Rondom de Eggishorn – maandag 7 augustus 2017

Van Eischoll naar Fiesch

Vanmorgen toen we opstonden was het opnieuw stralend zomerweer. De bergen tegenover ons lagen al te prijken in het ochtendlicht. Ik deed de gebruikelijke boodschappen en daarna ontbeten we en maakten ons klaar voor een dag wandelen in de bergen. We laadden de auto en reden in de richting van Visp naar beneden.

Van Visp reden we naar Brig en vandaar de Goms in. Door de langere en kortere stukjes snelweg die al gereed zijn, was vooral Brig geen grote hindernis meer. In Visp ging het op alle tijden van de dag nog steeds langzaam met het verkeer. We volgden de Furkastrasse door de dorpjes Bitsch, Mörel-Filet, Deisch en Lax, tot we in Fiesch uitkwamen. Het was even zoeken naar de parkeerplaats van de kabelbaan, maar toen we deze gevonden hadden, trokken we snel onze schoenen aan, betaalden voor de parkeerplaats en liepen naar het loket van de baan.

Van Fiesch naar de Eggishorn

We waren precies op tijd en konden net nog mee met de baan van 11:10 uur. De baan bracht ons van Fiesch (1061 m) eerst naar Fiescheralp, ook wel Kühboden genoemd, dat op 2212 m. ligt. Vervolgens bracht het tweede baantje ons naar het station Eggishorn, dat op 2869 m. hoogte ligt. Toen we hier uitstapten voelde het fris aan, ondanks dat het stralend zomerweer was. Rond het kabelbaanstation was voor toeristen al genoeg te beleven. Sommigen gingen dan ook niet verder, maar velen waagden wel de klim naar de top van de berg.

Aletschhorn

Wandeling naar de top van de Eggishorn

Nadat we eerst even van het uitzicht over de Grosse Aletschgletscher en op de Aletschhorn hadden genoten begonnen wij ook aan de tocht naar de top. De Eggishorn bleek voornamelijk uit losse stenen te bestaan, wat de berg een rafelige aanblik gaf. Toch was het pad goed te belopen. Men had de stenen zo gelegd dat wandelaars een goed begaanbaar pad voor de voeten hadden. Toch liepen we niet al te snel. De hoogte van bijna 3000 m. zorgde er wel voor dat we niet al te zware inspanningen konden doen, zonder buiten adem te raken. Het langzame tempo stoorde niet, er was immers genoeg te zien.

Eggishorn met het pad naar de top

Uiteindelijk bereikten we de top van de berg op 2926 m. Het uitzicht was fenomenaal. Uiteraard zagen we de gletsjer, met in de achtergrond het beroemde drietal bergen in Berner Oberland, Jungfrau, Eiger en Mönch. Tegenover de gletsjer domineerde de Aletschhorn het uitzicht en verder zuidelijk was er een prachtige schouwspel van de Mischabelgroep, de Matterhorn, de Weisshorn en heel in de verte zelfs de Mont Blanc

Op de top van de Eggishorn, met Jungfrau, Eiger en Mönch in de verte
Mischabel, Matterhorn, Weisshorn en Mont Blanc in de verte, met de Aletschgletsjer op de voorgrond

Via de Tälligrat naar de Gletscherstube

Nadat we uitgebreid rondgekeken hadden daalden we de berg weer af en liepen terug naar het station van de kabelbaan. Daar sloegen we linksaf verder omlaag in de richting van Tälligrat. Het pad daalde aanvankelijk snel en steil, waardoor we in korte tijd heel wat hoogte verloren. Toch bleef het fris door de wind en de afwezigheid van enige beschutting. Ergens op de puinhelling van de Eggishorn aten we onze boterhammen op, waarna we gestaag verder afdaalden tot op Tälligrat. Daar konden we de Aletschgletsjer en de drie bergen in Berner Oberland weer zien, met de (momenteel kleine) Märjelensee diep onder ons.

Op Tälligrat

Als we de andere kant opkeken zagen we de Fieschergletsjer, die eveneens zeer indrukwekkend is, met in de achtergrond de Finsteraarhorn. Beneden in het dal zagen we de Märjelenstausee die wel goed gevuld was. We daalden de graat in een redelijk tempo af en wandelden over de stuwdam naar de Gletscherstube.

Märjelenstausee, Fieschergletsjer en Finsteraarhorn

Door de tunnel naar Kühboden

We besloten om niet over de Herrenweg te lopen maar door de tunnel terug te keren naar Kühboden. Deze tunnel, die ongeveer een kilometer lang is, was redelijk verlicht. Ondanks dat er hier en daar water op de bodem stond, kwamen we droogvoets aan de andere kant in Obers Tälli uit. Vandaar was het nog bijna een uur lopen naar de kabelbaan. De route op zich was best mooi, maar na alle spectaculaire beelden van de eerste helft van de wandeling werd het landschap op den duur toch wat eenvormig en was ik blij dat we het station op Kühboden weer bereikten.

Van Kühboden naar Eischoll

We moesten nog even wachten en kabelden toen omlaag naar Fiesch. Daar stapten we in de auto en reden terug naar Eischoll. Onderweg deden we samen met veel andere Nederlanders boodschappen bij de Lidl in Visp. Mooie winkel met een zeer ruime sortering. We reden de berg weer op en kookten aardappels met bloemkool en genoten na van deze schitterende dag in de bergen.

Avondzon op de Bietschhorn

Afgelegde afstand met de auto: 83 km, te voet: 9 km

Klik hier voor meer informatie over de wandeling