Berlijn dag 2 – donderdag 29 juli 2010

Berliner Dom

Vanmorgen na het ontbijt reed ik weer met de auto naar Wannsee. Daarbij kwam ik, net als gisteren langs Checkpoint Bravo, waar vroeger de grens tussen Oost-Duitsland en West-Berlijn lag. Deze plaats is ook bekend onder de naam Dreilinden. Het zag er momenteel allemaal vervallen en verlaten uit. Het schijnt dat de gebouwen zullen worden ingericht als Raststätte. Ik parkeerde bij het station en stapte S-bahn 7 in, die me in bijna 40 minuten naar het station Hackerse Markt in het centrum van Berlijn bracht. Daar stapte ik uit waarna ik naar het museumeiland liep, dat daar vlakbij aan de overkant van de Spree ligt.

Berlijn, Dom

Op dit eiland bevinden zich verschillende musea en de Dom, waarvoor ik gekomen was. Ik kocht een kaartje en kreeg korting omdat ik een meerdaagse kaart voor het Openbaar Vervoer kon tonen en ging naar binnen. De kerk biedt enorm veel ruimte. Door de enorme koepel wordt het idee van ruimtelijkheid flink versterkt. Het interieur ziet er fantastisch uit, na de renovatie die pas in 1990 plaatsvond. Daarbij werd de oorlogsschade uit WO II meteen gerepareerd. Tijdens een bombardement op Berlijn werd de kerk getroffen en stortte de koepel in, iets waaraan tijdens het DDR regiem niets is gerepareerd, omdat het herstellen van kerken voor hen geen grote prioriteit had.

Dom Berlijn, blik in een van de koepels

Een voordeel van het late tijdstip waarop de schade hersteld werd is dat veel onderdelen van het interieur nog origineel zijn, waaronder het altaar en het orgel, terwijl bij restauraties direct na de oorlog er nogal eens rigoureus werd opgeruimd.

De kerk is in gebruik bij de Evangelisch Lutherse gemeente die er dagelijks diensten organiseert. Naast beelden van de vier evangelisten tref je in deze kerk ook beelden van reformatoren als Luther en Calvijn aan, alsmede van vorsten die de Reformatie hebben bevorderd.

Om 12:00 uur zou er een korte dienst worden belegd, waarbij het orgel bespeeld zou worden. Tot die tijd keek ik in de kerk rond en klom naar boven, waar je onder aan de koepel buiten kunt rondlopen en zo een fraai uitzicht hebt over de stad. Dit uitzichtpunt is beter dan het Park Inn. Je staat lang niet zo hoog, maar kunt wel 3600 rondkijken.

Berlijn in de richting van de Gendarmenmarkt, gezien van de Dom

Toen ik weer beneden kwam, was het bijna tijd voor de Andacht, een dienst(je) van ca. 20 minuten. Het orgel werd bespeeld door de vaste organist en klonk indrukwekkend in deze grote ruimte. Ook in het begeleiden van de samenzang overtuigde deze reus van Sauer volledig.

Berlijn, Dom, orgel van Sauer

Nadat ik door de crypte en de shop naar buiten was gegaan, stak ik de weg over en liep over de plaats waar het Palast der Republik heeft gestaan en waar nu wordt gewerkt aan de herbouw van het Stadtschloss. In Berlijn is men voorlopig nog niet uitgebouwd.

Checkpoint Charlie

Na een kort bezoek aan de Marienkirche, die daar vlakbij staat, kocht ik lunch op een terras. Daarna reisde ik via station Alexanderplatz, waar ik de S-bahn nam en station Friedrichsstrasse, waar ik overstapte op de U-bahn, naar Checkpoint Charlie. Bij deze (gereconstrueerde) grensovergang kon je vroeger van West- naar Oost-Berlijn.

Checkpoint Charlie, Berlijn

Het was daar een hele drukte met toeristen en enkele figuranten die voor Amerikaanse en Oost-Duitse soldaat speelden. In deze omgeving staan nog enkele restanten van de muur overeind. Delen van dit gebied liggen braak. Men wil hier een monument realiseren ter herinnering aan allen die tijdens een vluchtpoging werden gedood.

Ik bezocht “Haus am Checkpoint Charlie” dat een uitgebreide en indrukwekkende tentoonstelling over de muur bevat. Er was zoveel te zien dat je hier zeker een halve dag kunt doorbrengen. Dit museum wordt door veel toeristen bezocht.

Gedächtniskirche

Van Checkpoint Charlie reed ik met de U- en S-bahn naar Zoölogischer Garten, een station vlakbij de Gedächtniskirche. Van deze kerk, die in de Tweede Wereldoorlog werd gebombardeerd staan alleen de resten van de toren als monument nog overeind. Ernaast staan een nieuwe kerk en een nieuwe klokkentoren.

Berlijn, Gedächtniskirche

Ik liep de Kurfurstendamm een eind op om het Kaufhaus Des Westen te bezoeken, maar ik kwam deze winkel niet tegen. Met de bus reed ik terug naar de Gedächtniskirche en at daar op een terras aan de voet van een groot gebouw in aanbouw een voortreffelijke steak, waarna ik terugspoorde naar Wannsee en van daar met de auto terugreed naar Motel One Dreilinden.