Van Kapelle naar Fischerbach – donderdag 11 juli 2019

Van Kapelle naar Antwerpen

Vandaag begon onze zomervakantiereis naar Zwitserland. De afgelopen maanden waren we geregeld bezig geweest om voorbereidingen te treffen. We hadden al geruime tijd geleden een appartementje geboekt in Eischoll (Wallis). We wilden vandaag van Kapelle naar Fischerbach rijden, waar we een overnachting voor de heenreis hadden besproken.

Gisteravond hadden we de meeste bagage al ingepakt. Vanmorgen moesten we alles een definitieve plek geven in tassen, koffers en de auto. Rond 10:45 uur was dat allemaal gedaan en konden we vertrekken. We reden over de Postbrug en onderlangs het kanaal naar de oprit van de snelweg bij de Zanddijk en draaiden de A58 op in de richting van Bergen op Zoom. In Zeeland was het droog, met wat bewolking. De temperatuur was aangenaam, rond 22 graden.

Van Antwerpen naar Luxemburg

Na een kwartiertje moesten we de A58 al weer af en begonnen aan de reis naar het zuiden. Op de ring van Antwerpen was het zoals gebruikelijk aardig druk. Af en toe stonden we bijna stil, maar echt hinderlijk was het oponthoud niet. Op de grote ring rond Brussel zagen we hetzelfde beeld: veel verkeer, af en toe wat langzaam, maar geen echte file of grote vertragingen.

We reden via de E411 naar Luxemburg waar we, na een voorspoedige reis en een korte stop om een broodje te pakken, rond 13:30 uur arriveerden bij Air de Cappellen. De benzine kostte hier maar € 1,30 per liter. Dat liet de Bimmer zich goed smaken. Wij pauzeerden een poosje om wat te eten en te drinken en een toilet te bezoeken.

Van Luxemburg naar Straatsburg

Daarna ging de reis verder. We reden in de richting van Frankrijk en dachten de grens over te gaan in de richting van Thionville en Metz, maar tot mijn verbazing stuurde de routeplanner ons al voor de Franse grens de weg af, de A13 op richting Schengen en Duitse grens. Daardoor liepen we het drukke stuk snelweg tussen Luxemburg en Metz mis. Na enige tijd werden we bij Saarlouis weer van de Autobahn afgestuurd, waarna we uiteindelijk binnendoor toch op de tolweg A4 richting Straatsburg terechtkwamen.

Van de weg af richting A13 en dan Duitsland in
Autobahn 8 tussen Schengen en Saarlouis. Van Kapelle naar Fischertal
Autobahn 8 tussen Schengen en Saarlouis

De tolweg reed als vanouds. Er was niet veel verkeer, het weer was ideaal om te rijden en we schoten dus flink op. Toen we van het plateau afdaalden tussen de rode rotsen door, wisten we dat het niet heel ver meer was naar Straatsburg.

De rode rotsen bij Eckartswiller

Van Straatsburg naar Fischerbach

Rond Straatsburg was het wel druk, inmiddels was de avondspits dan ook aangebroken. We reden een eindje naar het zuiden in de richting van Mühlhouse en staken toen de Rijn over bij Offenburg. Vandaar was het nog een half uurtje via Gengenbach, Biberach en Haslach im Kinzigtal totdat we aankwamen bij Hotel Fuxxbau in Fischerbach.

Gasthof Fuxxbau

We meldden ons bij de receptie en kregen de sleutel van kamer 7 overhandigd. Deze bleek beneden in het enorme huis te zijn, met van het balkon fraai uitzicht op het Vordertal. Nadat we wat spullen in de kamer hadden gebracht, gingen we in het restaurant een hapje eten. Men serveerde een voortreffelijke forel met noedels of frietjes naar keuze.

Forel met noedels

Na het eten liepen we een klein stukje om het huis. We keken even bij de beek (die wel Fischerbach zal heten) en genoten van het typerende Zwarte Wouduitzicht zoals we ons herinnerden van twee jaar geleden.

Uitzicht vanuit het hotel

Prachtige dag, mooi weer, voorspoedige reis. 585 km gereden.