Van Edinburgh naar Kapelle – 28 maart 2012

Culane House Hotel

Ook vanmorgen genoten we weer van een voortreffelijk ontbijt in Culane House Hotel. De beheerders van het hotel, dat eigenlijk een Bed & Breakfast of Guesthouse is, waren zeer vriendelijk en voorkomend en zorgden snel en correct voor een heerlijk ontbijt. Na het eten pakten we in, rekenden af en vertrokken in de richting van het centrum van Edinburgh voor onze terugreis van Edinburgh naar Kapelle. We reden naar het (niet zo fraaie) winkelcentrum met de naam St. James Shopping. Van buiten zag het er ronduit lelijk uit, binnen bleek het een winkelcentrum zoals je ze overal tegenkomen kunt.

Calton Hill

Na wat inkopen te hebben gedaan, zochten we de auto weer op en reden we naar een parkeerplaats aan de voet van Calton Hill, waar ook het parlementsgebouw van Schotland te vinden is. We beklommen de heuvel, vanwaar je prachtig over de stad kunt uitkijken en zagen de diverse bouwsels die daar staan. Zo is er een observatorium (sterrenwacht) en torentje dat herinnert aan Nelson en een begin van een kopie van het Parthenon, dat hier National Monument wordt genoemd.

Gezicht op de oude stad vanaf Calton Hill. Van Edinburgh naar Kapelle
Gezicht op de oude stad vanaf Calton Hill
The Nelson Monument op Calton Hill
National Monument op Calton Hill. Van Edinburgh naar Kapelle
National Monument op Calton Hill

Op de heuvel liepen meer bezoekers, die ook deze dag zomers gekleed gingen, het was opnieuw een bijzonder aangename voorjaarsdag.

Stockbridge

We reden vervolgens naar de Edinburghse wijk Stockbridge. Deze wijk ligt ten noordwesten van New Town en wordt gekenmerkt door veel kleine winkeltjes, waaronder nogal wat goede-doelen-zaakjes, zoals tweedehands kledingwinkels die verkopen voor Oxfam Novib en tweedehands boeken die voor een ander goed doel geld bijeenbrengen.

Stockbridge. Van Edinburgh naar Kapelle

We parkeerden de auto en liepen de straat met winkeltjes af tot we bij Bailie Bar aankwamen, waar we binnengingen om te lunchen. Dit bleek een echte pub te zijn. Een plank met heel veel verschillende kranten, tafeltjes waaraan mensen de krant zaten te lezen of zaten te eten. Een fraai interieur en geen achtergrondmuziek. Hier kookte men lekker en de lunch die we bestelden smaakte dan ook prima.

Via Carnwath en Livingston naar Edinburgh Airport

Het was nog vroeg in de middag en we besloten een ritje buiten de stad te maken en daarna naar het vliegveld te rijden. We stelden de TomTom in op Carnwath, ten zuidwesten van Edinburgh en reden weg. De route door de stad verliep niet helemaal volgens de aanwijzingen van TomTom omdat er overal gebouwd werd aan de tram die tussen het centrum en het vliegveld moet gaan rijden.

Op den duur kwamen we op de A70 terecht en reden zuidwaarts. Het landschap was hier heel anders dan ten noordwesten van Edinburgh, waar we gisteren waren. Hier zag alles er vrij kaal en onbegroeid uit. We meenden dat dit een veengebied was, waar bomen niet goed kunnen groeien. Wat er wel groeide waren verschillende soorten grassen. Dit gebied is vrijwel onbewoond, toch reed er wel wat verkeer, als was het niet bijzonder druk.

We kwamen in Carnwath aan, dat een bescheiden en bijzonder rustig plaatsje leek te zijn. We vervolgden onze weg terug naar het noorden en reden nu door een gebied dat kennelijk bij boeren in gebruikt was. Af en toe passeerden we een kleiner of iets groter gehucht totdat we in Livingston kwamen.

Deze stad is nieuw gebouwd na de Tweede Wereldoorlog en heeft als centrum een verzameling grote zaken en een outletcentrum. We keken daar even rond en reden toen verder naar het vliegveld. We tankten de auto vol en leverden hem daarna in, waarna we naar de vertrekhal liepen.

Van Edinburgh naar Schiphol

We hadden onze instapkaarten al geprint en omdat we geen bagage wilden inchecken konden we meteen doorlopen naar de grenscontrole, waarna de veiligheidscontrole volgde. Beide controles passeerden we ongestoord, al wilde een medewerker wel even mijn laptop openklappen om deze wat beter te bekijken. Kennelijk leverde deze controle geen verdachte zaken op. We mochten doorlopen naar de vertrekhal en zochten een restaurant waar we in korte tijd een goede pasta geserveerd kregen, die we met smaak opaten.

Wachten op de vlucht naar Amsterdam. Van Edinburgh naar Kapelle
Wachten op de vlucht naar Amsterdam

Daarna liepen we naar de gate, waar al heel wat mensen stonden te wachten. Het vliegtuig uit Amsterdam was net geland en de passagiers kwamen de gate uitlopen. De toestellen van Easyjet staan blijkbaar heel kort aan de grond want bijna meteen nadat de laatste passagier de gate verlaten had, werd deze weer geopend om ons in te laten stappen. Het instappen verliep zeer vlot en korte tijd nadat iedereen een plaats had gevonden vertrokken we.

Edinburgh Airport is geen groot vliegveld, we hoefden dan ook niet ver te taxiën voordat we de startbaan bereikten. We moesten nog even wachten op een binnenkomende vlucht en stegen daarna op in westelijke richting. Algauw na de start draaide het vliegtuig naar de Noordzeekust en volgde die tot bij The Wash. Daar staken we de Noordzee over en landden niet veel later op Schiphol.

We hadden bedacht dat we de trein van 21.30 zouden kunnen halen die ons om 23.25 in Kapelle zou afleveren. Doordat de NS weer eens te kampen had met vertragingen en andere problemen lukte het ons om de Fyra van 21.10 te halen. Deze was toeslagvrij om de gevolgen van de problemen zo goed mogelijk weg te werken. Via Breda en Roosendaal bereikten we Kapelle een uur eerder dan verwacht en stapte ik rond 23.40 mijn huis binnen.