Van Jasper naar Merritt (B.C.) – maandag 23 juli 2018

Van Jasper naar Yellowhead Pass

We sliepen goed deze laatste nacht in Jasper. Nadat we waren opgestaan pakten we vast wat spullen in en daarna gingen we ontbijten in de grote eetzaal beneden in de binnenplaats van het hotel. We deden het uitgebreide ontbijt eer aan en pakten daarna onze laatste bagage in, waarna we de spullen in de auto brachten en uitcheckten bij het hotel. Daarna reden we weg voor onze rit van Jasper naar Merritt (British Columbia)

We reden eerst naar het postkantoor om postzegels te kopen voor het versturen van kaarten uit dit prachtige gebied. Nadat de kaarten gepost waren, gingen we op weg. We verlieten Jasper en reden Rt 16 de Yellowhead Pass op. Deze pas was niet spectaculair hoog, we waren er overheen voordat we er goed erg in hadden. Met het passeren van de pas reden we British Columbia weer in, en kwamen we in de Pacific Time Zone, zodat de klok weer een uur terug moest.

Yellowhead Lake

Vlak na de pas ligt een prachtig meer, Yellowhead Lake. Er was een parkeerplaats waar we even stopen. Met wat moeite lukte het om bij de oever van het meer te komen en wat plaatjes te schieten. Het water was roerloos, waardoor de omgeving prachtig weerspiegelde en er wonderlijke beelden te zien waren.

Nadat we dit goed bekeken hadden, reden we verder in de richting van Tête Jaune Cache. Daarbij reden we enige tijd langs een ander groot meer, Moose Lake genoemd. Ondanks de naam hebben we daar geen Moose gezien.

Mount Robson

Vlak voor we Tête Jaune Cache bereikten kwamen we bij Mount Robson. We reden de parkeerplaats op en zochten een plekje voor de auto. We liepen naar de heuvel waarop het bezoekerscentrum is gebouwd. Vandaar hadden we een prachtig uitzicht op de berg, die goed zichtbaar was, al hingen er wel wat wolken voor. Mount Robson is 3954 m. hoog en daarmee het hoogste punt van de Canadese Rockies. We keken op gemak rond, maakten een sanitaire stopt en reden daarna verder.

Nu we Mount Robson gezien hadden, lieten we de Rocky Mountains achter ons. Dat betekende niet dat we vandaag geen bergen meer zouden zien. Het bleek ons opnieuw dat British Columbia een bergachtige provincie is.

Onderweg van Mount Robson naar Tête Jaune Cache

Van Tête Jaune Cache naar Wells Gray Park

We kwamen bij Tête Jaune Cache, wat een wegsplitsing is. Hier hadden we de keus om Rt 16 te vervolgen naar het noorden, naar Prince George en verder, of linksaf te slaan opRt. 5 in de richting van Kamloops. We kozen voor linksaf en begonnen aan de lange rit naar Kamloops. De weg was vrij rustig, vlak en recht, waardoor we lekker door konden rijden.

We reden door tot Blue River, waar we lunchten bij Mike Wiegele, een bedrijf dat “helicopter skiïng” faciliteert. We aten daar lekkere soep en een broodje. We kregen de indruk dat dit gebied populair is onder Duitse toeristen. Veel opschriften hier waren tweetalig; in het Engels en in het Duits, terwijl we de afgelopen dagen in de populaire vakantiegebieden steeds Engelse en Franse opschriften gelezen hadden omdat Canada officieel een tweetalig land is.

We reden al die tijd door het dal van de North Thompson River. De rivier stroomde snel en breed met ruime en flauwe bochten omlaag en de weg bleef daar samen met de spoorlijn steeds dicht in de buurt. De bergen waren flink begroeid met bossen en langzamerhand kregen we wat landbouw te zien, maar het gebied zag er grotendeels verlaten en eenzaam uit.

Wells Gray Park

Bij Clearwater liepen we even het bezoekerscentrum binnen en kregen daar informatie over het provinciaal Wells Gray park. We kregen een plattegrond van het park en gingen toen op weg naar Spahat Falls. Na een korte wandeling door het bos bereikten we de waterval. Van grote hoogte viel het water in een diepe kloof, waar duidelijk te zien was dat de oorsprong vulkanisch was. In dit park zijn meer soortgelijke watervallen, maar we hadden geen tijd om verder te rijden en er meer te bezoeken.

Spahat Falls
Wells Gray Park, Spahats Falls
Wells Gray Park, Spahat Falls

Wells Gray Park – Shaden Lookout

In het bezoekerscentrum hadden we de tip gekregen om ook naar Shaden Lookout te lopen. We volgden deze raad op en volgden het bospad in de richting van het uitkijkpunt. We liepen op de rand van de berg en overal lagen omgewaaide bomen. Verder van de rotswand af lagen veel minder omgewaaide bomen. Na ongeveer een kilometer lopen bereikten we het viewpoint en konden we de Clearwater River zien. Het was een prachtige plek en het uitzicht was de moeite van de wandeling meer dan waard. We zagen de rivier, waarop ze aan het raften waren en de dichte bossen op de oevers van de rivier.

Uitzicht op de Clearwater river vanaf Shaden Lookout. Van Jasper naar Merritt
Uitzicht op de Clearwater river vanaf Shaden Lookout
Rafts op de Clearwater river

Naar Kamloops en over Coquihalla Highway naar Merritt

Nadat we het uitzicht goed bekeken hadden, liepen we terug naar de parkeerplaats en vervolgden onze weg naar het zuiden. Al gauw naderden we Kamloops. Het was duidelijk te zien dat dit een grote stad is, die prachtig tegen de bergen lag. We reden verder over Rt 5, ook wel Coquihalla Hwy. genoemd. Deze weg bracht ons door de bergen naar behoorlijke hoogte. Ik dacht dat het één bergpas was, maar de weg bleef stijgen en dalen tot we tegen een uur of zes aankwamen in Merritt.

Daar checkten we in bij Best Western, dat net een jaar geopend was. We kregen een prachtige kamer op de vierde verdieping van dit prachtige hotel. We namen een dinertje bij McDonalds en daarna rustten we uit en gingen op tijd slapen.

Prachtige dag met veel verschillende landschappen