Van Evanston naar Jackson (WY) – woensdag 2-8-2023

Ontbijt bij Legal Tender Restaurant

Na een voortreffelijke nachtrust in kamer 705 van het grote Dunmar Inn werden we erg vroeg wakker. We begonnen daarom ook vroeg aan de voorbereidingen voor de rit van Evanston naar Jackson. Eerst gingen we ontbijten in het Legal Tender Restaurant, dat bij het hotel hoorde.

Onze hotelkamer bij Dunmar Inn, met de bordeauxrode Honda ervoor

We verlieten onze kamer en liepen over het natte parkeerterrein naar het hoofdgebouw waar het restaurant gevestigd is. Er stond een uitgebreid buffet klaar met typisch Amerikaanse ontbijtgerechten: bagels en donuts om te roosteren. Worstjes en hamburgertjes, gebakken aardappels, omeletjes met kaas, pancakes en biscuits met gravy. Daarnaast een royale keuze aan heerlijk fruit. Er was geen brood, maar dat misten we ook niet.

Na het ontbijt pakten we in en checkten uit bij de receptie.

Walmart

Ons eerste doel voor vandaag was de plaatselijke Walmart. Daar reden we heen om diverse inkopen te doen. Wat eten en drinken voor onderweg. Een paar sportschoenen voor evt. wandelingen en wat andere spullen die hier goedkoop te krijgen zijn.

We hadden de indruk dat de prijzen wel hoger waren dan vijf jaar geleden, maar daar staat tegenover dat de koers van de dollar nu wat gunstiger is, zodat we toch voor een schappelijk prijsje een aantal nuttige en handige boodschappen meenamen.

Ondanks het vroege tijdstip liepen er al volop mensen te winkelen en zelfs ook al kleren te passen.

Van Evanston naar Salt River Pass

Na het bezoek aan de Walmart begonnen we aan de rit van Evanston naar Jackson. Vandaag zouden we deze afstand rijden om bij Grand Teton Ntl. Park te komen. Dit park ligt niet zo dichtbij een internationaal vliegveld als de parken in Utah en Arizona, vandaar dat je minimaal een dag kwijt bent om erheen te rijden. Tenzij je een vlucht boekt naar Jackson Hole Airport, dat op de rand van het park ligt.

We reden Rt 89 op en kwamen langs kleine plaatsen met namen als Almy, Woodruff en Randolph. Voorbij Randolph kozen we voor de oostelijke route over Cookeville, die bij Geneva weer zou uitkomen op de westelijke route langs Bear Lake.

Het weer was aangenaam om te rijden. Er hingen overal wolken en de heuveltoppen waren lang niet allemaal zichtbaar door de laaghangende bewolking.

Op Salt River Pass stopten we even om rond te kijken over de omgeving en bij het monument dat herinnert aan de Lander Cut Off trail.

Salt River Pass (Wyoming). Van Evanston naar Jackson
Salt River Pass (Wyoming)

De Salt River Pass was onderdeel van de Oregon Trail, nadat een zekere Lander een belangrijke verkorting in deze trail had uitgezet. Deze Lander Cut Off was door de federale overheid gefinancierd en moest de oversteek van een droog gebied in de originele route voorkomen.

Op de pas staat een herinnering aan deze Lander Cut Off die tientallen jaren gebruikt is voor de trek naar het westen.

Monumentje voor de Lander Cut Off op Salt River Pass

Afton

Niet lang na het passeren van Salt River Pass kwamen we in Afton (Wyoming), een plaatsje dat bekend staat om de boog van geweien die over de hoofdstraat gebouwd is. We parkeerden in de buurt van de hoofdstraat en liepen langs de winkeltjes en onder de poort door. De boog is gemaakt van geweien van Wapiti (in Noord-Amerika Elk genoemd) die gevonden zijn in de wijde omgeving van Afton.

Afton, World's biggest Elk Horn Arch. Van Evanston naar Jackson
Afton (WY), World’s largest Elkhorn Arch
Afton, straatbeeld Washington Street

In dit gebied zou nog volop wild voor moeten komen, waaraan dan ook overal wordt gerefereerd met standbeelden van beren en andere grote wilde dieren.

We bekeken de verschillende restaurantjes die aan de doorgaande weg gevestigd zijn, maar zagen er geen die ons aantrekkelijk leek voor lunch. Na een laatste blik op de merkwaardige poort over de weg besloten we door te rijden naar een volgende eetgelegenheid.

Afton (WY) Elkhorn Arch, kunstig samengesteld uit talrijke geweien van Wapiti. Van Evanston naar Jackson
Afton (WY) Elkhorn Arch, kunstig samengesteld uit talrijke geweien van Wapiti

Via Alpine naar Jackson

We reden verder naar het noorden en kwamen langs plaatsen als Thayne en Etna, waarin enkele honderden mensen wonen. Daarna bereikten we Alpine waar we een eenvoudige sandwichlunch namen in een tankstation, annex winkeltje, annex mini-pizzeria, annex cafetaria.

Na de lunch werden we ingehaald door de regen die al de hele dag voorspeld was. Het regende afwisselend zacht en harder terwijl we doorreden naar Jackson. We volgende de Snake River geruime tijd en zagen een aantal rafts die zich met de stroom mee lieten voeren.

Het landschap was nu echt heuvelachtig met hier en daar hogere bergen. De weidse vlakten van vanmorgen hadden we achter ons gelaten.

Jackson en Grand Teton National Park

Halverwege de middag reden we Jackson binnen en bereikten we het doel van onze reis van Evanston naar Jackson. We reden eerst even langs het hotel waar we vanavond zouden slapen en bekeken de drukte op straat in dit toeristische stadje, dat te vergelijken is met plaatsen als Saas-Fee en Zermatt in Zwitserland.

Vervolgens reden we de weg naar Wilson een eindje op, tot we afsloegen naar Teton Village. Nadat we het dorp hadden zien liggen bereikten we de ingang van Grand Teton Ntl. Park. Hier kochten we de jaarpas America the Beautiful. Zodra je meer dan twee grote parken bezoekt is deze jaarpas al interessant.

We reden het park binnen over de Moose Wilson Road, die door de bossen aan de voet van de bergen voert. Het regende inmiddels voortdurend zodat we besloten naar het bezoekerscentrum te gaan om daar wat rond te kijken.

Bezoekerscentrum en Chapel of the Transfiguration

Het weggetje eindigde in Moose, waar het grote bezoekerscentrum met de naam Graig Thomas Discovery and Visitor Center te vinden is. We parkeerden de auto en liepen door de regen naar het grote gebouw.

Hier was allerlei informatie te zien over de geologie, flora en fauna van het Grand Teton Ntl. Park. We keken op gemak rond en zagen de mooie film met informatie over het park. Buiten waren de bergen niet te zien, maar via de film kregen we een goede indruk van het overweldigende landschap.

Nadat we genoeg gezien hadden reden we verder. We gingen een klein stukje het park in en stopten even bij de Chapel of the Transfiguration, een episcopaal kapelletje dat ooit door bewoners van dit gebied werd gebruikt.

Chapel of the Transfiguration, Grand Teton Ntl. Park

Overnachten in Elk Horn Inn Jackson

We reden terug naar Jackson en stonden geruime tijd in de file voordat we het dorp bereikten. Jackson leeft van het toerisme en dat was overal te zien. We reden langs de drukke straten van het centrum waar allerlei winkeltjes en restaurants en vooral hotels gevestigd zijn.

We checkten in bij Elk Horn Inn en betrokken onze kamer op de verdieping van een enorm houten gebouw met motelkamers. Daarna gingen we lopend naar Wendy’s voor een snelle hap. En toen was het zachtjesaan tijd om te slapen, althans volgens onze biologische klokken. Het tijdsverschil van 8 uur was kennelijk nog niet helemaal verwerkt.