Inloopwandeling op Moosalp – donderdag 3 augustus 2017

Ontbijt in Eischoll

Afgelopen nacht sliepen we als rozen in het huis aan de Dorfstrasse in Eischoll. We logeerden vlakbij de kerktoren, maar die bleek tussen 22:00 en 06:00 te zwijgen, zodat we niet ieder kwartier gestoord werden door de overigens prachtige belsignalen. Toen we wakker werden, bleek het prachtig weer te zijn voor een inloopwandeling op Moosalp, vandaar dat we voor het ontbijt naar de Volg liepen om boodschappen te doen.

Eischoll tijdens het boodschappen doen

We kochten brood en andere benodigdheden in het winkeltje en liepen toen op gemak terug naar ons huisje. Daarna ontbeten we en pakten we de rugzakken in voor een dagje wandelen in de bergen.

Van Eischoll naar Moosalp

We vertrokken tegen 11:00 uur met de auto in de richting van Unterbäch en daarna Bürchen. Tijdens de rit hadden we een prachtig uitzicht over het Rhonedal, dat er schitterend bijlag in de ochtendzon. Het beloofde opnieuw een warme dag te worden.

Na veel gekronkel door Bürchen bereikten we het einde van de bebouwing en begonnen we aan het laatste stuk naar Moosalp. De weg voerde door het bos en toen we boven de bomen kwamen, reden we door de alpenweiden. Hier en daar stonden hutjes die kennelijk ook aan toeristen waren verhuurd.

Parkeerplaats op Moosalp

Inloopwandeling op Moosalp

Op Moosalp parkeerden we de auto op de (betaalde) parkeerplaats en trokken onze schoenen aan. Na duchtig gesmeerd te hebben om de bleke ledematen te beschermen tegen de felle zon gingen we op pad. We liepen rechts langs de enorme koeienstallen in de richting van Breitmatte. We hadden een prachtig uitzicht op de Mischabelgroep, met de Riedgletsjer. Wel was het wat nevelig door de warmte, al hadden we daar op deze hoogte niet veel last van. Het was een ideale temperatuur om te wandelen.

Voordat we Breitmatte bereikten hoorden we helikoptergeronk. Het bleek dat men bezig was met het vervoeren van boomstammen, die lager langs de berg werden opgepikt en dan op een hoger punt vlakbij ons pad werden neergevlijd en opgestapeld, zodat ze later afgevoerd zouden kunnen worden. Vlakbij Breitmatte liep een flinke kudde koeien, zwarte en roodbonte met vervaarlijke horens. Ze gedroegen zich voorbeeldig en lieten ons ongehinderd passeren.

Koeien op Breitmatte

De meertjes op Moosalp en het uitkijkpunt “Stand”

Bij Breitmatte sloegen we linksaf en liepen omhoog naar de Breitmattensee. Daar aten we onze boterhammen op, waarna we verder liepen naar de Bonigersee. Deze was ook nu geheel begroeid met gras, zodat er van het water bijna niets te zien was. Van de Bonigersee was het maar een klein stukje omhoog lopen naar Stand vanwaar we een schitterend uitzicht hadden over de wijde omgeving. De blik naar het noorden werd gedomineerd door de zeer herkenbare Bietschorn, in het zuiden zagen we de imponerende Walliser Alpen, waar de vierduizenders te vinden zijn, al konden we die vandaag niet zien, omdat de meeste bergtoppen in de wolken zaten.

Breitmattensee
Uitzicht vanaf "Stand"
Uitzicht vanaf “Stand”

Via Törbel en Eyholz terug naar Eischoll

We daalden van Stand op gemakje af naar Moosalp, waar we tegen half vier weer op de parkeerplaats aankwamen. We trokken onze schoenen weer uit en reden de berg af naar Törbel. Op het smalle en bochtige weggetje kwamen we nauwelijks verkeer tegen, waarna we in Stalden rechtsaf sloegen naar Visp. Daar deden we even boodschappen in de grote Coop in Eyholz, waarna we door de sub-tropische hitte (35 Celsius) terugreden naar Eischoll.

Daar was het gelukkig wat minder heet. We pakten uit, kookten aardappels en bonen en rustten daarna heerlijk uit van een prachtige dag in de bergen.

Schitterende dag gehad, afgelegde afstand met de auto: 62 km, te voet: 6,4 km.

Klik hier voor het rondje dat we gelopen hebben.