Creation Museum – woensdag 16-8-2023

Van Batesville naar Petersburg

Vanmorgen aten we heerlijk van het ontbijtbuffet in Best Western Batesville. We waren niet zo heel vroeg en het restaurantje was leeg. Waarschijnlijk waren de meeste gasten al vroeg vertrokken. Wij hadden niet veel haast, het Creation Museum lag op ongeveer 40 minuten rijden van Batesville vandaan, dus konden we rustig aan doen en toch op tijd in Petersburg zijn.

Na het ontbijt pakten we onze spullen in, checkten uit en staken de weg over om te tanken. Daarna begonnen we aan de korte rit naar Petersburg. We reden een stukje over Interstate 74 en gingen bij Lawrenceville van de weg af. Over Rt 1 reden we door de heuvels van dit deel van Indiana naar het zuiden. Bij Greendale draaiden we Interstate 275 op, staken de Ohio River over en konden meteen van de weg af om naar het museum te rijden.

We betaalden het parkeerkaartje en zochten een lege parkeerplaats op. Het was op dat moment al aardig druk met auto’s, maar gezien de grootte van het parkeerterrein kon het museum nog veel meer mensen ontvangen dan er nu al binnen waren.

Creation Museum

We liepen naar het Welcome Center van het Creation Museum en kochten daar een combinatieticket voor het museum en de Ark Encounter die we morgen willen bezoeken.

Welcome Center Creation Museum, Petersburg (KY)

Meteen buiten het gebouw kwamen we op het pad terecht dat naar de ingang van het museum leidde. We liepen door een prachtig aangelegde tuin, met zoetige muziek op de achtergrond naar de ingang van het enorme museumgebouw.

Wandelpad naar de ingang van het Creation Museum

We stapten het museum binnen en zagen als eerste een tentoonstelling over drakenlegenden die wereldwijd voorkomen, waarbij de link werd gelegd met dinosauriërs. Daarna kwamen we bij het begin van de tentoonstelling, waar een enorm skelet van een mammoet opgesteld stond.

Mammoetskelet aan het begin van de wandeling door het Creation Museum

Wandeling langs de tentoonstellingen

Het museum is opgezet rond een centrale tentoonstelling met als thema de 7 C’s van de geschiedenis. Creation, Corruption, Catastrophe, Confusion, Christ, Cross en Consummation. Deze begrippen worden uitgewerkt in diorama’s, tekstborden en audio-visuele presentaties waardoor de Bijbelse gegevens op een overzichtelijke en chronologische manier worden getoond.

Diorama bij het onderdeel Creation (Schepping)

Het museum gaat uit van de letterlijke betrouwbaarheid van de Bijbel en spiegelt de Bijbelse gegevens aan het gangbare evolutionistische wereldbeeld. Op tekstborden worden beide visies naast elkaar gezet, met citaten uit de Bijbel versus citaten van evolutionisten.

Uitleg over het gelijktijdig voorkomen van mensen en dinosauriërs
Uitleg over het gelijktijdig voorkomen van mensen en dinosauriërs op aarde

Rondom deze hoofdtentoonstelling werden andere onderwerpen behandeld, zoals problemen in de gangbare verklaring voor de huidige soortenrijkdom. Maar ook geologische thema’s als aardlagen en fossielen kwamen aan de orde.

In het 4D theater bekeken we een (animatie)film met de titel “In Six Days” over de zes scheppingsdagen. De film was mooi gemaakt, maar de speciale 4D-effecten leken ons niet veel toe te voegen.

Lunch op Palm Plaza

We onderbraken onze wandeling door het museum voor een eenvoudige lunch op Palm Plaza, een cafetaria op de onderste verdieping van het museum.

Palm Plaza, Creation Museum, Petersburg Kentucky

Op deze verdieping is een (nieuwe) tentoonstelling gemaakt over de tijd waarin Jezus leefde. We bekeken deze kleine tentoonstelling en liepen ook even door de indrukwekkende presentatie over de groei van een menselijke foetus die ook op deze verdieping te vinden is.

In de enorme “Legacy Hall” werd een presentatie gegeven over de fijne afstelling van allerlei variabelen in het menselijk lichaam, maar ook in het heelal. Op allerlei manier probeert “Answers in Genesis”, de eigenaar van dit museum, de Bijbelse boodschap onder de aandacht te brengen, met als nadrukkelijk doel instructie en opvoeding van kinderen en volwassenen.

Door de museumtuin naar de uitgang

Nadat we binnen genoeg gezien hadden liepen we het gebouw uit en wandelden door de fraai aangelegde tuinen terug naar de parkeerplaats.

Tuinen bij het Creation Museum

Tussen het gebouw en de parkeerplaats heeft men een prachtige tuin ingericht met lotusbloemen, waterpartijen, een dierentuintje en een gedeelte met tropische gewassen.

Tropische tuin met bananenbomen bij het Creation Museum

Van Petersburg naar Dry Ridge

We liepen door de tuinen naar de uitgang en reden daarna het terrein af. We gingen terug naar Interstate 75 en reden verder naar het zuiden. Onderweg zagen we een hondachtig dier langs de kant van de weg staan, waarschijnlijk een coyote.

Bij Dry Ridge gingen we de weg af en zochten de Galloping Goose Cottages op. Na enige zoeken vonden wij het groepje cabins en openden met de verstrekte cijfercode de deur van het huisje met de naam Rattler. Deze naam was geïnspireerd door een ratelende goederentrein. Gezien de locatie van de huisjes, vlakbij de spoorbaan, was dit een begrijpelijke naam, al vroegen we ons wel af wat dit voor onze nachtrust zou betekenen.

Nadat we ons geïnstalleerd hadden, reden we een eindje terug om een heerlijke maaltijd te gebruiken bij Cracker Barrel, een restaurant annex souvenirwinkel. Ze serveerden hier een goede maaltijd en we waren blij dat we net voor de grote drukte arriveerden.

Na het eten reden we terug naar ons huisje Rattler, waar we nog wat napraatten, foto’s van vandaag bekeken en op tijd gingen slapen.

Prachtige dag, met veel informatie om over na de te denken.