Van Drammen naar Kiel – Donderdag 7 augustus 2014

Drammen

Vanochtend stond ik rond 8:00 uur op en ging naar de ontbijtzaal. Het bleek dat er vannacht heel weinig gasten waren geweest. Er stond voor mij een bordje met beleg koel op ijs en de kok kwam mij vragen welke warme gerechten ik wilde. Ik kreeg dus eieren met spek die speciaal voor mij waren klaargemaakt. Dit ontbijt kwam het dichtst bij een Full English Breakfast. Bij alle vorige ontbijten had ik ook keus uit warme gerechten, maar altijd in warmhoudschalen. Nadat ik alles ingepakt had, betaalde ik voor de overnachtingen en reed ik naar de snelweg. Aangezien ik nog wat tijd over had, reed ik in zuidelijke richting tot in Drammen. Mijn reis zou vandaag dus van Drammen naar Kiel gaan, hoewel ik Kiel vandaag nog niet zou bereiken. In Drammen liep ik een rondje door het centrum van deze plaats.

Drammen, Bragenes kirke

Oslo / Color Line

Daarna reed ik binnendoor terug naar Oslo door een afwisselend en boeiend landschap in dit toch tamelijk dichtbevolkte gebied. De weg bleef vrij dicht bij de kust en toen ik Oslo bereikte was het maar een klein eindje naar de terminal van Color Line. Ik kon daar meteen doorrijden naar het kantoortje, waar men mij vlot incheckte op basis van het uitgeprinte documentje dat ik liet zien. Ik sloot aan in de rij wachtende auto’s en toen begon het wachten. Het schip Color Magic lag aan de kade en torende daar hoog bovenuit. Af en toe kon je zien dat er achter de ramen gepoetst werd. Het moet een hele klus zijn om het schip in een uur of drie klaar te maken voor de volgende afvaart.

Oslo, Color Magic wordt klaargemaakt voor vertrek naar Kiel

Aan boord van Color Magic

Iets meer dan anderhalf uur voor de afvaart begon het inschepen. Het autodek leek op dat van andere veerboten. Er waren diverse dekken voor personenauto’s en vrachtauto’s. Ik parkeerde op de aangewezen plaats en pakte mijn spullen uit de auto. Daarna scharrelde ik tussen de auto’s door naar de lift, die me op het dek bracht waar de passagiershutten zijn. Ik zocht mijn hut op en liet mezelf binnen met het kartonnen magneetstripkaartje. Ik had een hut aan de buitenzijde van het schip met een groot rond raam. De hut leek op een kleine hotelkamer met een bed, een minitafeltje, en een douche + wc. Compleet ingericht en keurig schoongemaakt.

Color Magic, buitenhut

Het zou nog even duren voordat Color Magic zou vertrekken. Ik ging daarom eerst naar het dek waar de promenade, de winkelstraat, gevestigd is en nam een Italiaanse lunch in de pizzeria. Van lieverlee druppelden daar meer passagiers binnen die ook wilden lunchen. In dit restaurant had je niet het idee aan boord van een schip te zijn. De salade die men aanbood smaakte goed en was duidelijk met verse producten bereid.

Color Magic, de promenade met winkels en restaurants

Na de lunch ging ik naar het zonnedek om te zien hoe de afvaart zou verlopen. Ik was net op tijd boven. Het schip was exact om 14:00 uur losgemaakt van de kade en voer langzaam achteruit om te keren. Het was nog steeds prachtig weer en vanaf het hoge dek had ik een mooi uitzicht op de stad. Op het schip waren ligstoelen en eenvoudige stoeltjes beschikbaar. Deze waren bijna allemaal bezet op het ruime dek, waar zelfs een helikopter kan landen.

Color Magic, zicht vanaf het zonnedek op de Oslofjord. Van Drammen naar Kiel
Color Magic, zicht vanaf het zonnedek op de Oslofjord

Oslofjord

Toen het schip gekeerd was voeren we de Oslofjord uit. Deze fjord is 170 km lang en ligt in het dichtstbevolkte deel van Noorwegen. Langs de oevers was van alles te zien en ook op het water was veel activiteit. Het was lekker weer om buiten te staan, al was de wind frisjes.

Geruime tijd voeren we door de fjord. Er was alle tijd om buiten te kijken, het schip te verkennen en voorin op het bovenste dek vanuit het panoramarestaurant vooruit en opzij te kijken naar het landschap.

Zo verstreek de middag en werd de fjord breder en breder en de wind koeler en koeler. Ik had intussen een reservering gemaakt voor het buffetrestaurant in de avond en na een drankje in het panoramarestaurant een een half uurtje rust in de hut ging ik naar beneden voor het diner. Het restaurant ging precies op tijd open en de lange rij mensen die er stond verdween in de enorme ruimte. Bij binnenkomst kreeg iedereen een wijnkaart mee en bracht men je naar de tafel die gereserveerd was.

Een ober kwam daarna vragen wat hij aan drinken kon brengen. Het diner werd in buffetstijl aangeboden. Er was een overvloedige keuze aan koude en warme gerechten. Alles was smakelijk bereid en het buffet werd voortdurend aangevuld. Ik at dan ook een heerlijk diner, waarna ik over de promenade liep en de taxfree shop bekeek. Aangezien alles op Noors niveau geprijsd was, had het assortiment weinig aantrekkelijks. De standaardprijzen in Nederland waren lager dan de taxfree prijzen in deze shop.

Color Magic, een van de restaurants aan boord

Daarna ging ik nog een poosje naar buiten. Daar was het zonnedek inmiddels geheel ontruimd. Alle stoelen waren opgestapeld en vastgesjord. Het was fris en achter het schip dreef een enorme bui over, waaruit het regende en onweerde.

Ik ging naar binnen en ging niet al te laat proberen te slapen op dit zacht ronkende en licht deinende cruiseschip, dat eigenlijk gewoon een veerboot is. Het was een mooie dag.