Een dag in Yorkshire Dales – dinsdag 1 mei 2018

West Witton

Na een goede nachtrust in The Old Vicarage in West Witton stonden we op en maakten ons klaar voor een dag in Yorkshire Dales. Eerst gingen we beneden ontbijten. Het ontbijt was zoals je dat van een Bed & Breakfast mag verwachten. Er waren ontbijtgranen met melk en diverse yoghurts. Daarnaast maakte de gastvrouw een heerlijk warm ontbijt klaar, waarbij we mochten kiezen wat we wilden hebben.

Na het ontbijt pakten we in en rekenden af voor de overnachting. We lieten de auto nog even staan en maakten een korte wandeling in West Witton. We liepen Flat Lane af aan de achterkant van het dorp, tot we bij Church Lane kwamen, waar we langs de kerk weer omhoog liepen.

Flat Lane West Witton, Wensleydale. een dag in Yorkshire Dales
Flat Lane, West Witton, Wensleydale
West Witton, St. Bartholomew Church

Daarna reden we aan de zuidkant van het dal omhoog, vanwaar we een prachtig uitzicht hadden op West Witton en Wensleydale. Het was vanmorgen prachtig helder weer en het landschap lag er schitterend bij in het ochtendlicht. In de verte konden we een kasteel zien liggen, dat bij nader inzien Bolton Castle bleek te zijn. Daar zouden we vandaag niet heen gaan, we hadden een lijstje opgesteld waar Bolton Castle geen onderdeel van uitmaakte.

Wensleydale met West Witton op de voorgrond

Aysgarth Falls

We reden de heuvel af naar West Witton en sloegen daar linksaf. Het was een klein stukje rijden tot we bij Aysgarth Falls aankwamen. We parkeerden de auto op de grote parkeerplaats bij het bezoekerscentrum en trokken onze wandelschoenen aan.

We liepen de parkeerplaats af en staken de weg over om het Freeholders Wood in te gaan. Dit bleek een bos te zijn met allemaal dunne rechte stammetjes, die vroeger door iedereen gekapt mochten worden om als gebruikshout te dienen.

Al gauw waren we het bosje ook weer uit en liepen door grasland, waar volop schapen liepen te grazen. Bijna alle ooien hadden een of meer lammetjes bij zich, die zich weinig aantrokken van onze aanwezigheid.

Schapen in Wensleydale
Schapen in Wensleydale bij Aysgarth Falls

Inmiddels konden we Bolton Castle duidelijk zien liggen, al zou het nog een forse wandeling zijn om daarheen te lopen. Dat kunnen we een andere keer mogelijk nog wel eens doen. Nu was ons doel een wandeling door het landschap, met een bezoek aan Aysgarth Falls.

Bolton Castle. Een dag in Yorkshire Dales
Bolton Castle

We sloegen daarom rechtsaf en liepen geleidelijk naar de River Ure toe, waarin de Aysgarth Falls zich bevinden. Het wandelpad bracht ons vlakbij de Lower Falls, een fraaie serie van watervallen in de rivier.

Aysgarth Falls, Lower Falls

Het water viel over een aantal stenen trappen naar beneden. Na de winter, wanneer de sneeuw gesmolten is, moet het schouwspel zeker nog veel indrukwekkender zijn.

We vervolgden onze wandeling en liepen langs de Ure stroomopwaarts waarbij we de Middle Falls en uiteindelijk ook de Upper Falls konden bekijken. De verschillende watervallen lijken op elkaar, maar door de loop van de rivier zijn ze toch allemaal anders en was het boeiend om deze watervallen te bekijken.

Aysgarth Falls, Upper Falls

Een overzicht van de wandeling (met de mogelijkheid deze als GPX te downloaden) vind je door op deze link te klikken. Of scan de QR code hieronder:

QR code link outdooractive

Van Aysgarth Falls naar Reeth

We besloten onze wandeling in het bezoekerscentrum bij de parkeerplaats met een kop koffie en reden daarna verder. We gingen in oostelijke richting via Redmire tot we linksaf konden slaan naar Whipperdale Bank. Deze weg voerde ons over de heide langs enkele militaire objecten (schietbanen?) de heuvel over tot we in Grinton in Swaledale aankwamen.

Grinton, gezien vanuit Reeth, Swaledale. Een dag in Yorkshire Dales
Grinton, gezien vanuit Reeth, Swaledale

Vandaar was het maar een klein eindje rijden over Fremington naar Reeth, een fraai dorp in Yorkshire Dales. We parkeerden hier en liepen een rondje door het dorp. Rond de ruime Village Green zagen we fraaie huizen en enkele pubs. Verderop konden we het landschap van heuvels en heide dat kenmerkend is voor de Yorkshire Dales zien.

The Buck, een van de pubs in Reeth

Nadat we het dorp bekeken hadden gingen we in The Black Bull, een van de andere pubs in Reeth lunchen. In de hoek bij de haard aten we soep met brood, met op de achtergrond de gesprekken van de andere aanwezigen die aan tafeltjes of aan de bar genoten van hun maaltijd of hun drankje.

Van Reeth naar Askrigg

Na de lunch stapten we in de auto en reden Swaledale in naar het westen. Even voorbij Low Row sloegen we linksaf en reden langs Crackpot de heuvel op om terug te keren in Wensleydale. Al gauw lieten we de weilanden met de kenmerkende stenen muren achter ons en reden de heide op, waar geen bewoning of veeteelt mogelijk is, al zagen we hier en daar wel resten van afscheidingen en gebouwtjes.

Tussen Reeth en Askrigg. Een dag in Yorkshire Dales
Tussen Reeth en Askrigg

Over de Moors reden we de heuvel op en af en kwamen toen in Askrigg, dat in Wensleydale ligt. We reden het schilderachtige dorp in en parkeerden bij de kerk. Askrigg is bekend geworden als locatie waar de televisieserie over James Herriot werd gefilmd. Het huis van de veeartsen, de pub waar ze geregeld wat gingen drinken en het straatbeeld waren allemaal zeer herkenbaar.

Askrigg, Market Place en Main Street
Skeldale House Askrigg

We wandelden door het dorp, keken even in de kerk en dronken een kop koffie in King’s Arms Hotel, de pub die model stond voor Drover’s Arms in de televisieserie All creatures great and small. Daarna zochten we de auto weer op om onze dag in Yorkshire Dales te vervolgen.

Ribblehead Viaduct

Nadat we Askrigg hadden gezien reden we verder Wensleydale in. We reden de rivier de Ure over bij Bainbridge en sloegen rechtsaf in de richting van Hawes, waar we vannacht zouden slapen. We reden nu het dorp door en gingen verder naar het westen tot we naar het zuidwesten afdraaiden richting Ingleton.

Het dal waar we nu doorheen reden zag er onherbergzaam en verlaten uit. In tegenstelling tot Wensleydale waren hier nauwelijks weilanden met muurtjes als omheining te zien. Hier en daar zagen we een huis of boerderijtje en op sommige plekken kon je van de weg af een zijweggetje op dat schijnbaar nergens heen leidde.

Wij reden verder tot we bij de splitsing naar Ribbledale kwamen. Daar parkeerden we de auto en liepen naar Ribblehead Viaduct.

Ribblehead Viaduct. Een dag in Yorkshire Dales
Ribblehead Viaduct

We bekeken dit indrukwekkende spoorviaduct, dat in 1874 werd voltooid in de Settle & Carlile Line een spoorlijn die deze twee steden met elkaar verbindt, dwars door het heuvelachtige landschap van Yorkshire heen.

Het viaduct en de omgeving trokken vandaag heel wat meer bezoekers. Dit deel van Yorkshire Dales is vooral leeg en verlaten. Het grijze weer droeg behoorlijk bij aan de desolate sfeer.

We liepen terug naar de parkeerplaats en keken even bij het stationnetje. Gedurende ons korte verblijf in Ribblehead kwamen zeker drie goederentreinen voorbij. Goederenvervoer is momenteel de belangrijkste functie van deze spoorlijn, passagierstreinen die van Zuid naar Noord Engeland gaan rijden over de oostelijke verbinding.

Ribblehead Station

Hawes

We reden terug van Ribblehead Station naar Hawes waar we een kamer geboekt hadden bij Bed & Breakfast ‘The House at Hawes’. We reden door het marktstadje heen en parkeerden bij het huis. Nadat we ingecheckt waren en suggesties hadden gevraagd voor het avondeten liepen we terug naar het centrum van Hawes. Bij ‘The White Hart Inn’ kregen we een tafeltje waar ons later een heerlijke maaltijd geserveerd werd. De aanbeveling voor dit restaurant was meer dan terecht!

Diner bij White Hart Inn, Hawes

Na het eten liepen we terug naar The House at Hawes, waar we op tijd gingen slapen na een prachtige dag.