste helft van de wandeling hadden geklommen moesten we nu weer afdalen. Uiteindelijk kwam Sunnegga in zicht, dat boven een aantal fraaie alpen ligt.

Alp Egga, onder Sunnegga

Van Sunnegga met de Alpenmetro naar Zermatt

We bleven nog even boven en dronken iets op het terras van Sunnegga, waar we nog een keer genoten van het uitzicht op alle vierduizenders die we hier konden zien. Daarna werd het tijd om af te dalen. Dat deden we met de Alpenmetro die ons in korte tijd 700 m omlaag bracht tot in Zermatt.

We liepen een rondje door het supertoeristische dorp en bekeken de drukte rondom de hoofdstraat, maar ook de oude gebouwtjes, die vlak achter de gevels van de winkelstraat in stand gebleven zijn. Net terwijl wij daar liepen kwamen de herders met de geiten voorbij, een ritueel dat twee keer per dag voor de toeristen wordt opgevoerd.

Drukte in toeristisch Zermatt
“Geisenkehr” de dagelijkse optocht van geiten door Zermatt

Van Zermatt via Täsch naar Eischoll

We liepen door de winkelstraat terug naar het station en waren net op tijd voor de trein van 17:55 uur naar Täsch. Van Täsch was het nog bijna een uur rijden naar Eischoll, waar we een eenvoudige doch voedzame maaltijd kookten en opaten.

Daarna was het tijd om te rusten en alle indrukken van deze prachtige dag nog eens de revue te laten passeren.