Van Oxford naar Cheltenham – 4 mei 2010

Van Iffley naar Woodstock

Mijn plan was om op deze dag van Oxford naar Cheltenham te rijden. Vanmorgen werd ik vroeg wakker. Dat zal wel veroorzaakt zijn door het tijdsverschil van een uur. Ik besloot eerst mijn spullen in te pakken en in de auto te brengen en pas daarna te gaan ontbijten. Stel je voor dat er inderdaad dieven rondliepen in dit pand… Toen ik aan de ontbijttafel zat kwam de manager van de Hawkwell House naar me toe om zich te verontschuldigen voor de herrie die mijn buurman gisteravond had gemaakt. In tien jaar was het de eerste keer dat er iets gestolen was uit een hotelkamer.

Het ontbijt werd geserveerd in het restaurant en was goed. Ik had de keuze uit diverse cereals, sapjes, goed gebakken eieren en bacon. Nadat ik ontbeten had checkte ik uit en reed iets verder het dorp Iffley in om daar even rond te kijken.

Ik stuitte algauw op St. Mary’s Church, de dorpskerk van Iffley, die zeer schilderachtig gelegen was in het heldere voorjaarslicht. Ik maakte een korte wandeling over het kerkhof en bekeek de kerk van binnen. (In Engeland zijn alle Anglicaanse kerken overdag toegankelijk) De kerk lag er prachtig bij in dit deel van het dorp. Door het fraaie weer met een strakblauwe lucht en volop zon zag het er allemaal prachtig uit.

Iffley Parish Church. Van Oxford naar Cheltenham
Iffley Parish Church

Vlakbij de kerk bevond zich Iffley Lock, een sluis in de Theems. Ik liep erheen en bekeek de rivier waarop enkele typische narrow boats lagen en de sluis van Iffley. Naast de sluis (self service) was zich een soort overtoom, een helling met stalen rollen waarover een schip zou getrokken zou kunnen worden.

De Thames bij Iffley
De Theems bij Iffley
Iffley Lock, de sluis in de Theems bij Iffley. Van Oxford naar Cheltenham
Iffley Lock, de sluis in de Theems bij Iffley

Ik liep terug naar mijn auto en reed Iffley uit over de A4142 naar de A34 die me met een boog langs het westen van Oxford noordwaarts leidde. In de bebouwde kom reed het verkeer slecht door als gevolg van de spitsdrukte. Nadat ik eenmaal op de A34 kwam, kon ik lekker doorrijden en legde ik in korte tijd heel wat mijlen af op mijn rit van Oxford naar Cheltenham.

Woodstock en Blenheim Palace

Algauw arriveerde ik in Woodstock, een fraaie plaats op de rand van de Cotswolds met huizen die uit de bekende honingkleurige Cotswoldssteen zijn gebouwd. Ik liep een rondje door deze plaats en besloot toen om Blenheim Palace, dat in Woodstock ligt, te bezoeken.

Woodstock

Ik reed het terrein van Blenheim Palace op door Woodstock gate waar ik een kaartje kocht voor het paleis en de tuinen. Achteraf had ik met een kaartje voor het paleis kunnen volstaan. Het gedeelte van de tuinen dat ik later op de ochtend bezocht werd niet gecontroleerd. Kennelijk vielen deze tuinen niet onder het gedeelte waarvoor toegang moest worden betaald.

Blenheim Park, Triomfzuil. Van Oxford naar Cheltenham
Blenheim Park, Triomfzuil
Blenheim Park

Ik was zo vroeg dat het paleis nog niet open was. Daarom liep ik eerst door het zeer fraaie park met waterpartijen, enorme kastanjes, beuken en naaldbomen naar de Triomfzuil die op een heuvel recht tegenover het paleis staat. Het laatste deel van deze wandeling liep ik over een platgetreden pad door een weiland waar schapen graasden. Aan de andere kant van de zuil strekte zich een honderden meters lange rechte ‘laan’ omzoomd door boomrijen in noordelijke richting uit.

Blenheim Palace, gezien vanuit het park
Blenheim Palace

Ik liep terug naar het paleis en ging naar binnen. Het gebouw is indrukwekkend. Het bestaat uit een centraal gebouw en twee vleugels. Een van de vleugels dient als woonhuis voor de huidige Hertog van Marlborough. De rest van zijn paleis was geopend voor bezoekers. Om alles te kunnen zien heb je minimaal een halve dag nodig. In de tuinen kun je ook met gemak enkele uren doorbrengen. Ik had ongeveer 2,5 uur te besteden en beperkte me tot een rondleiding door de kamers op de begane grond. Een gedistingeerde oudere dame gaf tekst en uitleg en bleek daarbij over een grondige kennis van adellijke verwikkelingen en verwantschappen te beschikken. In dit paleis werd Winston Churchill geboren, zijn neef was er de hertog. In het paleis is een vaste tentoonstelling over Churchill ingericht, waarvoor de aanwezige Engelsen grote belangstelling toonden.

Het paleis is weelderig ingericht met veel prachtige wandtapijten en schilderijen. De enorme bibliotheek waarin een volwaardig pijporgel van Father Willis was opgesteld, bleek indrukwekkende ruimte te zijn. Niet in het minst door de verhalen over de beide Wereldoorlogen waarin dit deel van het paleis werd gebruikt om gewonden op te vangen. Na de rondleiding bekeek ik de tuin die meteen naast het paleis ligt. Daarnaast zijn er enkele tuinen op enige afstand van het gebouw, die ik niet bekeek.

Blenheim Palace, tuinen

Chipping Norton, Snowshill en Winchcombe

Daarna reed ik verder over de A44 naar Chipping Norton, dat net in de Cotswolds ligt, waar ik in een pub een kop soep en een broodje at. Na de lunch vervolgde ik mijn weg naar Moreton-in-Marsh, dat een aardig marktplaatsje is, waar het vandaag juist markt was. Een eindje voorbij Moreton ging ik van de A44 af en reed door de heuvels naar Snowshill. Dit dorpje in de Cotswolds is een plaatje. Gebouwd uit de gelige zandsteen ligt het in de heuvels als een schilderijtje van een situatie die zestig jaar of langer geleden bestond.

Showshill, Parish Church. Van Oxford naar Cheltenham
Showshill, Parish Church
Snowshill

Ik liep een rondje en reed toen verder naar Winchcombe, het dorp waar we met de Pabo op werkweek waren in 1989. Het plaatsje ziet er nog net zo uit als toen. Ik wandelde er even rond en maakte foto’s in de High Street, van de kerk en van de straatjes met cottages die van de heuvel afdalen.

Winchcombe. Van Oxford naar Cheltenham
Winchcombe

Naar Gloucester

Vanuit Winchcombe reed ik over de B4632 naar Bishop’s Cleeve om via Cheltenham in Gloucester uit te komen. Ik vond een parkeerplaats in de buurt van de kathedraal en liep door de winkelstraten in afwachting van de Evensong die om 17:30 uur zou beginnen. De stad zag er niet zo florissant uit. Veel panden in de winkelstraten stonden leeg en er liepen niet veel mensen op straat.

Gloucester, St. Michael’s Tower op Gloucester Cross
Gloucester Cathedral. Van Oxford naar Cheltenham
Gloucester Cathedral

Ik was ruim op tijd in de kathedraal en bekeek eerst de befaamde Cloister, de kloostertuin met de fraaie gewelven die hier voor het eerst werden gebouwd. De Evensong werd door diverse mensen bezocht en was van goede kwaliteit. Er werd muziek gezongen van Sumsion, Walisley en Berkeley (The Lord is my Shepherd) Het kathedraalkoor zong in gemengd koor samenstelling en werd begeleid op orgel.

Gloucester Cathedral, Cloisters met de beroemde gewelven

Van Gloucester naar Cheltenham

Na afloop van de Evensong reed ik direct naar hotel The Abbey in Cheltenham, waar ik een overnachting had geboekt. Ik werd ontvangen door de aardige en behulpzame gastheer en installeerde me in de kamer. Daarna kocht ik een broodje en zorgde ervoor om 20:00 uur bij de kapel van Cheltenham College te zijn. Daar werd ik ontvangen door Leonard Sanderman, die me rondleidde over de campus en van alles vertelde over dit college en het werk dat hij hier doet.

We eindigden de rondleiding in de kapel bij het fraaie Harrison & Harrison orgel dat op overtuigende wijze werd gedemonstreerd door Sanderman jr.

Cheltenham, The Abbey Hotel

Daarna liep ik terug naar The Abbey en ging niet al te laat slapen.

Afgelegde afstand vandaag 135 km. Mooie dag!!